AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Del Skrevet 28. oktober 2017 Hei Gikk på kortison (store doser) i en uke for noen uker siden. Nå har jeg begynt på en lavere dose som jeg skal gå på over lenger tid. Har merket en ting begge gangene jeg har gått på dette nå, men kan ikke finne om det er en bivirkning eller hva? Når jeg f. eks. klør meg i ansiktet eller slikt får jeg illrøde merker der jeg har klødd en stund etterpå. Får også veldig voldsomme sovemerker, liksom streker etter puten osv. Er det normalt? Anonymkode: f0e28...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Del Skrevet 28. oktober 2017 Det kan det jo være. Bivirkninger av ditt preparat står på pakningsvedlegget. Dette bør du lese FØR du tar preparatet, fordi noen kjente bivirkninger er både obskure og farlige - hvilke står i vedlegget, og det er da oppgitt at du skal enten søke medisinsk strakshjelp eller stoppe bruk. Du må for å ta all medisin forsvarlig vite hva du skal være obs på og hvor farlig en bivirkning er. Medisin er ikke noe en stapper i seg ukritisk - det er potente, potensielt farlige stoffer. Og det er en grunn til at både lege og apotek minner deg på pakningsvedlegg.. Har du ikke pakningsvedlegget står bivirkningene i felleskatalogen, eller du kan finne dem på helsenett under «mine resepter». Anonymkode: 8b9a5...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Del Skrevet 28. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan det jo være. Bivirkninger av ditt preparat står på pakningsvedlegget. Dette bør du lese FØR du tar preparatet, fordi noen kjente bivirkninger er både obskure og farlige - hvilke står i vedlegget, og det er da oppgitt at du skal enten søke medisinsk strakshjelp eller stoppe bruk. Du må for å ta all medisin forsvarlig vite hva du skal være obs på og hvor farlig en bivirkning er. Medisin er ikke noe en stapper i seg ukritisk - det er potente, potensielt farlige stoffer. Og det er en grunn til at både lege og apotek minner deg på pakningsvedlegg.. Har du ikke pakningsvedlegget står bivirkningene i felleskatalogen, eller du kan finne dem på helsenett under «mine resepter». Anonymkode: 8b9a5...937 Jeg har da lest pakningsvedlegget, men det står ikke noe om akkurat dette. Syns bare det var rart at det skjedde begge gangene. Anonymkode: f0e28...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #4 Del Skrevet 28. oktober 2017 4. Mulige bivirkninger Som alle legemidler kan dette legemidlet forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.Vanlige bivirkninger (oppstår hos flere enn 1 av 100 og færre enn 1 av 10): Eksem, elveblest, kløe Fordøyelsesproblemer Hevelse i ansiktet, fettansamlinger i ansiktet og på kroppen, hudforandringer, væskeansamlinger i kroppen (såkalte cushinglignende symptombilde) Menstruasjonsproblemer Adferdsendringer som nervøsitet, søvnløshet, humørsvingninger og depresjon Muskelkramper Unormalt raske eller uregelmessige hjerteslag Svekkelse av kroppens forsvarssystem. Følgende bivirkning er sett etter blodprøve: Lave kaliumnivåer (endring i saltbalansen) Mindre vanlige bivirkninger (oppstår hos flere enn 1 av 1000 og færre enn 1 av 100): Skjelvinger Utilsiktede bevegelser eller ekstrem rastløshet eventuelt i følge med muskelkramper eller rykninger Angst Sjeldne (forekommer hos mellom 1 og 10 av 10 000): Aggresjon Uklarhet av øyets naturlige linse inkludert baksiden av linsen (grå stær) Misfarging av huden som følge av blødning under huden Grønn stær (glaukom), tåkesyn Svært sjeldne bivirkninger (oppstår hos færre enn 1 av 10 000): Alvorlig allergisk reaksjon Veksthemming Her er det som står i pakningsvedlegget. Anonymkode: f0e28...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Del Skrevet 28. oktober 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Gikk på kortison (store doser) i en uke for noen uker siden. Nå har jeg begynt på en lavere dose som jeg skal gå på over lenger tid. Har merket en ting begge gangene jeg har gått på dette nå, men kan ikke finne om det er en bivirkning eller hva? Når jeg f. eks. klør meg i ansiktet eller slikt får jeg illrøde merker der jeg har klødd en stund etterpå. Får også veldig voldsomme sovemerker, liksom streker etter puten osv. Er det normalt? Anonymkode: f0e28...6a8 Du bør ringe legen din på mandag og forklare situasjonen der. Dette er ikke noe vi på forumet kan vurdere for deg. Anonymkode: 0831e...dd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #6 Del Skrevet 28. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør ringe legen din på mandag og forklare situasjonen der. Dette er ikke noe vi på forumet kan vurdere for deg. Anonymkode: 0831e...dd6 Ringe legen fordi jeg blir litt rød i huden?! Anonymkode: f0e28...6a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #7 Del Skrevet 29. oktober 2017 Blir varm av kortison. Og derav rød. Anonymkode: 69baf...ef6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #8 Del Skrevet 29. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir varm av kortison. Og derav rød. Anonymkode: 69baf...ef6 Ja, det har jeg merket, men dette har ikke noe med varme eller sånn å gjøre. Det er liksom hvis jeg klør meg i ansiktet eller ligger på noe eller slikt så får jeg veldig lett røde merker. Anonymkode: f0e28...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Del Skrevet 29. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Gikk på kortison (store doser) i en uke for noen uker siden. Nå har jeg begynt på en lavere dose som jeg skal gå på over lenger tid. Har merket en ting begge gangene jeg har gått på dette nå, men kan ikke finne om det er en bivirkning eller hva? Når jeg f. eks. klør meg i ansiktet eller slikt får jeg illrøde merker der jeg har klødd en stund etterpå. Får også veldig voldsomme sovemerker, liksom streker etter puten osv. Er det normalt? Anonymkode: f0e28...6a8 Nå vet jeg ikke hvor lenge du har gått på kortison, så om det er normalt for deg er det vanskelig å svare på, men for meg er dette normalt. Kortison gir væskeopphopning, og da får jeg lettere slike sovemerker som du beskriver at du får. (Tenk på sokkemerker etter at du har vært på beina en hel dag, og hovnet litt opp, dette er noe av det samme). Det er også vanlig å få tørrere hud, noe som gjør at jeg lettere får røde kloremerker. Noe du må tenke på er at hvis du samtidig bruker østrogenholdige p-piller, øker virkningen og dermed også bivirkningene av kortison. Hvis du opplever dette som plagsomt må du snakke med legen din om det Anonymkode: 22a8d...249 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Del Skrevet 29. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg ikke hvor lenge du har gått på kortison, så om det er normalt for deg er det vanskelig å svare på, men for meg er dette normalt. Kortison gir væskeopphopning, og da får jeg lettere slike sovemerker som du beskriver at du får. (Tenk på sokkemerker etter at du har vært på beina en hel dag, og hovnet litt opp, dette er noe av det samme). Det er også vanlig å få tørrere hud, noe som gjør at jeg lettere får røde kloremerker. Noe du må tenke på er at hvis du samtidig bruker østrogenholdige p-piller, øker virkningen og dermed også bivirkningene av kortison. Hvis du opplever dette som plagsomt må du snakke med legen din om det Anonymkode: 22a8d...249 Takk for svar. Syns ikke det er plagsomt egentlig, bare lurte på om noen visste hva det var. Og det gjorde jo du Bruker bare minipiller, skal ikke være østrogen i de såvidt jeg vet (cerazette). Får ta på noe krem, klør over hele meg når jeg dusjer så er nok tørr. Anonymkode: f0e28...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #11 Del Skrevet 29. oktober 2017 Jeg gikk på det et par dager,klarte ikke mer. Fikk ikke sove og ble veldig varm,spesielt i nakken. Men måtte slutte fordi jeg rett og slett ikke fikk roen til å sove,og da sier det seg selv. Anonymkode: 3e01b...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Del Skrevet 29. oktober 2017 På 28.10.2017 den 23.40, AnonymBruker skrev: 4. Mulige bivirkninger Som alle legemidler kan dette legemidlet forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.Vanlige bivirkninger (oppstår hos flere enn 1 av 100 og færre enn 1 av 10): Eksem, elveblest, kløe Fordøyelsesproblemer Hevelse i ansiktet, fettansamlinger i ansiktet og på kroppen, hudforandringer, væskeansamlinger i kroppen (såkalte cushinglignende symptombilde) Menstruasjonsproblemer Adferdsendringer som nervøsitet, søvnløshet, humørsvingninger og depresjon Muskelkramper Unormalt raske eller uregelmessige hjerteslag Svekkelse av kroppens forsvarssystem. Følgende bivirkning er sett etter blodprøve: Lave kaliumnivåer (endring i saltbalansen) Mindre vanlige bivirkninger (oppstår hos flere enn 1 av 1000 og færre enn 1 av 100): Skjelvinger Utilsiktede bevegelser eller ekstrem rastløshet eventuelt i følge med muskelkramper eller rykninger Angst Sjeldne (forekommer hos mellom 1 og 10 av 10 000): Aggresjon Uklarhet av øyets naturlige linse inkludert baksiden av linsen (grå stær) Misfarging av huden som følge av blødning under huden Grønn stær (glaukom), tåkesyn Svært sjeldne bivirkninger (oppstår hos færre enn 1 av 10 000): Alvorlig allergisk reaksjon Veksthemming Her er det som står i pakningsvedlegget. Anonymkode: f0e28...6a8 Jeg får kortison pga elveblest. Pussig at elveblest er en av bivirkningene Anonymkode: c98be...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #13 Del Skrevet 30. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg får kortison pga elveblest. Pussig at elveblest er en av bivirkningene Anonymkode: c98be...b62 Det er nok ganske vanlig. Husker de nevnte i et tv-program at en cellegift en person brukte mot kreft kunne gi den samme kreften som han tok den mot. Har sett det mange andre steder også. Vanligvis brukes jo kortison ved allergi, men det kan jo også gi allergiske reaksjoner. Og elveblest går vel hånd i hånd med allergi også. Anonymkode: f0e28...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #14 Del Skrevet 30. oktober 2017 Kortison kan ha alle slags bivirkninger. Anonymkode: ee7e5...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #15 Del Skrevet 30. oktober 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kortison kan ha alle slags bivirkninger. Anonymkode: ee7e5...82d No shit Anonymkode: f0e28...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroprins Skrevet 30. oktober 2017 #16 Del Skrevet 30. oktober 2017 Min erfaring med kortison bivirkninger er at jeg ser ut som jeg har vært mye I solen pluss at jeg blir litt hoven i ansiktet . Dette varer en stund og så har det gitt seg. Nå er jo kortison et preparat med store bivirkninger så vidt jeg vet om man bruker det over lengre tid så det gjøres vel helst ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #17 Del Skrevet 30. oktober 2017 2 timer siden, caroprins skrev: Min erfaring med kortison bivirkninger er at jeg ser ut som jeg har vært mye I solen pluss at jeg blir litt hoven i ansiktet . Dette varer en stund og så har det gitt seg. Nå er jo kortison et preparat med store bivirkninger så vidt jeg vet om man bruker det over lengre tid så det gjøres vel helst ikke. Er klar over at det er bivirkninger, men jeg har ikke så mye annet valg enn å ta de da.. Regner med legen kan dette Anonymkode: f0e28...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 30. oktober 2017 #18 Del Skrevet 30. oktober 2017 Kortison over lengre tid kan gi det man kaller måneansikt (ansiktet endrer form) og over mange år kan man bli benskjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #19 Del Skrevet 30. oktober 2017 26 minutter siden, Duff skrev: Kortison over lengre tid kan gi det man kaller måneansikt (ansiktet endrer form) og over mange år kan man bli benskjør. Har du lest spørsmålet i HI? Jeg er klar over dette da min far har samme sykdom som meg og brukt kortison i mange år (og hatt cushings 2 ganger samt. nærmere 20 brudd), men ser ikke helt hva det har med det jeg spør om å gjøre. Anonymkode: f0e28...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 30. oktober 2017 #20 Del Skrevet 30. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du lest spørsmålet i HI? Jeg er klar over dette da min far har samme sykdom som meg og brukt kortison i mange år (og hatt cushings 2 ganger samt. nærmere 20 brudd), men ser ikke helt hva det har med det jeg spør om å gjøre. Anonymkode: f0e28...6a8 Ja du har endringer i ansiktet. Kortison er gift, har over 20 års erfaring med nesten samme sykdom som din far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå