Gå til innhold

BILLIGE, men sunne middagstips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom en del uforventede og store utgifter denne måneden, så vi sitter nå igjen med 1000 kr i 6 dager.

Om noen har tips til middag som er billig, men samtidig sunn, er det veldig fint. :)

Anonymkode: 7451d...80d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen kroner for seks dager er jo rene luksusen!

Poterer, gulrøtter og andre grønnsaker er sunne og mettende. Inntil kan du velge fritt av kjøtt og fisk, eller lage en stior grønnsaksgryte med knoke, pølser, påleggsskalker eller kjøtt. 

Finnes et hav av alternativer når du har basicvarerer hjemme. Ris og pasta er og greit å ha i hus.

Lær deg å lage ukeplan for middager. I kjølen for redusert pris pga. Dato finner du og mye lurt til en rimelig penge. 

Anonymkode: 6bfd9...968

• Liker 1
Skrevet

Ertesuppe på svineknoke.  En knoke koster rundt 40 kr.  1 boks gule tørkede erter koster maks 10 kr.  Så trenger du litt sellerirot, 2 til 3 gulrot, løk, purre, Lauberblad og timian.   Eller du kan kjøpe frosne poser med lapskaus blanding og bruke de.  Koster rundt 14 kroner på obs for coop sine egne merker men de er rimelige på de andre butikkene og.  Får middag I flere dager.

lapskaus på svineknoke.  Svineknoke,  lapskaus blanding.   

Kjøttkaker.  Maks 40 kroner for 400 gram. Kjøpte på obs for ikke så lenge siden for 30 kr.  Ett  kål hode.  Poteter, mel, smør ,kjøtt buljong og krydder til saus eventuellt pose saus hvis det er enklere.  Så lager,du kjøttkaker ut av Kjøttdeigen.   Og lager hvit saus pluss koker kål og lager kålstuing. Trenger bare litt av kålen så resten kan du bruke til noe annet.  Med poteter ved siden av så har du god middag for en billig penge.

Frosen seifilet er ofte veldig billig.   Pluss makaroni.  Lag fiskegrateng.  Server med gulrot og potet.  Eller kjøp ferdig  fiskegrateng  til 10 kroner. 

Se I frysen på rema.  Finnes ofte hel kylling for en billig penge.   Kjøp en slik.  Kok den lenge slik at kjøttet løsner fra bena.

Lag hønsefrikasse.   Kan bruke samme grønnsaker som til lapskaus og ertesuppe.  Pluss litt kålrabi.  

Bruk også noe av kraften til å lage deilig kyllingsuppe.   Putt oppi litt nudler og noen grønnsaker. Får en pakke nudler for en tier.

En boks fiskeboller kan du få for 10 til 14 kroner.   Hvit saus, gulrot, potet. Og litt karri.

2 poser tomatsuppe.  Pluss litt makaroni og noen hardkokte egg.  

Tyrkisk linsesuppe er godt og billig.  Finner oppskrifter på nett.

blomkålsuppe 

løksuppe

potet og purre løksuppe. 

Jeg lager alle fra bunnen og får da alle næringsstoffene med meg.

spagetti bolognese. Lager du tomatsausen selv av løk, hvitløk, en boks tomater, tomatpuré,  sukker, og oregano  så får du en god saus. 

En pakke middagepølser er ofte billig. Rundt 30 kr.  Lag kålrabistappe  og server med stekte middagspølser  og potet.

Har du mel og gjær I hus så kan du bake brød selv. Sparer mye på det.     Finner du epler på tilbud så kan du lage eplemos. Fint på brødskiva.    

Obs har hatt mye pakker med strimlet svinekjøtt  til rundt 24 kroner i  det siste.  Jeg lager mye kinamat ut av disse.  Svinekjøtt chop suey.   Får jeg rester av ris så blir dette til en nye rett.  Stekt ris med grønnsaker. Og eventuellt litt kyllingkjøtt om jeg har noe igjen av det.  Jeg bruker alle rester jeg har og lager nye retter ut av de.

europris har rimelig hermetikk.

Bruk fortrinnsvis butikkene sine egne merker.  De er alltid mye  billigere.

Og ta en kikk på tilbudene i  din matbutikk denne uken pluss se  i halv pris disken. 

Skrevet

Legg fra deg tanken om at det er noen motsetning mellom billig og sunt, først som sist. Hvor mye man trenger å bruke på mat kommer an på hvor mange dere er, hvor mye av hva slags mat dere har fra før, hvor flinke dere er til å lage mat eller villige til å lære, hvor kresne dere er osv. Enkle retter laget av billige råvarer er sunt og godt hvis du vet hvordan du lager mat. Du kan lære å lage mat. Se etter tilbud, men ikke bli lurt av lokketilbud og impulskjøp. Feks er KIWI fæle til å reklamere for de dyreste varene sine i "tilbudsavisen". Tror man at dét er blllig mat, kan man lett få inntrykk av at mat er dyrt i Morge, og siden KIWI er en av dem som fronter "sunn mat", kan man også få inntrykket at sunn mat er dyrt. 

Planlegg måltider etter ukas timeplan, se alle måltidene under ett, ikke lag mer enn dere greier å spise, lag retter med samme ingredienser men kombinert forskjellig så det blir variasjon og du unngår svinn, lag mat dere liker så alt blir spist opp, balanser dyre og billige ingredienser. Det er så mye som er godt og billig at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, og du har allerede fått mange gode tips for konkrete måltider.

Skrevet

Hvor mange er vi ts? To, fem, fire, tre eller åtte personer? Jeg gidder ikke svare når spørsmålet er så diffust. Men er dere ti f.eks. og har noen basisvarer, noe jeg regner med at alle har og tusen kroner kun skal gå til middag, da vil dere klare det likevel. Egg er ikke så dyrt, heller ikke bønner, tørkede erter osv.

Verre om ingen i huset egentlig ikke kan lage mat fra bunnen av. Da ville jeg gått for bønner i tomatsaus og speilegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...