Gå til innhold

eplekake

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er din beste eplekake-oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min beste eplekake er eplepai!

Vanlig paideig skjevles ut i paiform, prikkes med gaffel og stekes cirka ti minutter ved 200 grader.

Koker eplegrøt av tre epler, 3 ss sukker, kanel og 1 dl vann. Jevnes med maizenna til det blir tykk grøt. Avkjøles. Fylles i paiskallet.

Skjærer opp tre, fire epler til i skiver og legger i takstenmønster over eplekompotten. Strør på litt sukker og kanel.

Dersom jeg er i støtet og det er mer paideig igjen, lager jeg deiggitter over eplene. Stekes i cirka 35 minutter ved 200 grader.

Serverer med vaniljekrem, vaniljesaus eller is. :P

Skrevet

Det må bli mamma sin...

1 egg

1 1/2 dl sukker

2 ss smør/margarin

3 1/2 dl hvetemel

2 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha i det andre og rør inn forsiktig. HA i rund form.

Fyll:

2 epler

3 ss sukker

3 ts kanel

Del epler i biter, bland med kanel og sukker og dytt nedi kaka. Dryss litt kanel over kaka før steking.

Stekes på 200 grader i 30 min.

Skrevet

Min favoritt er også en eplepai, kjempegod er den!

God gammeldags eplepai

5 dl hvetemel

¼ ts bakepulver

2-3 ss sukker

125 g smør

1 egg, lettpisket

4-5 ss vann

5-6 røde epler i skiver

1,75 dl sukker

1 ss maisenna

2 ts revet sitronskall

2 ss sitronsaft

½ ts allehånde

¼ ts malt nellik

½ ts kanel

litt melk og sukker til toppen

Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...