Gå til innhold

Hvorfor er frukt og grønnsaker så dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så høye priser på grønnsaker? Til og med i "billig" butikker som Rema, Kiwi, Extra osv..... er det veldig høye priser på frukt og grønt (særlig grønnsaker). Potet 2 kg pakket i pose koster 50 kr, agurk 20 kr for en, eple 40  kr pr kg, granateple 20 kr pr stk, persille 20 kr for en liten pakke , tomater 40 kr pr kg, paprika 59.90 pr kg. Hvorfor skal sunn mat være så dyrt mens det blir priskrig på smågodt? Jeg ser at det er tilbud på sjokolade og godteri veldig ofte mens frukt og grønnsaker er alltid dyrt. Hvorfor er sånn? Også anbefaler helsemyndighetne at vi skal spise masse frukt og grønt, hvordan kan vi spise masse frukt og grønt når det er så dyrt?

Anonymkode: 2cba3...9b3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får spørre hvorfor alle mellomleddene mellom produsent og forbruker må ha så mye fortjeneste. 

Anonymkode: 2ea40...14d

• Liker 2
Skrevet

Selv nå som det er priskrig er smågodt (heldigvis) dyrere enn det meste av frukt og grønt. Jeg er allikevel prinsipielt enig i at det ville være bedre å senke prisene på sunne varer enn å heve dem på usunne.

Når det er sagt, i dag kostet 1 granateple kr 5,- på Rema 1000. Det samme gjorde en persimon. Epler var ganske dyre, kr 32,90 for norske epler, men på Meny hadde de druer til kr. 29,90. Uansett er altså kiloprisen på det meste av frukt og grønt lavere enn kiloprisen på sjokolade. :)

• Liker 2
Skrevet
Sitat

Uansett er altså kiloprisen på det meste av frukt og grønt lavere enn kiloprisen på sjokolade. :)

Det er jo sant, men man spiser veldig mye mer grønnsaker enn sjokolade (eller håper jeg folk gjør da). Jeg er ikke TS, men student og stusser på dette selv, hadde lyst til å ordne taco i dag med salat, løk, vårløk, tomater, paprika osv men det blir jo kjempedyrt.

Anonymkode: 768cd...6f6

• Liker 4
Skrevet

Hvor kjøper du så dyre grønnsaker? Jeg handler first price og på prix/kiwi. De har ikke de prisene du Kommer med. 

Anonymkode: ad509...3f3

• Liker 4
Skrevet

Helt enig, det er helt ille. All denne bearbeidede maten er dritbillig, men med èn gang du skal ha fersk frukt eller grønnsaker så blir du ruinert. Kiwi har forresten et tilbud på det om man registrerer seg hos dem med en eller annen bonusgreie.

Skulle tro at myndighetene ønsket at vi skulle være syke siden alt usunt er billig og alt som er sunt er dyrt.

Anonymkode: 33e04...842

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo sant, men man spiser veldig mye mer grønnsaker enn sjokolade (eller håper jeg folk gjør da). Jeg er ikke TS, men student og stusser på dette selv, hadde lyst til å ordne taco i dag med salat, løk, vårløk, tomater, paprika osv men det blir jo kjempedyrt.

Du kjøper i løsvekt regner jeg med? Løk i strømpe og filmet multipack lønner seg ikke. Og purre er alltid billigere enn vårløk.

Skrevet
Akkurat nå, toothfairy skrev:

Du kjøper i løsvekt regner jeg med? Løk i strømpe og filmet multipack lønner seg ikke. Og purre er alltid billigere enn vårløk.

Det er jo pakket, f.eks salathodet er i plast, og paprikaen, men det er det eneste de har på min nærbutikk. Løken er ikke i strømpe da, den plukker man selv :) De små tomatene i boks er de beste, tror de billigste koster 19 kroner her - regner med store i løsvekt er billigere men synes ikke de smaker like godt. Dette er en rema butikk.

Jeg har coop prix, bunnpris og kiwi i nærheten, om noen sparer på kvitteringer kan dere kanskje si hva dere må betale for vanlig frukt og grønnsaker? Sikkert lurt å ta bussen til et annet sted å handle en gang i uka så man får det billigere.

Skrevet

Hvor bor du? Jobber i en extra på Østlandet og prisene du nevner stemmer ikke. Hvis du velger de dyreste variantene stemmer det nok. Poteter nå koster ca 15 kroner pr kg, eller 30 for 2kg pose. Epler 30 kroner i løsvekt, eller 15 kroner for en pose med 1 kg epler. Tomater ca 20 kr pr kg. 

Alle butikkene har billigvarianter, vanlig og dyrere varianter. Ikke bare ta det første du ser, men se deg rundt og se på prisene.

Anonymkode: 75dcf...7cd

• Liker 3
Skrevet

Dersom man bor i Oslo, anbefaler jeg å ta turen til Grønland og handle enten på den grønnsakssjappa som ligger i enden av gågata eller den i hovedgata, rett ved t-banen. Disse har begge masse billig og fresh frukt og grønt. Og man kan kjøpe mye i løsvekt, så veldig greit om man bare er en. Prøver å ta turen dit en gang i uka og kjøpe masse frukt og grønt

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så høye priser på grønnsaker? Til og med i "billig" butikker som Rema, Kiwi, Extra osv..... er det veldig høye priser på frukt og grønt (særlig grønnsaker). Potet 2 kg pakket i pose koster 50 kr, agurk 20 kr for en, eple 40  kr pr kg, granateple 20 kr pr stk, persille 20 kr for en liten pakke , tomater 40 kr pr kg, paprika 59.90 pr kg. Hvorfor skal sunn mat være så dyrt mens det blir priskrig på smågodt? Jeg ser at det er tilbud på sjokolade og godteri veldig ofte mens frukt og grønnsaker er alltid dyrt. Hvorfor er sånn? Også anbefaler helsemyndighetne at vi skal spise masse frukt og grønt, hvordan kan vi spise masse frukt og grønt når det er så dyrt?

Anonymkode: 2cba3...9b3

Poteter får du ned i 10 kroner kiloen i løsvekt, agurk koster under 15 kroner på Kiwi. First Price ol epler er billigere, samme med tomat/paprika. Granateple er strengt tatt ikke nødvendig. Urter sparer man mye på å ha noen krukker av de man bruker mest i vnduskarmen. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger bare en type løk, løk har også lang holdbarhet, så der kan du kjøpe en kg med noname-merke for en billig penge. De billigste salatene koster 15 kroner, cherry-tomater for en tier, noname paprika for femten. Dette kan du da spise to dager på rad, siden de antagelig får dobbelt opp med kjøtt/lefser når du er alene. Når jeg lager taco for 1/2 personer kjøper jeg heller ikke alle grønnsaker, men bruker mer av noen få typer, og varierer fra gang til gang. 

Anonymkode: 7190a...dfc

• Liker 2
Skrevet

Fordi det faktisk er noen som bruker lang tid på å dyrke disse frukt og grønt produktene. Og ofte er det produkter som skal fraktes halve jorden rundt. Noe som både koster penger og som gir svinn (og svinn må dekkes opp av pris på det som faktisk selges) 

OG det er mer jobb/større kostnad for butikkene å holde en god frukt og grønt avdeling enne å fylle på sjokoladeplater....

blant annet derfor....

(BTW synes jeg prisene du henviser til er høyere enn der jeg handler) 

Anonymkode: c477d...ad2

• Liker 5
Skrevet

Aner du hvor mye arbeid det er å produsere poteter, gulrøtter, epler osv.? Bøndene må så klart få betalt for det. Vi har utrolig billig mat i Norge i forhold til inntekt, utrolig at så mange ikke klarer å se det.

Anonymkode: 4b171...8d6

• Liker 4
Skrevet

Kanskje de som produserer alt dette har lyst til å tjene noen kroner også? 

Anonymkode: 64da7...a3c

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns frukt og grønt er billig, og skyr godteri.... De derre blandet-posene fra Nidar og Minde koster jo faen meg 70 spenn?!? Jeg får helt sinnsykt mye frukt og grønt for 70 kr... MYE mer!

Jeg handler kun på Kiwi og Meny. Coop er svindyrt og har elendig grønnsaksutvalg her jeg bor. I tillegg er alt annet dyrt på coop... Fatter ikke at folk kan handle der en gang... Kiwi er for hverdags og Meny til helgen her for min del :Nikke: 

Anonymkode: edbb0...3de

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du overdriver og til dels ganske voldsomt. Løk kjøpte jeg bl.a. på den lokale Kiwibutikken nå for et par timer siden og den kostet temmelig nøyaktig 10 kroner kiloen. Den billigste paprikaen koster heller ikke 59 kroner, men gjerne 39 eller enda mindre. Jeg kjøper ganske ofte et par kilo paprika om gangen og da handler jeg i en såkalt innvandrerbutikk hvor prisen pr. kilo for det vi forbinder med vanlig paprika pleier å ligge mellom 18 og 22 kroner pr. kilo avhengig av fargen. Urter kjøper jeg samme sted og legger i fryseren. En stor bunt persille koster ca. 20 kroner og det samme gjør koriander, timian etc. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å kjøpe det ville jeg nok ha holdt meg til tørkede urter eller sørget for å fryse ned urter om sommeren (Urter kan man enkelt dyrke selv om man bare har en minibalkong eller til og med en litt bred vinduskarm). 

Og alt i alt er det mye billigere å ha et kosthold basert på mye grønnsaker enn å spise alt mulig annet hvis man handler litt fornuftig. Små pakker med cherrytomater, vårløk etc. er for eksempel ikke særlig økonomisk. 

Skrevet

Om du går sammen med 1-2 personer på større og billigere poser med grønnsaker og spleiser det, da kan du få kjøpt frukt/grønt billigere og samtidig unngå svinn pga råtne varer. 

Det må være kjipt å bo alene, kjøpe store kvanta pga at det er billigere for så å oppleve å måtte kaste mye av det siden det råtner før du får sjanse til å spise det opp?

Bare et tips :)

Anonymkode: 5921f...409

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det faktisk er noen som bruker lang tid på å dyrke disse frukt og grønt produktene. Og ofte er det produkter som skal fraktes halve jorden rundt. Noe som både koster penger og som gir svinn (og svinn må dekkes opp av pris på det som faktisk selges) 

OG det er mer jobb/større kostnad for butikkene å holde en god frukt og grønt avdeling enne å fylle på sjokoladeplater....

blant annet derfor....

(BTW synes jeg prisene du henviser til er høyere enn der jeg handler) 

Anonymkode: c477d...ad2

Det er ikke vi produsenter som er hovedårsaken til at det er dyrt. Vi får smuler av salgsprisen. 

Anonymkode: 2ea40...14d

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke ha billige grønnsaker/frukt, eller billig kjøtt og fisk for den saks skyld.

Jeg vil derimot vite hvor de ferske råvarene mine kommer fra, og at de er produsert på en forsvarlig måte både med tanke på råvaren selv (som jeg skal spise), jorda den har vokst i, og folkene som har produsert den.

Ihjelsprøytede og ihjelkunstgjødslede grønnsaker fra store drivhus i Spania produsert av folk på elendige kontrakter klarer jeg meg uten. Faktisk betaler jeg gladelig for å slippe denslags.

Anonymkode: 5148c...6e1

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som du handler på Joker eller Coop Marked.

Extra annonserer 1 kg gulrøtter til 14,9 denne uken. Mandelpoteter 29,9 for 2 kg. Mango 2 stk for 30. Jeg syns ikke det er dyrt. 
I det siste har jeg kjøpt paprika for 44,93 per kg, sjampinjong for 36,6 og banan for 22,43 på Rema.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...