Gå til innhold

Hva syntes dere om barn som går i sele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var akkurat ute og reiste med svigermor og så et lite barn i sele på en flyplass. Svigermor syntes det er forkastelig og barnemishandling å ha små barn i sele, jeg tenker at eneste grunnen til at jeg ikke gjør dette selv er stigmaet. 

Vi har en meget aktiv 2 åring som må sitte i vogn eller blir tviholdt i hånden på flyplassen. Han hadde jo fått mye mer bevegelsesfrihet i en sele, men det ser jo så dust ut. Grunnen til at vårt barn ikke går i sele er min forfengelighet og frykten for hva folk kan tro, jeg tror barnet mitt hadde stortrivdes. 

Anonymkode: b3a18...99c

Gjest NotNaomi
Skrevet

Skjønner godt at noen bruker det jeg! Det er jo kun for sikkerhet,og som du sier Ts for at de får mer bevegelselsfrihet. Ser ikke hvorfor det skal være så galt?

Er jo verre å måtte plassere i vogna!

Skrevet

Alle gjorde det før og det er en helt ok måte å holde styr på ungen med og den får litt balansehjelp når den
øver seg på å gå. Ser ikke noe galt i det. Min grense går nok heller ved løpestreng i hagen. 

• Liker 12
Gjest NotNaomi
Skrevet
1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Alle gjorde det før og det er en helt ok måte å holde styr på ungen med og den får litt balansehjelp når den
øver seg på å gå. Ser ikke noe galt i det. Min grense går nok heller ved løpestreng i hagen. 

Snakket med en litt eldre mann som var i tau ute i hagen. Mammaen var alene med åtte barn på dagtid,og de bodde på gård rett ved steinrøys og et lite stup. Fordi hun hadde hendene fulle,og samtidig måtte la ham få frisk luft var det eneste løsningen. Han lo av det,om sa at det ikke hadde skadet ham da. Det var verre sa han,at de syv andre var jenter eldre enn ham! De hadde dullet for mye med ham :-D

Men nei,ikke løpestreng :-D 

Skrevet

Da jeg vokste opp var det helt normalt.

Anonymkode: 10414...0e8

• Liker 3
Skrevet

Hund i bånd, unge i bånd, same shit. :fnise: 

.. og for de som ikke skjønte det, jeg bare kødda. Men jeg ser ikke noe galt i det. Det må jo være mye bedre for ungen enn å sitte i vogna samtidig som dere slipper å tviholde ham i hånden og han får mer bevegelsesfrihet. 

Skrevet

Helt innafor. Det er så lett å bli distrahert i to sekunder. Det er alt det tar før et barn stikker av. Kidnapping for min del er siste frykt. Det er ikke akkurat hverdagskost i lille Norge, men det kan skje. Første er at barnet skal skade seg selv eller gå seg bort. 
Min erfaring er at de fleste barn har en periode hvor de er bajas og akutt døv. De vil ikke sitte i trille, de vil ikke holde i hånden fordi de vil gå helt selv. De løper fortere enn man skulle tro og om du tvinger dem til å holde hånden. Da hyler de som om at du har skadet dem. Bare det å legge en hånd på skulderen får dem til å hyle ut. Bare du ser på dem, så hyler de ut. For de er store og skal klare seg selv. Og de vet så inderlig godt at nå skal de få hjelp til å krysse veien. Og det faller ikke smak, for å si det mildt. For de som er i den alderen/perioden.. da er bånd nesten en selvfølge for å overleve. :fnise:

Anonymkode: 9dcb8...dc6

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke ok. 

Anonymkode: 73742...31a

• Liker 2
Skrevet

Det er helt Ok å bruke når barn sitter i vogn eller går på fortau/senter osv. Blunker du 1 gang for mye så er det borte vekk.

Ett sted jeg lovpriste vognsele var i Tyrkia. Alle tyrkere måtte bort å ta på datteren min. Kjente på håret som var langt lyst og krøllete. Kjente på huden. Virket som de trudde hun var en dukke for tyrkerne. Jeg var redd for kidnapping. Hun var nesten 2 år.

• Liker 2
Skrevet

Mye bedre det, en å risikere miste ungen på en flyplass og det som følger med det for både barnet og de voksne. 

Anonymkode: 09420...8d7

• Liker 1
Skrevet

Hvor i all verden skal ungen ta seg hen på en FLYPLASS? Verre i en by feks.

Ser uansett helt dust ut, opp og løp, foreldre!

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Har aldri sett noen gjøre det, er det normalt å ha barn i bånd?

Skrevet

Jeg brukte sele noen ganger på reise da den eldste var rundt to år. Det var på midten av nittitallet, og jeg fikk ikke et eneste rart blikk. Så har jeg åpenbart gått glipp av at det ikke er akseptert lengere.

Hvorfor ikke? Hvorfor er det bedre å klipse dem fast i vogna enn i en voksen?

Anonymkode: 54e73...5d6

• Liker 3
Skrevet

Syns det er helt genialt jeg!

Anonymkode: d404b...091

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte sele noen ganger på reise da den eldste var rundt to år. Det var på midten av nittitallet, og jeg fikk ikke et eneste rart blikk. Så har jeg åpenbart gått glipp av at det ikke er akseptert lengere.

Hvorfor ikke? Hvorfor er det bedre å klipse dem fast i vogna enn i en voksen?

Altså det er snakk om sånn gåsele, ikke i vognen. Sele i vognen er visst veldig lov.

Ts

Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Altså det er snakk om sånn gåsele, ikke i vognen. Sele i vognen er visst veldig lov.

Ts

Ja nettopp. Det var gåsele jeg brukte, og så lurer jeg på hvorfor det er fælt mens sele i vogna ikke er det? 

• Liker 2
Skrevet

Gikk i sele selv som liten. Og helt ærlig skjønner jeg det. Hadde jeg fått et barn som meg hadde det blitt sele steder der faren var stor for at ting kan skje. Heller sele en drept unge som noen har erfart. To sekunders uoppmerksomhet kan koste dyrt. 

Men ser vel ikke like dust ut med en gravstein enn sele selvfølgelig. 

Anonymkode: 6fc0a...756

Skrevet

Syntes det var helt greit helt til ungen til kusinen min var i sele på flyplassen og noen kom i full fart og så ikke båndet så person gikk rett i båndet så ungen ble dratt bakover, fikk skikkelig nakkesleng og slo hodet. Så på travle steder så er jeg imot det.

selv hadde jeg løpestreng som liten, festet i tørkestativet.

Anonymkode: cde15...1fb

• Liker 1
Skrevet
31 minutes ago, Mnjah said:

Ikke vært mye ute og reist du...

Med lange transportstrekker til gaten, flighter som skal rekkes og yrende folkemasse med alle mulige mennesker, kan jeg knapt tenke meg noe mer stressende enn at treåringen skulle forsvinne. 

Anonymkode: a2fd8...27c

• Liker 7
Skrevet
32 minutter siden, Mnjah skrev:

En flyplass er ganske stor for ett barn.

Jeg jobber selv på OSL og ser rett som det er barn i sele. Flere barn som har løpt fra foreldrene sine der også. Det er mye som skjer, så jeg anbefaler sele.

Anonymkode: 89007...f6f

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...