AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Sliter med presentasjonsangst, bestemte meg for å ta høyere utdannelse etter flere års arbeid, lenge siden jeg har vært på skolebenken. Nå leverte jeg inn min første innlevering, fikk beskjed om at måten jeg har henvist kildene på måtte endres. Føler meg så dum, og fikk beskjed om å endre det så blir det godkjent. Hvor vanlig er det å få godkjent i første omgang? Leser sååå mye og vil virkelig prøve å få gode karakterer men føler jeg aldri duger eller kan nok... Anonymkode: ef9ea...ed7
altflyter Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 Mange som stryker på første innlevering. Les oppgaver andre har skrevet og lær deg hvordan du skriver kilder, for det er viktig å gjøre på rett måte. Brukte du feil stil eller vet du ikke hvordan du bruker kildehenvisninger? De fleste skoler har en standard de ønsker at studentene skal gå ut ifra. Harvard-stilen for eksempel. Har du satt deg inn i disse tingene?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 For det første må du legge fra deg det at du føler deg dum og at du ikke duger eller ikke kan nok når du får tilbakemelding på oppgavene dine. Konstruktiv kritikk er viktig og er noe de fleste studenter får i studietiden, og også noe de fleste får videre i arbeidslivet. Man kan ikke gå i kjelleren fordi arbeidet man leverer ikke er perfekt. Det er uansett en sjelden vare. Kildene dine var ikke riktig ført opp, men nå har du en mulighet til å rette opp i det. Da vil du heller ikke ha dette problemet fremover, og du er ett steg nærmere å skrive gode oppgaver. Jeg synes du er heldig som får slike tilbakemeldinger som nesten er ikke-eksisterende på mitt studium. Anonymkode: 623ba...9e2
Gjest Linaria Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 Hele poenget med første innlevering er jo å plukke opp slike ting så du ikke gjør det feil når det virkelig betyr noe. Derfor er de vel heller litt ekstra pirkete nå enn å bare være snille og overse småfeil. Bare bruk kildegreia i Word forresten. Den gjør det meste automatisk for deg, og du trenger bare vite når du skal henvise til kilde i løpende tekst
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 Takk, jeg vet ikke om det er positivt da at innholdet ikke ble kommentert, altså det eneste som måtte endres var kildehenvisningen. Nei jeg var så opptatt av pensuet og stoffet at jeg glemte helt å tenke på hvordan man henviser kildene, spurte en vennine som er student og hun sa det så greit ut... Nå vet jeg det og skal IKKE gjøre denne feilen igjen... Men da betyr jo det at innholdet var ok da? Anonymkode: ef9ea...ed7
Cambria Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 Så eneste som var feil med oppgaven var kildehenvisningene dine, og det gjør at du føler deg udugelig? Herregud, du må jo bare endre på kildehenvisningene, det er jo en veldig god tilbakemelding! Førat må du finne ut hvilken standard de bruker på skolen din. Der jeg studerte brukte de apa-standarden og skolens hjemmeside hadde et dokument som viste hvordan man henviser til de forskjellige kildene ut fra denne standarden. Jeg vil tro din skole også har et dokument for studentene med den standarden dere bruker. Vi fikk heller ikke godkjent noen oppgaver om vi hadde henvist feil. Dette var for å hjelpe oss frem mot skriving av bacheloroppgaven sånn at vi ble nøye på det med en gang. Alle i min klasse hadde iblant oppgaver som ikke ble godkjent pga kildehenvisningsfeil alle årene vi studerte, så det er ingenting å føle seg dum for.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, jeg vet ikke om det er positivt da at innholdet ikke ble kommentert, altså det eneste som måtte endres var kildehenvisningen. Nei jeg var så opptatt av pensuet og stoffet at jeg glemte helt å tenke på hvordan man henviser kildene, spurte en vennine som er student og hun sa det så greit ut... Nå vet jeg det og skal IKKE gjøre denne feilen igjen... Men da betyr jo det at innholdet var ok da? Anonymkode: ef9ea...ed7 Hei! Hva slags stil henviser du i da? Anonymkode: 65105...285
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 Du må finne ut hvilken referansestil (hardvard, apa 6, MLA, Vancouver e.l.) skolen/studiet ditt bruker som standard, og følge den. Både kildekompasset.no og sokogskriv.no har eksempler på ulike referansestiler, og hvordan du henviser til ulike typer kilder (bok, artikkel, nettside osv). I tillegg kan det være lurt å kjøpe en metodebok som kan veilede deg underveis i studiet, "Metode og oppgaveskriving" av Olav Dalland har vært mye anbefalt for bachelorstudenter, de har den nok til låns på biblioteket hvis du ikke vil bruke penger på å kjøpe. Det er ingen krise å få tilbakemelding på dette tidlig i et nytt studium, men det er veldig viktig å lære seg rett bruk av kilder med en gang, for det kommer til å følge deg gjennom hele utdanningen. På sikt kan det være greit å lære seg å bruke End Note når du skal skrive oppgaver, det hjelper deg med referanseføringen. De fleste høyskoler/universitet har gratis lisens til studenter, og kurs i hvordan det skal brukes. Anonymkode: 641a2...4f6
missmcbeal Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk, jeg vet ikke om det er positivt da at innholdet ikke ble kommentert, altså det eneste som måtte endres var kildehenvisningen. Nei jeg var så opptatt av pensuet og stoffet at jeg glemte helt å tenke på hvordan man henviser kildene, spurte en vennine som er student og hun sa det så greit ut... Nå vet jeg det og skal IKKE gjøre denne feilen igjen... Men da betyr jo det at innholdet var ok da? Anonymkode: ef9ea...ed7 I høyere utdanning så er kildehenvisning ekstremt viktig. Har du ikke det mest elementære på plass så er det strykgrunnlag. Ofte så er det slike ting det er ute etter å teste i de første innleveringene, ikke sikkert de er så veldig opptatt av innholdet. Lær deg den referansestilen dere bruker på skolen deres. Hvilken er det dere skal bruke? Det er første du må vite. Dette står som oftes på formelle krav. Ikke spør venninner om sånt om du er usikker, dette er noe du må være trygg på sjølv! Vanligvis så kan man gå på kurs også for å lære dette, eller så kan ofte bibliotek hjelpe deg med dette. Det står også gode forklaringer på kildekompasset på den gjeldende stilen som du skal bruke. Det er helt normalt å være usikker på dette i starten, men dette fikser du etterhvert Jeg skjønner at du er opptatt av innholdet og pensum, men du burde konsentrere deg mest om å få til kildehenvisning først før du tenker for mye på innholdet. Det er dessverre sånn at man kan skrive en jævla god oppgave innholdsmessig, men det har lite å si dersom man gjør grove feil i kildehenvisningen.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 Man skriver kilder på en veldig spesifikk måte på universitet o.l Det er en egen mal du kan følge, regner med den ligger på universitetets sider, på studweb eller noe sånt Du må for øvrig ha eksepsjonelt lavt selvbilde når det blir knust av denne tilbakemeldingen, kanskje det hadde vært en ide å ha noen å prate med? Noen ganger har studiestedet rådgivere e.l der du lufte tanker og følelser Anonymkode: fb3dc...7eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå