Gå til innhold

Transseksualitet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer altså; er spaltet personlighet det samme som shcizofreni ?

Spaltet personlighet (MPD på engelsk -multiple personality disorder) blir ofte kalt schizofreni, blant annet i filmen "Jeg, Meg og Irene". Husker den fikk litt pepper for det. Schizofrene kan ha syns- og hørselshallusinasjoner og vrangforestillinger.
Videoannonse
Annonse
Gjest litt_forvirra
Skrevet

Jeg har aldri klart å se noen stor forskjell på kjønn(bortsett fra at det er nødvendig for at vi skal kunne formere oss)...som gutt har jeg allid skillt meg ut, har alltid fått hørt at jeg er så rar(ganskje derfor jeg har blitt det...), så lenge jeg kan huske. Og det er fra jenter, gutter har sjelden merka noe(flink til å tilpasse meg, men jenter er ikke så lette å lure..). Men et problem med gutta er at alt nesten alltid blir som en konkurranse, at jeg skal være bedre, og det har ofte lykkes med, sånn at de holder kjeft liksom og på den måten hatt et sosialt nettverk. Men det er alltid jenter jeg blir venner med og knytter sterke bånd til, det er ikke så veldig vanskelig for meg...men gutter har jeg store problemer med å fungere sammen med,spes sosialt. Så jeg har kommet til den konklusjonen at hjerna mi fungerer som ei jente. Klær så synes jeg unisex klær fungerer helt greit, enkle skjørt, eller helt annonyme ting, alt mulig, vanlige gutteklær og, bare jeg liker dem, har ikke klart å finne noe system enda(26år). Hvertfall så merker nok folk noe, for folk sier hele tiden, takk seniorita, høna, frøken osv(som regel den vinklingen)....jeg bare smiler og sier ingenting, men lurer litt på hva de egentlig mener.....og jentene jeg er sammen med er ofte litt spesielle de og, følsomme ofte,har også rota litt med guttevenner tidligere(de har alltid lagt ann), og sagt nei til seriøs sex med de for det blei litt feil for meg(og de ser på seg selv som hetero..?)) uansett så er dette en liten del av hvem jeg er, synes jeg selv, men det blir liksom så stort pga samfunnet er det bestemt og opplært at det skal være to definerte og adskilte kjønnsroller. Det burde jo egentlig ikke vært noen interesse for å snakke om det, såpass liten del av meg selv synes jeg dette er....og for meg er det helt naturlig, og vil ikke forandre noenting. Hverken bli skikkelig macho, eller ei jålete kjærring. Heldigvis er jeg flinkere enn de andre i det miljøet jeg er i...de blir da villige til å se gjennom min litt avvikende oppførsel,eller de synes det bare er litt sjarm..virker hvertfall sånn..

Jeg synes mange transer er kule, som jeg synes noen gutter er kule, og mange jenter er kule....men ikke alle i disse gruppene heller, de er like forskjellige som alle andre...Sånn som for min del som nesten helt sikkert har ei hjerne som er mer like de fleste jenter enn de fleste gutter, så synes jeg det er verst at dette ikke ble tatt hensyn til under oppveksten min, sånn merker foreldre lett, nå er det liksom litt forseint, for nå forstår jeg så altfor godt hvordan ting fungerer. Og det verste er at foreldrene mine ville bare det beste for meg og oppdra meg som alle andre gutter,og det blei vel nesten ekstra strengt for meg, ettersom jeg ville ha langt hår og sånn og fikk ikke lov, begynte alltid å grine hver gang jeg måtte klippes,så det var ingen kjære mor. Sånt + andre ting skaper frustrasjon og agresjon i en ungdom så for min del var det litt flaks at jeg overlevde tennårene....

Opps..blei noen tanker rundt emnet det, men tror ikke at jeg er transeksuell, som det står i emnet. Men morsomt å skrive litt om sånne ting, spes ettersom det virker som så få som er klar over at det finnes en del mennesker som født og blir annerledes og faller litt utenfor den ramma som samfunnet vårt er.

Take Care!

Gjest happyending
Skrevet
Klær så synes jeg unisex klær fungerer helt greit, enkle skjørt, eller helt annonyme ting, alt mulig, vanlige gutteklær og, bare jeg liker dem, har ikke klart å finne noe system enda(26år). Hvertfall så merker nok folk noe, for folk sier hele tiden, takk seniorita, høna, frøken osv(som regel den vinklingen)....jeg bare smiler og sier ingenting, men lurer litt på hva de egentlig mener.....

Å betrakte skjørt som unisex-plagg er vel litt optimistisk syns jeg.. Der har du vel og svaret på hva de egentlig mener :)

Skrevet
Å betrakte skjørt som unisex-plagg er vel litt optimistisk syns jeg..

Kvifor det? Det finst då mange herreskjørt (i tillegg til kilt og foustanella.)

Gjest happyending
Skrevet

For å si det på en barnslig måte: Fordi jeg syns det.. For meg er skjørt et jenteplagg på lik linje med feks korsetter, kjoler, topper, stilettheler m.m.. Jeg kan aldri kalle skjørt et unisex-plagg.. Kall meg trangsynt om du vil..

Kilt er dog noe helt annet.. Men det er heller ikke et unisex-plagg..

Gjest litt forvirra
Skrevet

Menneskene er i konstant evalusjon, og etterhvert tror jeg ikke det blir noen forskjell på kjønnene. ser jo hvordan forskjellene har blitt viska ut de siste 50 årene, ikke så stor forskjell i kroppsstr. heller lengre..Så selv om transer er litt frikete idag, så tror jeg at vi bare er litt foran for sin tid faktisk....:) Det har tatt meg noen år å komme til den konklusjonen, men er ganske sikker på at den er riktig.... så derfor så føler jeg meg litt futuristisk hvis jeg tar på meg støvler,kort foldeskjørt, og en passende ganser...hehe, også ser det jo litt frika ut, og det liker jo jeg..:)

Gjest undrendefundig
Skrevet
Menneskene er i konstant evalusjon' date=' og etterhvert tror jeg ikke det blir noen forskjell på kjønnene. ser jo hvordan forskjellene har blitt viska ut de siste 50 årene, ikke så stor forskjell i kroppsstr. heller lengre..Så selv om transer er litt frikete idag, så tror jeg at vi bare er litt foran for sin tid faktisk....:) Det har tatt meg noen år å komme til den konklusjonen, men er ganske sikker på at den er riktig.... så derfor så føler jeg meg litt futuristisk hvis jeg tar på meg støvler,kort foldeskjørt, og en passende ganser...hehe, også ser det jo litt frika ut, og det liker jo jeg..:)[/quote']

hihi--- mmmm har ikke sett noen nye mutasjoner rundtomkring, men kanskje det... synes ikke at forskjellene mellom kjønnene har blitt viska ut? Hva mener du med det? f.eks.? Men hva har det med de som er født i feil kropp å gjøre?

Hilsen litt undrende

Gjest litt_forvirra
Skrevet

jeg spora vel litt av, beklager.....har vel ikke noe med transeksuelle dette, det stikker nok dette litt djupere enn det gjør for meg(tror jeg hvertfall, men er ikke helt sikker).Men det er litt hvordan jeg forklarer min avvikende oppførsel til folk som lurer på hva jeg driver med....å si at jeg er født i feil kropp synes jeg ikke jeg kan si, ettersom jeg er litt påvirka av alle jentekampanjene der man skal være fornøyd med seg selv, og at man er perfekt. Det tror jeg er ganske sunt, men for skikkelig transeksuelle er det kanskje ikke mulig så på situasjonen på denne måten?

eks. forskjellene er viska ut.

-før så var menn lave og breie. Nå har de blitt mye mer lange og tynne, sånn som damer har blitt og.

-macho er blitt selvdestruktivt og fordømt. Slåss man så havner man i fengsel, så machomannen er en døende art. De opprinnelige instinktene blir undertrykt. Har de jeg og, men når jeg ikke kan leve ut de, så må jeg bruke de som er på andre siden, for de er aksptert, og omtrent like sterke.. Mannen blir pressa til å tilpasse seg the new age(dataalderen). Og få myke verdier. Har mindre hår på kroppen en før...osv

-jenter lever lengre, kanskje fordi de er flinkere til å ta vare på seg selv, helt sikker på at mannen kommer etter.

-jenter kan og gjør alt som gutta gjør, men jenter pleier jo være først ute, så gutta kommer nok etter blir mer jentene som jentene har blitt guttete, blir jo alltid balanse, så det må jo bli slik...og blir like forfenglige som jenter. Dette har jo alt begynt....hvor mange gutter brukte fuktighetskrem for bare 10år siden, da var man homo......og langt hår, jeg f.eks har MYE bedre damedrag når håret mitt er sånn passe langt, for det liker de å rote og tulle med...hehe..

-så at ikke guttene begynner å bruke mer dameklær tror jeg er bare et spørsmål om tid, guttene forandrer seg og som jentene har forandra seg, og jeg tror det vil bli helt naturlig for dem etterhvert å se mer eller mindre ut som jenter. Fleste jenter er jo og fake, det er jo ikke sånn de heller egentlig ser ut....men de synes det er kult, og det tror jeg gutter og synes hvis de hadde fått lov, men de må først oppdras til at det er naturlig, og det vil nok skje med kommende generasjoner....

osv osv.....så jeg kler meg sexy og utfrika med god samvittighet, dressene har jeg brent opp for lengst(da tar jeg heller fjøsdressen...), nei, man må kle seg litt kult med ting som passer kroppe...lever bare en gang....hihi Kler meg litt jentete stort sett når jeg kjeder meg og trenger litt oppmerksomhet, rusler på biblioteket og sånne enkle ting. Men jeg er ganskje beskjeden så det kommer til utrykk i klesstilen og, derfor så får jeg sjelden noen reaksjoner. Stort sett bare smil, og jeg smiler tilbake....

Har finni ut at det er utrolig god psykisk trening å prøve å få til å klare skaffe seg friheten til å kle seg fritt og oppføre seg sånn man føler man egentlig er. Blir litt som det ortaket om at man skal gjøre noe man egentlig ikke tør å gjøre til hver eneste dag. Og det er helt harmløst, ikke kriminelt heller(men det var det før) så at ikke flere benytter sjansen nå som det har blitt lovlig skjønner jeg ikke. Og veldig interesant også, lærer utrolig mye om andre mennesker....

Jeg er nok som en fugl, og det verste du kan gjøre med en fugl er å sette den i bur, den må få fly og sveve akkurat som den vil.....hihi....moderen og faderen er ikke enig i det siste da...da har mer tro på å arbeide hele livet, få noen unger, og når man endelig ligger før døden så skal man være irritert for at man ikke rakk å spikre inn den siste spikeren før helsa svikta.

nei, nå skal jeg slutte, ødelegger hele denne tråden jeg med min psykotiske tankegang. Det var ikke meningen, bare hopp over de...

Skrevet

Hei alle sammen - filmen 100% menneske hadde premiere fredag som var. Gå og se den, dere. Der får dere høre én av mange mulige fortellinger om transseksualitet.

Skrevet

Jeg så den filmen i går. Monica imponerer! :-)

Gjest undrendefundig
Skrevet
Jeg så den filmen i går. Monica imponerer! :-)

Hvordan da?

Gjest Starya unplugged
Skrevet
osv osv.....så jeg kler meg sexy og utfrika med god samvittighet, dressene har jeg brent opp for lengst(da tar jeg heller fjøsdressen...), nei, man må kle seg litt kult med ting som passer kroppe...lever bare en gang....hihi Kler meg litt jentete stort sett når jeg kjeder meg og trenger litt oppmerksomhet, rusler på biblioteket og sånne enkle ting. Men jeg er ganskje beskjeden så det kommer til utrykk i klesstilen og, derfor så får jeg sjelden noen reaksjoner.  Stort sett bare smil, og jeg smiler tilbake....

Synes du er toeff, jeg. :)

Gjest gjesten
Skrevet
osv osv.....så jeg kler meg sexy og utfrika med god samvittighet, dressene har jeg brent opp for lengst(da tar jeg heller fjøsdressen...), nei, man må kle seg litt kult med ting som passer kroppe...lever bare en gang....hihi Kler meg litt jentete stort sett når jeg kjeder meg og trenger litt oppmerksomhet, rusler på biblioteket og sånne enkle ting. Men jeg er ganskje beskjeden så det kommer til utrykk i klesstilen og, derfor så får jeg sjelden noen reaksjoner. Stort sett bare smil, og jeg smiler tilbake....

Men hva har det med transeksualisme å gjøre da? Gir litt legitimitet? :veldigsur:

Skrevet
sorry,men jeg kan ikke annet enn å si at jeg føler meg tråkket på. jeg skreiv det kanskje på en litt feil måte,men jeg mente jo ikke noe vondt med det! syns det for være litt grenser for hva folk skal henge seg opp i. Meningen med mitt innlegg var å få frem at jeg ikke synes det er noe galt eller feil i det hele tatt,men i stedet blir jeg fremstilt som en som mener det motsatte. Dette synes jeg er veldig kjipt.
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...