AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Eller har halloween tatt helt over den tradisjonen? Da jeg var liten gikk vi alltid nyttårsbukk, men de siste årene kan jeg ikke huske at vi har fått noen på døren. Litt trist, det er jo mye koseligere enn halloween! Kjenner dere til unger som gjør det? Anonymkode: 813cf...d4e 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 Halloween har ikke tatt over tradisjonen, den har vært utdødd lenge. Tror jeg gikk det en gang da jeg var liten, men bodde i en stor by. Er nok litt annerledes på bygda. Kan heller aldri huske at det har kommet julebukk på døra hjemme. Anonymkode: c4153...4d8 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 Ser alltid noen på nyttårsaften. Men spørs jo om det bor unge i rett alder i nabolaget ditt da. Ikke alltid ungene gidder gå lange veier. Ingen som kommer ned i eneboligfeltet der foreldrene mine bor, det bor ingen unger der, og det er mye raskere å gå i rekkehusfeltet like ved. Anonymkode: 36850...de8
Gjest Catalina Culès Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 Mange år siden jeg så noen gå bukk, halloween har nok tatt over.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 Gikk julebukk et par ganger som barn, men tror for det meste dette er en utdødd skikk. Anonymkode: cea69...81d 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Halloween har ikke tatt over tradisjonen, den har vært utdødd lenge. Tror jeg gikk det en gang da jeg var liten, men bodde i en stor by. Er nok litt annerledes på bygda. Kan heller aldri huske at det har kommet julebukk på døra hjemme. Anonymkode: c4153...4d8 Sist jeg gikk var 8-10 år siden, men det kom da unger på døren etter den tiden også. Er vel de siste 5-6 årene det har vært stille.. Anonymkode: 813cf...d4e
*Emma* Skrevet 29. oktober 2017 #7 Skrevet 29. oktober 2017 Her hvor jeg bor eller i min omgangskrets og der hvor vi har bodd (på Østlandet) har vi aldri hatt tradisjon for hverken julebukk eller nyttårsbukk. Tror jeg gjorde det en gang da jeg var liten. Og vi har vel fått julebukker (i romjula) på besøk 2 ganger de siste 20 årene. Men jeg har skjønt, av alle venner som bor i Bergen, at der går alle nyttårsbukk. (Hadde ikke hørt om det engang før de fortalte om det.)
Arkana Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 (endret) Jeg kjenner ingen som går julebukk og jeg har aldri gått julebukk selv eller hørt om noen som har gått julebukk heller. Det var definitivt ikke vanlig hverken da jeg eller mannen var små, selv om vi er fra helt forskjellige deler av landet. Julebukktradisjonen har vært utdøende lenge før Halloween kom inn i bildet så det blir helt feil å si at Halloween har tatt over. Det er nå en gang slik at enkelte mennesker gjerne vil ha ting slik de alltid har vært, surmuler over nye ting, enten det er nye tradisjoner eller ny teknologi, og mener at alt var så mye bedre før. Endret 29. oktober 2017 av Arkana 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Vi gikk julebukk når vi var små, men det er ca 25 år siden. Har aldri hatt julebukk på døra her. Anonymkode: 02296...2cb
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 31 minutes ago, *Emma* said: Her hvor jeg bor eller i min omgangskrets og der hvor vi har bodd (på Østlandet) har vi aldri hatt tradisjon for hverken julebukk eller nyttårsbukk. Tror jeg gjorde det en gang da jeg var liten. Og vi har vel fått julebukker (i romjula) på besøk 2 ganger de siste 20 årene. Men jeg har skjønt, av alle venner som bor i Bergen, at der går alle nyttårsbukk. (Hadde ikke hørt om det engang før de fortalte om det.) Stemmer - vi gikk alltid nyttårsbukk i Bergen, tror også der gjelder endel vestlandsbygder, det var fast tradisjon og et høydepunkt. Er utflyttet nå, så ville vært interessant å høre om tradisjonen holder stand. Hvis ikke, er ikke nyttårsaften så mye å skryte av for barna. Anonymkode: 87386...528
Supernova17 Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 Det blir sjeldnere og sjeldnere noen kommer til oss, men det hender.
cleangal Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 Her er det flere som går julebukk enn som kommer på døra på Halloween.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 (endret) . Endret 22. august 2018 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #14 Skrevet 29. oktober 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller har halloween tatt helt over den tradisjonen? Da jeg var liten gikk vi alltid nyttårsbukk, men de siste årene kan jeg ikke huske at vi har fått noen på døren. Litt trist, det er jo mye koseligere enn halloween! Kjenner dere til unger som gjør det? Anonymkode: 813cf...d4e Nå skal det kun være iførte greier. Helst noe som handelstanden tjenter grovt på. Anonymkode: 9d07c...58c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #15 Skrevet 29. oktober 2017 Julebukk har hvertfall vert tradisjon på Haugalandet. Alle gikk julebukk i romjula da jeg var barn/ tenåring på 90-tallet. Noen som vet om barn på Haugalandet gjør det ennå? Anonymkode: 84ce8...65e
*Emma* Skrevet 29. oktober 2017 #16 Skrevet 29. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Stemmer - vi gikk alltid nyttårsbukk i Bergen, tror også der gjelder endel vestlandsbygder, det var fast tradisjon og et høydepunkt. Er utflyttet nå, så ville vært interessant å høre om tradisjonen holder stand. Hvis ikke, er ikke nyttårsaften så mye å skryte av for barna. Anonymkode: 87386...528 Mitt inntrykk av at alle går nyttårsbukk i Bergen. (Alle jeg kjenner i alle fall. Eller dvs ungene deres ) 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #17 Skrevet 29. oktober 2017 Jeg tror faktisk at det er så mye som femten eller tjue år siden jeg har hørt eller sett noe til sånne "julebukk" her jeg bor. Det er godt mulig at heile denne tradisjonen hadde "dødd ut" uansett, selv om man aldri hadde begynt med Halloween her til lands. Barn og ungdommer i dagens samfunn får vel uansett mer enn nok søtsaker hjemme iløpet av julehøytiden, så de gidder vel ikke å tigge fra naboene for å få med seg enda mer godteri eller brus... Anonymkode: f04c7...8cf 2
Djungelvrål Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 Har bodd her i 9 år og det har vært julebukkunger på døra to ganger. Tradisjonen er død.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #19 Skrevet 29. oktober 2017 3 timer siden, *Emma* skrev: Her hvor jeg bor eller i min omgangskrets og der hvor vi har bodd (på Østlandet) har vi aldri hatt tradisjon for hverken julebukk eller nyttårsbukk. Tror jeg gjorde det en gang da jeg var liten. Og vi har vel fått julebukker (i romjula) på besøk 2 ganger de siste 20 årene. Men jeg har skjønt, av alle venner som bor i Bergen, at der går alle nyttårsbukk. (Hadde ikke hørt om det engang før de fortalte om det.) Hahah, greit. Jeg er fra bergensområdet, så kanskje det bare er en vestlandsgreie. Anonymkode: 813cf...d4e
sunshine-t Skrevet 29. oktober 2017 #20 Skrevet 29. oktober 2017 Nyttårsbukk har jeg aldri vært borti. Julebukker er det kanskje 3-4 stykker av på døren her. Blir mindre for hvert år. Halloween derimot, da er det masse barn på døra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå