Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #1 Del Skrevet 24. januar 2005 jeg lurer på om noen har erfaring med å legge ut musegift når det er katt i huset? En dyrlegevenninne av meg mente jeg IKKE skulle legge ut gift, da forgiftede mus er lettere å ta og dermed øker sjansen for at katta også forgiftes. "Lokisene" her jeg bor mener derimot at det ikke er farlig. Jeg antar at det kanskje dreier seg om ulike typer gift/virkestoffer, ellers mistenker jeg at man kanskje ikke har fulgt opp giftutlegginga med nøye studier av kjæledyret. Dilemmaet vårt er at vi har mus i veggen, og vi skulle gjerne bli kvitt dem mer effektivt enn å vente på at kattungen skal bli stor nok. Er det derfor noen av dere som VET om det finnes gift som ikke er farlig for katten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 24. januar 2005 #2 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg VET vanlig musegift er farlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #3 Del Skrevet 24. januar 2005 Ja, jeg søkte litt på nettet og fant ut at de vanligste gifttypene, de som inneholder vitamin k-hemmende stoffer og fører til blodfortynning, kan være farlige for musespisende rovfugler. Og dermed også katter, antar jeg. Folk her mener at "nabobikkja spiste masse rottegift og ble ikke dårlig engang", men gifta er saktevirkende og ikke nødvendigvis dødelig, derfor tror jeg en del er i stand til å overse sykdomstegn fra dyret... På helsedirektoratet sine sider står det at barn som har fått i seg en teskje rottegift av den blodfortynnende sorten bør følges opp av lege over flere måneder, så... Men hvis det finnes andre typer gifter..? Hvis ikke får vi bare leve med kravlinga og legge ut feller der katta ikke går. De forsvinner vel ut av huset til våren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annema Skrevet 24. januar 2005 #4 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg bruker musegift her - Klerat - og har katt. Jeg tenkte som deg første året, men ble fortalt (flere år siden, så jeg husker ikke av hvem) at mus som har spist musegift av den typen jeg bruker dør fort...og at katter ikke spiser selvdøde dyr. Det med fare for fugler og andre dyr er om de får i seg giften direkte. Dette unngår man ved å "sikre" giften, som jeg gjør på følgende måte: Kleratblokkene har et hull i midten...jeg tar så en plankebit og legger under giftblokken og stikker en lang spiker med stort hode ned i hullet i blokken, og spikrer den til plankebiten. Så ta jeg en bit av et drensrør (100mm) og deler den med et snitt slik at jeg får tredd den rundt blokken og mellom blokken og spikeren...og viola...en matestasjon for mus hvor hverken fugler, rådyr eller andre enn musa kommer til. Og vår katteelskende katt lever i beste velgående på niende året. Noe jeg forresten ikke har tenkt på før, er at det skal mye mindre gift til for å ta livet av ei mus enn av en katt som er mange ganger så stor...så derfor tror jeg nok det er riktig at det ikke er farlig om katter spiser mus som har fått i seg musegift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #5 Del Skrevet 24. januar 2005 Noe jeg forresten ikke har tenkt på før, er at det skal mye mindre gift til for å ta livet av ei mus enn av en katt som er mange ganger så stor...så derfor tror jeg nok det er riktig at det ikke er farlig om katter spiser mus som har fått i seg musegift. jo, men 1)hvis musa har magen full av gift, 2)katten spiser flere forgiftede mus og 3) katten tross alt ikke er SÅ stor (det ble jo anbefalt å gå til lege med barn som hadde spist en teskje gift...), så øker jo faren, såframt ikke gifta brytes fort ned i musekroppen. Det er nesten litt som med miljøgifter som hoper seg opp oppover i næringskjeden - det er de på toppen, altså feks isbjørn, rev, rovfugl og katt, som får de største mengdene gift i seg. Men jeg skal undersøke Kerat. Takk for erfaringsdeling:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 25. januar 2005 #6 Del Skrevet 25. januar 2005 Rottegift inneholder et stoff som fører til indre blødninger - disse kan være store, eller ganske små - alt etter som hvor mye gift katten din har fått i seg. Normalt så er dette beregnet på små gnagere, så en relativt stor, sunn og frisk katt har en mye større sjanse til å overleve hvis den får motgift og riktig støttebehandling OG god pleie. Dyrlegen din vil fortelle deg hvor lang tid den trenger på å bli helt seg selv igjen. Katter kan få i seg rottegift ved direkte å spise åter som er satt inn med gift (dette er ulovlig), eller den kan få det i seg ved å spise døde mus/ rotter - som jo en normal katt ikke gjør hvis den ikke er veldig sulten eller skrekkelig nysgjerrig - som f.eks. kattunger er... I følge Norsk lov skal all gnagergift være forslag sikret og plassert på en sånn måte at kun små mus og gnager får tak i det, og IKKE katter, hunder og f.eks. små nysgjerrige barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #7 Del Skrevet 25. januar 2005 uansett hvor fort musene dør (gifta ER saktevirkende), og katten generelt ikke spiser selvdøde mus, så vil jeg tro det er en sjanse for at døende, omtåka mus kan være fristende for en katt? Og det er jo en kattunge vi har. Tror ikke jeg tør å legge ut gift, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 26. januar 2005 #8 Del Skrevet 26. januar 2005 uansett hvor fort musene dør (gifta ER saktevirkende)' date=' og katten generelt ikke spiser selvdøde mus, så vil jeg tro det er en sjanse for at døende, omtåka mus kan være fristende for en katt? Og det er jo en kattunge vi har. Tror ikke jeg tør å legge ut gift, jeg.[/quote'] Jeg hadde ikke giddet å ta sjansen ihertfall. Prøv å legg ut musefeller der katten ikke kommer til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå