Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #1 Skrevet 24. januar 2005 Hva er din beste eplekake-oppskrift?
Scheherazade Skrevet 24. januar 2005 #2 Skrevet 24. januar 2005 Min beste eplekake er eplepai! Vanlig paideig skjevles ut i paiform, prikkes med gaffel og stekes cirka ti minutter ved 200 grader. Koker eplegrøt av tre epler, 3 ss sukker, kanel og 1 dl vann. Jevnes med maizenna til det blir tykk grøt. Avkjøles. Fylles i paiskallet. Skjærer opp tre, fire epler til i skiver og legger i takstenmønster over eplekompotten. Strør på litt sukker og kanel. Dersom jeg er i støtet og det er mer paideig igjen, lager jeg deiggitter over eplene. Stekes i cirka 35 minutter ved 200 grader. Serverer med vaniljekrem, vaniljesaus eller is.
Nella Skrevet 24. januar 2005 #3 Skrevet 24. januar 2005 Det må bli mamma sin... 1 egg 1 1/2 dl sukker 2 ss smør/margarin 3 1/2 dl hvetemel 2 ts bakepulver Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha i det andre og rør inn forsiktig. HA i rund form. Fyll: 2 epler 3 ss sukker 3 ts kanel Del epler i biter, bland med kanel og sukker og dytt nedi kaka. Dryss litt kanel over kaka før steking. Stekes på 200 grader i 30 min.
Arkana Skrevet 24. januar 2005 #4 Skrevet 24. januar 2005 Min favoritt er også en eplepai, kjempegod er den! God gammeldags eplepai 5 dl hvetemel ¼ ts bakepulver 2-3 ss sukker 125 g smør 1 egg, lettpisket 4-5 ss vann 5-6 røde epler i skiver 1,75 dl sukker 1 ss maisenna 2 ts revet sitronskall 2 ss sitronsaft ½ ts allehånde ¼ ts malt nellik ½ ts kanel litt melk og sukker til toppen Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå