AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Del Skrevet 28. oktober 2017 Jeg trodde sædceller var dumme 😮. Jeg og kjæresten hadde sex en gang i mai. Rett etter akten, typ 2 min etter, gikkk jeg på do og sendte alle avgård i do («pressa de ut»).. TRODDE JEG. Minst en liten svømmesnik kom seg unna, fordi gravid ble man og foreldre blir man til en gutt Kanskje ikke så rart, jeg har hørt at sædcellene som kommer først fram er hannkjønn. MEN etter jeg ble gravid har jeg hatt en slags fasinasjon over sperm og egenskapene deres 1. Hvor fort svømmer de egentlig? Jeg gikk på på do rett etter sex og pressa de ut. Likevel hadde noen på 2 min klart å svømme seg til egget. 2. Hvordan vet de hvor de skal svømme? De er jo celler. Har ikke øyne, hjerne, nese eller noe. Hvordan vet de da hvor de skal svømme henn for å finne det hellige egget de drømmer om? Har de en type «GPS» de følger? Nei denne damen har lært at sædceller ikke er dumme. De er tydeligvis lynraske, vet hvor de skal og hva de skal gjøre. Selvom de er bittesmå celler. Men skulle gjerne vist mer om dem. Anonymkode: d4975...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Del Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde sædceller var dumme 😮. Jeg og kjæresten hadde sex en gang i mai. Rett etter akten, typ 2 min etter, gikkk jeg på do og sendte alle avgård i do («pressa de ut»).. TRODDE JEG. Minst en liten svømmesnik kom seg unna, fordi gravid ble man og foreldre blir man til en gutt Kanskje ikke så rart, jeg har hørt at sædcellene som kommer først fram er hannkjønn. MEN etter jeg ble gravid har jeg hatt en slags fasinasjon over sperm og egenskapene deres 1. Hvor fort svømmer de egentlig? Jeg gikk på på do rett etter sex og pressa de ut. Likevel hadde noen på 2 min klart å svømme seg til egget. 2. Hvordan vet de hvor de skal svømme? De er jo celler. Har ikke øyne, hjerne, nese eller noe. Hvordan vet de da hvor de skal svømme henn for å finne det hellige egget de drømmer om? Har de en type «GPS» de følger? Nei denne damen har lært at sædceller ikke er dumme. De er tydeligvis lynraske, vet hvor de skal og hva de skal gjøre. Selvom de er bittesmå celler. Men skulle gjerne vist mer om dem. Anonymkode: d4975...6b4 Med den logikken skulle det bare blitt født guttebarn. Selvfølgelig er det ikke slik at du klarer å presse ut alle. Anonymkode: ae7a8...464 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Del Skrevet 28. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med den logikken skulle det bare blitt født guttebarn. Selvfølgelig er det ikke slik at du klarer å presse ut alle. Anonymkode: ae7a8...464 Det jeg har lest, jeg husker bare ikke hvor, er hvis egget er der så blir det ofte gutt fordi guttecellene kommer fram først. Guttecellene dør derimot fort. Så kommer egget etter sædcellene er det bare jentesædceller igjen som «venter» , og da blir jente. Hvor mye sannhet det er i det vet jeg ikke TS Anonymkode: d4975...6b4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #4 Del Skrevet 28. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg har lest, jeg husker bare ikke hvor, er hvis egget er der så blir det ofte gutt fordi guttecellene kommer fram først. Guttecellene dør derimot fort. Så kommer egget etter sædcellene er det bare jentesædceller igjen som «venter» , og da blir jente. Hvor mye sannhet det er i det vet jeg ikke TS Anonymkode: d4975...6b4 Det er noe helt annet det du skrev der, enn: "Kanskje ikke så rart, jeg har hørt at sædcellene som kommer først fram er hannkjønn" Anonymkode: ae7a8...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salka Skrevet 28. oktober 2017 #5 Del Skrevet 28. oktober 2017 De er nok raskere enn bilen din ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #6 Del Skrevet 28. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noe helt annet det du skrev der, enn: "Kanskje ikke så rart, jeg har hørt at sædcellene som kommer først fram er hannkjønn" Anonymkode: ae7a8...464 Ja jeg var kanskje litt utydelig 😊 Anonymkode: d4975...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Del Skrevet 28. oktober 2017 Når sædcellene blir sprøytet inn i deg, er det en selvfølge at noen kommer seg inn der de skal. Og når noen er inni der, så er det umulig å klemme dem ut. Det går ikke. Menn lager 50-50 av gutte og jente celler. Noen menn har lettere for å få gutter enn jenter, årsaken er jeg usikker på. Hva slags situasjonen moren er i har også vist seg å ha en effekt. Fattige kvinner får oftere jenter, sannsynligvis fordi svake kropper frastøter egg som blir gutt. Pene mennesker får oftere jenter, sikkert fordi penhet er en ekstra fordel for jenter. Millionærer får oftere gutter, sikkert fordi rike menn har en fordel i dating markedet. Anonymkode: b3fe8...e60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 28. oktober 2017 #8 Del Skrevet 28. oktober 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg har lest, jeg husker bare ikke hvor, er hvis egget er der så blir det ofte gutt fordi guttecellene kommer fram først. Guttecellene dør derimot fort. Så kommer egget etter sædcellene er det bare jentesædceller igjen som «venter» , og da blir jente. Hvor mye sannhet det er i det vet jeg ikke TS Anonymkode: d4975...6b4 Alle fosteret blir unnfanget som jenter. Etterhvert er det ulike ting som gjør at fosteret forblir jenter, eller blir videre utviklet som gutter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #9 Del Skrevet 28. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Menn lager 50-50 av gutte og jente celler. Noen menn har lettere for å få gutter enn jenter, årsaken er jeg usikker på. Hva slags situasjonen moren er i har også vist seg å ha en effekt. Fattige kvinner får oftere jenter, sannsynligvis fordi svake kropper frastøter egg som blir gutt. Pene mennesker får oftere jenter, sikkert fordi penhet er en ekstra fordel for jenter. Millionærer får oftere gutter, sikkert fordi rike menn har en fordel i dating markedet. Anonymkode: b3fe8...e60 For noe tull. Har du dokumentasjon på det? Anonymkode: f68e6...125 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Del Skrevet 28. oktober 2017 1 time siden, OPIgirl skrev: Alle fosteret blir unnfanget som jenter. Etterhvert er det ulike ting som gjør at fosteret forblir jenter, eller blir videre utviklet som gutter Så fort egget blir befruktet så vet embryoet om det skal utvikle seg til gutt eller jente. Det du tenker på er kanskje at testiklene ikke kommer ned i pungen før et stykke ut i svangerskapet. Testiklene lages i magen, også vandrer den i pungen. Anonymkode: f68e6...125 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Axl Rose Skrevet 28. oktober 2017 #11 Del Skrevet 28. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jeg har lest, jeg husker bare ikke hvor, er hvis egget er der så blir det ofte gutt fordi guttecellene kommer fram først. Guttecellene dør derimot fort. Så kommer egget etter sædcellene er det bare jentesædceller igjen som «venter» , og da blir jente. Hvor mye sannhet det er i det vet jeg ikke TS Anonymkode: d4975...6b4 Er sædceller kjønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #12 Del Skrevet 28. oktober 2017 Og jeg som mente det hadde noe med xog y kromosom. Det er mannen som bestemmer kjønnet fordi han har både x og y . Jenter har x og x ? Så om det blir y som festes fast til x blir det gutt og x så blir det jente. Anonymkode: 47777...086 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #13 Del Skrevet 28. oktober 2017 Sædceller har enten X-kromosom eller Y-kromosom, mens alle egg har X-kromosom. Derfor sier man at alle individer er jenter i starten, men så fort sædcellen kommer inn blir kjønnet bestemt. I utgangspunktet vet de ikke hvor de skal, men så fort de kommer seg inn i kvinnen er det kun to veier, opp og ned. Sperm har en hale som fungerer som en påhengsmotor som gir de fart, og retningen blir da litt tilfeldig. Derfra er det førstemann til egget Anonymkode: 8740a...eee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 28. oktober 2017 #14 Del Skrevet 28. oktober 2017 Sædceller er kjappe, de kan være raskere enn tanken. Mange har opplevd at det kom fortere enn de tenkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uhumskheter Skrevet 28. oktober 2017 #15 Del Skrevet 28. oktober 2017 4 minutes ago, GauteS said: Sædceller er kjappe, de kan være raskere enn tanken. Mange har opplevd at det kom fortere enn de tenkte. sædceller svømmer med en fart på 4 cm på 15 minutter. De er ikke akkurat kjappe. Det er utløsningen som er kjapp. 45km/t Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #16 Del Skrevet 28. oktober 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sædceller har enten X-kromosom eller Y-kromosom, mens alle egg har X-kromosom. Derfor sier man at alle individer er jenter i starten, men så fort sædcellen kommer inn blir kjønnet bestemt. I utgangspunktet vet de ikke hvor de skal, men så fort de kommer seg inn i kvinnen er det kun to veier, opp og ned. Sperm har en hale som fungerer som en påhengsmotor som gir de fart, og retningen blir da litt tilfeldig. Derfra er det førstemann til egget Anonymkode: 8740a...eee TS her Fasinerende små «skapninger» , svøm for livet- bokstavlig talt. Den cella som «holdt seg fast» selvom jeg prøvde å presse den ut blandt alle de andre. For å så tilfeldigvis velge rett vei og plass svømme, ja den fortjente den egget. Til neste gang har jeg lært, at å «presse de ut» etter sex er ikke effektivt fordi man blir ikke kvitt alle. jeg tenkte likevel at odsene for å bli gravid var liten. Siden kvinnekroppen angripe sædcellene(lærte vi på skolen), som er en grunn til at det er milioner av dem. Når jeg da pressa ut 70% tenkte jeg det ikke var nok igjen til å overleve turen til egg. Dessuten skulle jeg ikke hatt eggløsning den dagen uansett. Men men vi lekte leken og tålte streken 😊 vi er 26 år og ville jo ha barn en dag, takket være feilvurdering over hvor effektiv «presse ut metoden» var når glemte å trekke seg ut og kondomene var glemt hjemme, skjedde det litt tidligere enn livsplan Anonymkode: d4975...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #17 Del Skrevet 28. oktober 2017 Sædceller navigerer etter kjemotaktiske signaler fra egget. Alle fostre har et genetisk kjønn fra unnfangelsen, men det genetiske uttrykket for kjønnet differensieres senere. Sædceller kan leve i kvinnekroppen gjennomsnittlig fire døgn. Anonymkode: a187b...224 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #18 Del Skrevet 23. desember 2017 Det er heller ikke sånn at den første som kommer frem får befrukte egget. Det må først noen hundre sædceller til for å bryte ned skallet til egget. Sædcellene har en pakke med enzymer i tuppen av hodet som de bruker til dette. Når skallet endelig er brutt ned er det så én snikete jævel som blir førstemann inn og hele egget forsegles Anonymkode: d4ef1...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 23. desember 2017 #19 Del Skrevet 23. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det må først noen hundre sædceller til for å bryte ned skallet til egget. Dette høres merkelig ut. Uten å ha sjekket det trur jeg du må ta feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #20 Del Skrevet 23. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er heller ikke sånn at den første som kommer frem får befrukte egget. Det må først noen hundre sædceller til for å bryte ned skallet til egget. Sædcellene har en pakke med enzymer i tuppen av hodet som de bruker til dette. Når skallet endelig er brutt ned er det så én snikete jævel som blir førstemann inn og hele egget forsegles Anonymkode: d4ef1...5bd Dette har jeg aldri hørt om før. Har du kilde på det? Finner ikke noe om dette på nett, og dette stod ikke i pensum da jeg hadde om dette. Anonymkode: 8740a...eee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå