Gå til innhold

Er det lov å bruke sykedager når man utredes for ufrivillig barnløshet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg har prøvd å bli gravide i 1 og et halvt år nå uten hell. Det er ikke funnet noen årsak til dette ennå, men vi er fortsatt under utredning. Til nå har jeg ikke vært borte fra jobben i forhold til dette, har klart å få til legetimer utenfor arbeidstid. Ellers er jeg heller aldri borte fra jobb (ikke en eneste sykedag de siste 6 årene). Nå er det snakk om å sjekke om egglederne mine er tette, så vidt jeg har fått med meg så anbefales det ikke å gå på jobb rett etter denne undersøkelsen.

En av lederne på arbeidsplassen min som vet at jeg har prøvd å bli gravid en stund kom til meg en dag for å informere meg om at jeg ikke har noen rettigheter hvis jeg må være borte fra jobb pga. undersøkelser osv. Det var visst ikke lov å bruke sykedager når det gjaldt dette.

Stemmer det virkelig?

Anonymkode: 2253b...c14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har hun ikke noe med. Ringer du og sier du er syk så har hun ikke krav på å få vite det. 

Anonymkode: 7420c...95f

• Liker 4
Skrevet

Bruk egenmelding. Hu kan faktisk ikke kreve å få vite hva som feiler deg. 

Anonymkode: 28030...efc

• Liker 3
Skrevet

Egenmelding(dette er det jo mange som bruker hvis man f.eks har legetime eller time hos fysioterapeut, eller erklæring fra lege/gyn burde vel gå? 

Anonymkode: bd30c...797

• Liker 2
Skrevet

Kan du søke velferdspermisjon med lønn på undersøkelsesdagen, evt. få sykmelding? Dersom du har plager i etterkant av undersøkelsen er det helt innafor å bruke egenmelding disse dagene. 

Anonymkode: befb0...acc

• Liker 2
Skrevet

Hvis legen mener du bør sykmeldes eller du blir syk av det kan du ta sykedager....? 

Anonymkode: d9377...43c

• Liker 1
Skrevet

TS her:  Fikk bare beskjed om at jeg må ta permisjon uten lønn hvis jeg måtte være borte fra jobben pga. dette.

Føles så urettferdig når jeg alltid er på jobb ellers, og ikke brukt sykedager på mange år.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her:  Fikk bare beskjed om at jeg må ta permisjon uten lønn hvis jeg måtte være borte fra jobben pga. dette.

Føles så urettferdig når jeg alltid er på jobb ellers, og ikke brukt sykedager på mange år.

Urett ferdig at du ikke har vært syk? Ta deg sammen. Du burde være glad for det.

Jeg synes ikke det er rimelig at arbeidsgiver skal betale deg penger for at du forsøker å få barn. 

Anonymkode: 52677...bc6

• Liker 10
Skrevet

Jeg har vært borti at sykehuset har sykmeldt de det gjelder for en eller to dager. Det blir registrert som sykmelding hos NAV, og da skal man få papirer man skal levere hos arbeidsgiver. Der står ikke hva man var sykmeldt for.

Om dette er lov vanlig vet jeg ikke, men det er en godkjent kode som registreres som sykmelding. Da er det opp til legen om de vil skrive ut sykmelding eller ikke.

Anonymkode: 4b7f0...ab1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urett ferdig at du ikke har vært syk? Ta deg sammen. Du burde være glad for det.

Jeg synes ikke det er rimelig at arbeidsgiver skal betale deg penger for at du forsøker å få barn. 

Anonymkode: 52677...bc6

Jeg har jo så klart vært syk de siste 6 årene, men går på jobb uansett.

Kjenner til folk som tar sykedager pga. at de har sovet dårlig den natta, fordi de har kranglet med en kollega, er litt forkjølet, eller føler seg litt uvel osv. Dette er tydeligvis gyldig grunn, så da har jeg vanskeligheter med å forstå at hvis jeg må på undersøkelser på sykehuset, så er det ikke gyldig grunn.

Jeg spurte ikke for å vite hva slags meninger folk har om dette, men heller om andre har vært igjennom det samme, og hvordan det har blitt løst på deres arbeidsplass.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til folk som tar sykedager pga. at de har sovet dårlig den natta, fordi de har kranglet med en kollega, er litt forkjølet, eller føler seg litt uvel osv. Dette er tydeligvis gyldig grunn, så da har jeg vanskeligheter med å forstå at hvis jeg må på undersøkelser på sykehuset, så er det ikke gyldig grunn.

Jeg spurte ikke for å vite hva slags meninger folk har om dette, men heller om andre har vært igjennom det samme, og hvordan det har blitt løst på deres arbeidsplass.

Altså som sagt tidligere så om du blir syk av det ring og si du ikke kan komme da er du jo syk. 

Dersom du absolutt må få time på en jobbdag KAN du ringe og si du ikke kan komme. Og evt finne på en grunn. Eller søke om permisjon med lønn. 

Anonymkode: d9377...43c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

at andre du kjenner har en arbeidsmoral som ikke ligner grisen kan jo ikke være med på å definere hva som er greit og ikke. Jeg har benyttet meg av ulønnet permisjon og feriedager i vår prosess. For meg ble det helt feil å ta ut egenmeldingsdager og sykedager da jeg ikke er syk. Det at jeg velger å få barn og ikke kan få det naturlig er mitt valg, ikke en sykdom👍🏻 Men hør med lege om du har rett på dette og evt ta det derfra, lykke til😊

Anonymkode: 1dc95...229

• Liker 1
Skrevet

Du har flere alternativer.

• Dersom du er syk dagen etter så bruker du egenmelding
  • Spør legen om de skriver sykemelding for dette
  • Bruk en feriedag
  • Søk om permisjon uten lønn
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk en ukes sykemelding etter laproskopi med brenning av eggstokkene og sjekk av egglederne med fargestoffer. Vet ikke hvor omfattende det du skal ha er men hvis du får sykemelding av legen kan ikke sjefen nekter deg å bruke den? 

Endret av Sare
Skrevet

Jeg jobber i kommunen, og da jeg startet i jobben fikk jeg beskjed om at timer til lege, sykehus osv helst skulle legges til fridager, men at dersom dette var umulig (som det jo gjerne er på sykehus iallfall) hadde jeg krav på velferdspermisjon. Om det er med eller uten lønn er visst opp til arbeidsgiver. https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Arbeidsforhold/Permisjoner-og-ferie/I-hvilke-tilfeller-plikter-jeg-a-gi-ansatte-fri/Velferdspermisjon/

Har du plager etter undersøkelsen skal du såklart kunne bruke egenmelding, arbeidsgiver har uansett ikke noe med hvorfor du er borte. Er det vanlig med plager etterpå vil jeg tro det er sannsynlig at legen skriver ut sykmelding. Synes det var en veldig rar ting av lederen din å si...

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer og jeg har prøvd å bli gravide i 1 og et halvt år nå uten hell. Det er ikke funnet noen årsak til dette ennå, men vi er fortsatt under utredning. Til nå har jeg ikke vært borte fra jobben i forhold til dette, har klart å få til legetimer utenfor arbeidstid. Ellers er jeg heller aldri borte fra jobb (ikke en eneste sykedag de siste 6 årene). Nå er det snakk om å sjekke om egglederne mine er tette, så vidt jeg har fått med meg så anbefales det ikke å gå på jobb rett etter denne undersøkelsen.

En av lederne på arbeidsplassen min som vet at jeg har prøvd å bli gravid en stund kom til meg en dag for å informere meg om at jeg ikke har noen rettigheter hvis jeg må være borte fra jobb pga. undersøkelser osv. Det var visst ikke lov å bruke sykedager når det gjaldt dette.

Stemmer det virkelig?

Du har vært på jobb på en lørdag, følgelig jobber du skift. Da kan du og tilpasse deg og undersøkelsene til dager du ar fri i uken. Utredning for barnløshet er ingen diagnose som gir rett til sykemelding og følgelig heller ikke gir rett til egenmelding. Altså pr. Definisjon er ikke dette en sykdom. 

Bruker du egenmelding og dette blir oppdaget, så kan du få en skriftlig advarsel. Bruker du to egenmeldinger og begge blir oppdaget så blir reaksjonen enda strengere. Det er nemlig å regne som ulovlig fravær og svindel med sykepenger/egenmelding. 

Skal du derimot til en undersøkelse der det ikke er medisinsk forsvarlig å gå på jobb etterpå, så er det sykemelding på grunn av undersøkelsen legen som undersøker og behandler deg må gi deg. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt riktig. 

De fleste andre må gå frem på samme måten det er ikke mer urettferdig for deg enn for oss. 

Anonymkode: e8261...899

Skrevet

TS igjen her:  Takk for mange svar.

Jeg jobber ikke skift, men 100% Mandag - Fredag, vet ikke om disse undersøkelsene gjøres i helgen.

Sånn som jeg forstår det, så er det gyldig fravær hvis jeg får en sykemelding. Da kan ikke min sjef si noe på det.

Ønsker jo ikke å være borte fra jobb, men hvis jeg må pga. smerter etter undersøkelse så tenker jo jeg at det er naturlig at jeg kan ta sykedag på lik linje som andre pga. andre diverse undersøkelser.

• Liker 1
Skrevet

Herre min hatt så krasse enkelte er i sine uttalelser. Time til spesialist på sykehus kan du ikke få i helg, så å si at det må gå an å legge timen utenom arbeidstid er bare tull. Ofte er det lang ventetid på slike timer, så klart du skal benytte deg av den. Og er det er inngrep som gjør deg i dårlig stand til å gå på jobb etterpå må du da kunne bruke en egenmelding på det. Du høres ikke akkurat ut som en person som misbruker ordningen, så det kan du gjøre med den aller beste samvittighet. Lykke til med utredningen :)

Anonymkode: 34fba...bcf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...