AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg skriver min første oppgave på universitetet og merker at jeg kan veldig dårlig dette med kildehenvisning. Hvordan bruker jeg det i teksten? Det blir jo veldig oppstykket og dårlig flyt hvis man hele tiden skal skrive hvor man har funnet grunnlaget for hver eneste setning. Hvordan gjør man det? Anonymkode: 3c74f...9cd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 kildekompasset.no Anonymkode: ba43d...823
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: kildekompasset.no Anonymkode: ba43d...823 Det er hvordan man skriver henvisninger til kilder ja, men jeg finner ingenting om når det må gjøres. Anonymkode: 3c74f...9cd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Det er hvordan man skriver henvisninger til kilder ja, men jeg finner ingenting om når det må gjøres. Anonymkode: 3c74f...9cd Når du skriver noe som du har fra en kilde, vel? Anonymkode: ba43d...823
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du skriver noe som du har fra en kilde, vel? Anonymkode: ba43d...823 Alt er jo fra en kilde. Jeg kan jo ikke henvise etter hver setning. Anonymkode: 3c74f...9cd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Alt er jo fra en kilde. Jeg kan jo ikke henvise etter hver setning. Anonymkode: 3c74f...9cd Nei, selvsagt ikke. Der du ikke bruker kilder henviser du ikke til dem. Anonymkode: ba43d...823
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt er jo fra en kilde. Jeg kan jo ikke henvise etter hver setning. Anonymkode: 3c74f...9cd Hvorfor føler du at du må henvise etter hver setning? Anonymkode: 91a6f...9da 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, selvsagt ikke. Der du ikke bruker kilder henviser du ikke til dem. Anonymkode: ba43d...823 Men når jeg skal skrive om et tema så har jeg jo funnet all informasjonen en plass. Det er ikke akkurat egen forskning. Jeg bruker kilder hele tiden. I hele teksten. Hver setning. Anonymkode: 3c74f...9cd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor føler du at du må henvise etter hver setning? Anonymkode: 91a6f...9da Fordi jeg har tatt det fra en kilde? Anonymkode: 3c74f...9cd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Men når jeg skal skrive om et tema så har jeg jo funnet all informasjonen en plass. Det er ikke akkurat egen forskning. Jeg bruker kilder hele tiden. I hele teksten. Hver setning. Anonymkode: 3c74f...9cd Men du må jo skrive selv også. Anonymkode: ba43d...823 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #11 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg har tatt det fra en kilde? Anonymkode: 3c74f...9cd Hver setning? Høres ut som du bør jobbe litt mer med oppgaveskrivingen før du går løs på kildehenvisningen. Anonymkode: 91a6f...9da 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #12 Skrevet 28. oktober 2017 http://sokogskriv.no/kildebruk-og-referanser/ Anonymkode: 372ec...0a8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #13 Skrevet 28. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du må jo skrive selv også. Anonymkode: ba43d...823 Ja, men i den delen hvor jeg bare skal presentere fakta om noe kan jeg jo ikke komme med drøftelser og egne vurderinger. All informasjonen jeg har skrevet der har jeg jo lært og hentet fra pensum. Anonymkode: 3c74f...9cd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #14 Skrevet 28. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Ja, men i den delen hvor jeg bare skal presentere fakta om noe kan jeg jo ikke komme med drøftelser og egne vurderinger. All informasjonen jeg har skrevet der har jeg jo lært og hentet fra pensum. Anonymkode: 3c74f...9cd Det er ikke snakk om drøftelser, det er snakk om at du produserer litt tekst selv rundt det du skriver om og henviser til. Les noen oppgaver, så ser du fort hva du må gjøre. Anonymkode: ba43d...823 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #15 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om drøftelser, det er snakk om at du produserer litt tekst selv rundt det du skriver om og henviser til. Les noen oppgaver, så ser du fort hva du må gjøre. Anonymkode: ba43d...823 Hvordan kan jeg produsere tekst selv? Jeg kan jo ikke bare komme med påstander jeg ikke har kilder til. Anonymkode: 3c74f...9cd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #16 Skrevet 28. oktober 2017 Bruk chicago og om du f.eks skriver 5 setninger fra samme kilde så bruker du kilde på den siste. Da blir det ikke så rotete. Du kan også sende teksten din til foreleser o.l når du er ferdig for å spørre om dette. På min skole har vi kurs og materiale på nett om man blir usikker på dette, det har kanskje din skole også? Anonymkode: 1c81e...aa6 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #17 Skrevet 28. oktober 2017 Jammen, teoridelen av en oppgave går jo som regel ut på at du skal sammenfatte ulike sentrale teorier innenfor fagområdet. Du skal jo ikke bare skrive en haug av referanser. Da kan du jo ikke ha kildehenvisninger for hver setning. Du skal bruke dine egne ord, og henvise til hvem du har disse teoriene fra. Alle «påstander» må ha en henvisning, hvis det blir enklere å forstå på den måten. Hvor mange tråder trenger du forresten å lage om kildehenvisninger i løpet av noen timer? Anonymkode: 5227b...cc6 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #18 Skrevet 28. oktober 2017 5 minutes ago, AnonymBruker said: Hvordan kan jeg produsere tekst selv? Jeg kan jo ikke bare komme med påstander jeg ikke har kilder til. Anonymkode: 3c74f...9cd Nei, du skal skrive om temaene med egne ord og produsere en tekst som henger sammen. Du skal ikke bare ramse opp diverse setninger fra lærebøkene. Anonymkode: ba43d...823
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #19 Skrevet 28. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Hvor mange tråder trenger du forresten å lage om kildehenvisninger i løpet av noen timer? Merker at jeg er lei av dem også. Anonymkode: ba43d...823 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #20 Skrevet 28. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruk chicago og om du f.eks skriver 5 setninger fra samme kilde så bruker du kilde på den siste. Da blir det ikke så rotete. Du kan også sende teksten din til foreleser o.l når du er ferdig for å spørre om dette. På min skole har vi kurs og materiale på nett om man blir usikker på dette, det har kanskje din skole også? Anonymkode: 1c81e...aa6 Foreleser har sagt at de ikke kan lese gjennom noen av tekstene, siden de da må godta å lese gjennom alle, noe de ikke har tid til. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jammen, teoridelen av en oppgave går jo som regel ut på at du skal sammenfatte ulike sentrale teorier innenfor fagområdet. Du skal jo ikke bare skrive en haug av referanser. Da kan du jo ikke ha kildehenvisninger for hver setning. Du skal bruke dine egne ord, og henvise til hvem du har disse teoriene fra. Alle «påstander» må ha en henvisning, hvis det blir enklere å forstå på den måten. Hvor mange tråder trenger du forresten å lage om kildehenvisninger i løpet av noen timer? Anonymkode: 5227b...cc6 Jeg har laget en tråd, og det er denne. Jeg skriver ikke en haug av referanser. Jeg skriver en tekst om et tema, der jeg lager mine egne setninger og avsnitt, men det betyr jo ikke at det er mine påstander. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, du skal skrive om temaene med egne ord og produsere en tekst som henger sammen. Du skal ikke bare ramse opp diverse setninger fra lærebøkene. Anonymkode: ba43d...823 Jeg ramser ikke opp setninger fra lærebøker. Anonymkode: 3c74f...9cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå