Gå til innhold

Kortison - bivirkninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Duff skrev:

Ja du har endringer i ansiktet. Kortison er gift, har over 20 års erfaring med nesten samme sykdom som din far. 

Nei, jeg har ikke endringer i ansiktet. Jeg får røde merker når jeg klør meg et sted. Jeg får også sovemerker etter puten og merker etter sokker/bukser og slike ting. Det har ikke så mye med det du nevner å gjøre...

20 års erfaring med hva da? Cushings?

Regner med du da også vet at mange MÅ gå på kortison, at man dessverre ikke kan bare si "nei takk" om man er så syk at man trenger det.

Anonymkode: f0e28...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og alle bivirkningene står ikke på pakningsvedlegget. 90-99% av bivirkninger blir ikke rapportert : https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/V49o1/Folk-dor-av-hemmelige-bivirkninger

Anonymkode: ee7e5...82d

Ja, men... man må jo av og til ha medisin. Den sykdommen jeg bruker kortison for kan man i verste fall dø av. Så da er jeg vel like langt uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortison kan gjøre huden tynn og skjør. Spesielt når medisinen inntas i tablettform som f eks ved prednisolon. Kanskje det er dette du merker Ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, men... man må jo av og til ha medisin. Den sykdommen jeg bruker kortison for kan man i verste fall dø av. Så da er jeg vel like langt uansett :) 

Det jeg sier er at alt mulig kan være bivirkninger, det står ikke nødvendigvis i pakningsvedlegget. Så det er svar på HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Miruluna skrev:

Kortison kan gjøre huden tynn og skjør. Spesielt når medisinen inntas i tablettform som f eks ved prednisolon. Kanskje det er dette du merker Ts?

Aaah, ja, det kan nok være ja. Trodde kanskje det bare gjaldt ved kremer og slikt, for der har jeg sett at det står.
Er ikke prednisolon jeg tar, men det er tablettform :) 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg sier er at alt mulig kan være bivirkninger, det står ikke nødvendigvis i pakningsvedlegget. Så det er svar på HI.

Åååh, sorry, misforstod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.10.2017 den 23.45, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke endringer i ansiktet. Jeg får røde merker når jeg klør meg et sted. Jeg får også sovemerker etter puten og merker etter sokker/bukser og slike ting. Det har ikke så mye med det du nevner å gjøre...

20 års erfaring med hva da? Cushings?

Regner med du da også vet at mange MÅ gå på kortison, at man dessverre ikke kan bare si "nei takk" om man er så syk at man trenger det.

Nei ikke chshings men svulster på hjernen som har ødelagt hypofysen. Dør uten kortisol daglig og innleggelser hver gang det går smittsomme sykdommer i hus for intravenøs kortisol. Ansiktet blir pløsete slik du beskriver. Det er slik det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektoppgang!!!! 

Og mye vann i kroppen, er min erfaring. (Dype merket etter sokkene).

Anonymkode: 2304b...c2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Duff skrev:

Nei ikke chshings men svulster på hjernen som har ødelagt hypofysen. Dør uten kortisol daglig og innleggelser hver gang det går smittsomme sykdommer i hus for intravenøs kortisol. Ansiktet blir pløsete slik du beskriver. Det er slik det virker.

Hypofysesvulst kan man vel få av andre ting enn kortison også. 
Uansett, høres selvfølgelig kjipt ut.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vektoppgang!!!! 

Og mye vann i kroppen, er min erfaring. (Dype merket etter sokkene).

Jeg har gått ned i vekt jeg :P hehe. Men er mer sulten da. Like greit siden jeg er undervektig. Men var ikke helt det jeg egentlig lurte på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2017 den 23.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har da lest pakningsvedlegget, men det står ikke noe om akkurat dette. Syns bare det var rart at det skjedde begge gangene.

Helt normal bivirkning. 

Anonymkode: 3602e...759

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforsto litt. :)
Hun skrev ikke at faren fikk hypofysesvikt av kortison, men at tilstanden (Addisons/hypokortisolisme) behandles med kortison.

Anonymkode: 22a8d...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforsto litt. :)
Hun skrev ikke at faren fikk hypofysesvikt av kortison, men at tilstanden (Addisons/hypokortisolisme) behandles med kortison.

Anonymkode: 22a8d...249

ÅÅÅÅÅ, sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun fått kortison intravenøst i store doser, men fått det endel ganger over flere dager. Sist gikk jeg opp 7 kg på 4 dager, mest væske som hopet seg opp. Er normalvektig i utgangspunktet. "Sprengt" ansikt, stor mage, hovne bein. Høy puls, må ha sovetabletter for å sovne de dagene infusjonene pågår. Vond smak i munnen, å drikke rent vann fungerer ikke. Ustabilt humør, rødhet i huden, ser solbrent ut. Det er noe dritt, men samtidig er det virksomt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Krokanis skrev:

Har kun fått kortison intravenøst i store doser, men fått det endel ganger over flere dager. Sist gikk jeg opp 7 kg på 4 dager, mest væske som hopet seg opp. Er normalvektig i utgangspunktet. "Sprengt" ansikt, stor mage, hovne bein. Høy puls, må ha sovetabletter for å sovne de dagene infusjonene pågår. Vond smak i munnen, å drikke rent vann fungerer ikke. Ustabilt humør, rødhet i huden, ser solbrent ut. Det er noe dritt, men samtidig er det virksomt! 

Jeg har ikke spurt om dette da, jeg lurte på noe spesifikt i HI. :P 

Uansett, jeg har kun fått litt rødt ansikt og litt uro i kroppen ved store doser. Ikke gått opp i vekt eller noe av det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2017 den 22.21, AnonymBruker skrev:

Uansett, høres selvfølgelig kjipt ut.

Jeg har gått ned i vekt jeg :P hehe. Men er mer sulten da. Like greit siden jeg er undervektig. Men var ikke helt det jeg egentlig lurte på da.

Altså fikk hypofysesvikt pga to svulster som ble operert  så ble det så store skader at kroppen sluttet å produsere kortisol, veksthormoner og testosteron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎10‎.‎2017 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Hei

Gikk på kortison (store doser) i en uke for noen uker siden.
Nå har jeg begynt på en lavere dose som jeg skal gå på over lenger tid.

Har merket en ting begge gangene jeg har gått på dette nå, men kan ikke finne om det er en bivirkning eller hva?

Når jeg f. eks. klør meg i ansiktet eller slikt får jeg illrøde merker der jeg har klødd en stund etterpå. Får også veldig voldsomme sovemerker, liksom streker etter puten osv. 

Er det normalt?

Ja, det er normalt.

Fikk du NÅ svar på det du lurte på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er normalt.

Fikk du NÅ svar på det du lurte på?

Ja, har fått svar før også. Men har vært hos legen i mellomtiden som sa det IKKE var normalt. :P
Tydeligvis ikke godt å vite..

Blir hypoman. Og jeg er ikke bipolar til vanlig altså. 

Anonymkode: 84aca...14e

Er vel bare ekstra energi? Fikk litt av det jeg også, ikke noe at jeg følte meg hypoman liksom, men har vært sengeliggende lenge og orket plutselig å gjøre litt ting igjen. Deilig syns jeg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har fått svar før også. Men har vært hos legen i mellomtiden som sa det IKKE var normalt. :P
Tydeligvis ikke godt å vite..

Er vel bare ekstra energi? Fikk litt av det jeg også, ikke noe at jeg følte meg hypoman liksom, men har vært sengeliggende lenge og orket plutselig å gjøre litt ting igjen. Deilig syns jeg :D 

Nei, ikke bare ekstra energi. Raste rundt og vasket kjøkkenet i en fei, gnikket og gnudde, diskuterte heftig per mail med en foreleser, løp ut til venninna mi flere ganger for å fortelle om det, fikk ikke sove, stressa og hyper, osv... Var bare i begynnelsen jeg hadde ekstra med god energi, men der bikket over. Uff nei, det var ikke kult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke bare ekstra energi. Raste rundt og vasket kjøkkenet i en fei, gnikket og gnudde, diskuterte heftig per mail med en foreleser, løp ut til venninna mi flere ganger for å fortelle om det, fikk ikke sove, stressa og hyper, osv... Var bare i begynnelsen jeg hadde ekstra med god energi, men der bikket over. Uff nei, det var ikke kult. 

Oi, shit! Er du utredet for bipolar da? Har hørt at bipolare og de som har uoppdaget bipolar kan bli hypoman av det nemlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...