Gå til innhold

Mulig å lese Biologi 1 på egenhånd?

straamann

Anbefalte innlegg

Vurderer å lese BIO 1 som privatist, for å kvalifisere meg til evt studier neste skoleår.

Jeg er for sent ute til å følge VGS-klasse som hospitant. Og jeg har ikke mulighet til å reise inn til byen for å gå ta privatundervisning over nyttår.

Er det vanskelig å lese dette faget på egenhånd hjemmefra? Jeg tenker at det er dumt å ikke få med seg labforsøkene... om det er helt meningsløst å lese BIO 1 uten labtrening? Man har en del praktiske oppgaver på privatisteksamen har jeg sett.

Det er også ganske lenge siden jeg hadde 1.året med naturfag på VGS, så tror jeg må lese meg opp på det først i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser overhodet ikke noen problemer med å ta biologi 1 på egenhånd. Det er etter min mening det letteste realfaget. Jeg ser heller ikke hvorfor du skal lese deg opp på naturfag i forkant. Det høres ut som bortkastet tid. 

Anonymkode: b0d0d...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det høres bra ut. Men se hva som forventes på eksamen:

https://www.hordaland.no/globalassets/for-hfk/utdanning2/privatist/ovingar-i-realfag/rea3001-biologi-1.pdf

https://www.hordaland.no/globalassets/for-hfk/utdanning2/privatist/vurderingsrettleiinger/vurderingskriterium-for-munnleg-praktisk-eksamen-i-biologi-fysikk-geofag-kjemi-og-naturfag-ny.pdf

Er ikke veldig lett å øve seg til dette hjemmefra?

Aller helst bør jeg lese BIO2 også for aktuell studieretning, men det er ikke krav om å ta eksamen i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, straamann skrev:

ok, det høres bra ut. Men se hva som forventes på eksamen:

https://www.hordaland.no/globalassets/for-hfk/utdanning2/privatist/ovingar-i-realfag/rea3001-biologi-1.pdf

https://www.hordaland.no/globalassets/for-hfk/utdanning2/privatist/vurderingsrettleiinger/vurderingskriterium-for-munnleg-praktisk-eksamen-i-biologi-fysikk-geofag-kjemi-og-naturfag-ny.pdf

Er ikke veldig lett å øve seg til dette hjemmefra?

Aller helst bør jeg lese BIO2 også for aktuell studieretning, men det er ikke krav om å ta eksamen i det.

Øvingene for 1. og 3. kan du fint forberede deg på alene uten laberfaring. Når det gjelder cellebiologi kan du ha nytte av laberfaring, men veldig nødvendig er det ikke. Det er ikke akkurat mye som kreves på dette nivået. Det er ingen som blir spesielt gode på mikroskopering og å lage preparat av vev/dyre- og planteceller gjennom et kort kurs på biologi 1-nivå. Meningen er bare at du skal ha litt kjennskap til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Høres greit ut.

Men hva tenker man om å lese både bilogi 1 og 2? Klarer jeg å komme gjennom pensum på 4 måneder?

Leser også Matte 1T og RI, men er godt i gang med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, straamann skrev:

Ok :) Høres greit ut.

Men hva tenker man om å lese både bilogi 1 og 2? Klarer jeg å komme gjennom pensum på 4 måneder?

Leser også Matte 1T og RI, men er godt i gang med det nå.

Det avhenger mest av dine andre forpliktelser i hverdagen. 

Når det gjelder biologi 2 er ikke pensum veldig vanskelig og det er greit å lese på egenhånd. Samtidig ville jeg nok ha hatt litt veiledning opp mot skriftlig eksamen hvis du tenker å ta eksamen i det. Da jeg hadde faget var snittkarakteren for skriftlig eksamen i faget ganske lav, og prosenten som fikk 6 var forsvinnende liten. Jeg har ikke fulgt noe særlig med på det de siste årene, men snittkarakteren nå for skriftlig eksamen i biologi er fortsatt lavere enn for de andre realfagene. Akkurat hva dette skyldes vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biologi 1 er veldig lett å ta som privatist, det er mest pugging. Forsøkene kan du lese om på nettet og i boka, så vet du hvordan de skal gjøres. :) Biologi 2, biologi 1, 1T og R1 går sikkert bra å ta som privatist, når man går på videregående har man jo mange flere fag enn det på ett skoleår. :) 

Anonymkode: 499ce...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger mest av dine andre forpliktelser i hverdagen. 

Når det gjelder biologi 2 er ikke pensum veldig vanskelig og det er greit å lese på egenhånd. Samtidig ville jeg nok ha hatt litt veiledning opp mot skriftlig eksamen hvis du tenker å ta eksamen i det. Da jeg hadde faget var snittkarakteren for skriftlig eksamen i faget ganske lav, og prosenten som fikk 6 var forsvinnende liten. Jeg har ikke fulgt noe særlig med på det de siste årene, men snittkarakteren nå for skriftlig eksamen i biologi er fortsatt lavere enn for de andre realfagene. Akkurat hva dette skyldes vet jeg ikke. 

Snittkarakteren er nok lavere fordi mange elever som ikke har andre realfag tar biologi kun for å få realfagspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snittkarakteren er nok lavere fordi mange elever som ikke har andre realfag tar biologi kun for å få realfagspoeng.

Det forklarer jo ikke hvorfor det er så få som oppnår 6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det forklarer jo ikke hvorfor det er så få som oppnår 6. 

Jo. For i de tyngre realfagene er det en høyere andel faglig sterke og motiverte elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo. For i de tyngre realfagene er det en høyere andel faglig sterke og motiverte elever.

Hvordan vet du dette da? Det kommer jo ikke frem fagkombinasjonen til elevene ut ifra eksamensstatistikken. Det er da mange som velger kombinasjonen matematikk, kjemi og biologi i VG3 for eksempel. 

Jeg sikter for øvrig til antallet. Ikke prosenten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...