AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Føler bare jeg blir dummere og dummere av ikke ha noe fornuftig å bruke hjernen på. Finnes det noe håp?. Anonymkode: de635...abc 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 Nei, holder meg aktiv med språkkurs, litteratur og diverse. Er verre når man må spare et halvt år for tannlegeturen. Anonymkode: eef73...d7f 3
WubWub Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 Som ufør har man jo ekstra mye tid til mentalt stimulerende aktiviteter så jeg ser ingen korrelasjon mellom ufør og tap av intellektuelle kapasiteter. 1
lurings Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 8 minutter siden, WubWub skrev: Som ufør har man jo ekstra mye tid til mentalt stimulerende aktiviteter så jeg ser ingen korrelasjon mellom ufør og tap av intellektuelle kapasiteter. Kanskje man ikke har ork? Det er vel en grunn til at man er ufør... 9
WubWub Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 8 minutter siden, lurings skrev: Kanskje man ikke har ork? Det er vel en grunn til at man er ufør... Det krever veldig lite av en å lese en bok, det kan man tilogmed gjøre i senga om man er sengeliggende. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Det krever veldig lite av en å lese en bok, det kan man tilogmed gjøre i senga om man er sengeliggende. Vanskelig hvis man ikke fungerer mentalt. Anonymkode: de635...abc 2
WubWub Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vanskelig hvis man ikke fungerer mentalt. Anonymkode: de635...abc Hva innebærer det å "ikke fungere mentalt"? Alle uføretrygdede jeg har pratet med har fungert mentalt.
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 20 minutter siden, WubWub skrev: Som ufør har man jo ekstra mye tid til mentalt stimulerende aktiviteter så jeg ser ingen korrelasjon mellom ufør og tap av intellektuelle kapasiteter. Fantastisk med Paul Charles Morphy (1837-1884) som avatar. Han var litt av en sjakkspiller. Dessverre ble han sinnssyk og fikk ikke praktisere som advokat etter utdannelse pga. krigen. Han kom til Europa, feide over det som var og dro tilbake. Dessverre ble det ingenting av en match mot Steinitz. Morphy lå langt foran sin samtid hva gjaldt forståelse av utvkling og dynamik og vi kan jo bare drømme om hva han idag kunne prestert med tilgang til littertaur og programvare.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Hva innebærer det å "ikke fungere mentalt"? Alle uføretrygdede jeg har pratet med har fungert mentalt. Depresjon, problemer med konsentrasjon og hukommelse, osv. Anonymkode: de635...abc
WubWub Skrevet 28. oktober 2017 #11 Skrevet 28. oktober 2017 (endret) 32 minutter siden, FemaleFuryFancies skrev: Fantastisk med Paul Charles Morphy (1837-1884) som avatar. Han var litt av en sjakkspiller. Dessverre ble han sinnssyk og fikk ikke praktisere som advokat etter utdannelse pga. krigen. Han kom til Europa, feide over det som var og dro tilbake. Dessverre ble det ingenting av en match mot Steinitz. Morphy lå langt foran sin samtid hva gjaldt forståelse av utvkling og dynamik og vi kan jo bare drømme om hva han idag kunne prestert med tilgang til littertaur og programvare. Ikke verst, du er den første som har gjenkjent Paul Morphy her inne Men ja, Paul Morphy, Bobby Fischer og Magnus Carlsen er idoler - leit at to av de led en meget sørgelige skjebne med psykisk forfall og personlige tragedier. Det sies at sjakkspillere på det øverste nivået er mer tilbøyelig for psykisk sykdom enn snittet i befolkningen. Genialitet kommer åpenbart med en stor pris. Sjakk var mer spennende på Paul Morphy sin tid når ikke alt var teoretisk pugging av åpninger og sluttspill - på den tiden kunne man være kreativ , noe Morphy var til de grader - han var en pioneer. Idag går sjakk nesten utelukkende på memorering. Noe Bobby Fischer ofte klaget over, han laget en egen versjon av sjakk ; Chess960 aka Fischer Random Chess. Dessverre ble ikke Chess960 noe spesielt populært og det er leit, for i Chess920 er det rom for kreativitet og her nytter det ikke pugge i teoretiske bøker. Uansett ; Er man ufør så kan jeg anbefale sjakk - det setter hjernecellene i sving Endret 28. oktober 2017 av WubWub
WubWub Skrevet 28. oktober 2017 #12 Skrevet 28. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Depresjon, problemer med konsentrasjon og hukommelse, osv. Anonymkode: de635...abc Noen fine romaner kan jo få en på andre litt hyggeligere tanker? Det kan jo også stimulere til mental vekst som bedrer hukommelsen og konsentrasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #13 Skrevet 28. oktober 2017 40 minutter siden, WubWub skrev: Som ufør har man jo ekstra mye tid til mentalt stimulerende aktiviteter så jeg ser ingen korrelasjon mellom ufør og tap av intellektuelle kapasiteter. Ehm med så alvorlig sykdom som gjør at en har blitt ufør, f eks konstante smerter , så har ikke hjernen lenger det samme overskuddet til å drive med mentalt stimulerende aktiviteter. Anonymkode: 93624...a81 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #14 Skrevet 28. oktober 2017 23 minutter siden, WubWub skrev: Det krever veldig lite av en å lese en bok, det kan man tilogmed gjøre i senga om man er sengeliggende. 20 minutter siden, WubWub skrev: Hva innebærer det å "ikke fungere mentalt"? Alle uføretrygdede jeg har pratet med har fungert mentalt. Å fungere mentalt når de har en samtale med noen (deg) er ikke det samme som å ha kognitiv kapasitet til å lese mange ord i flere minutter, huske det man nettopp har lest, lese sammenhengende mange sider når hodet blir så utmattet av bare noen sider at man blir trøtt og bokstavene stokker seg. Fysisk sykdom påvirker de kognitive evnene, og psykisk sykdom påvirker også de kognitive evnene i stor grad. Anonymkode: 93624...a81 6
WubWub Skrevet 28. oktober 2017 #15 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å fungere mentalt når de har en samtale med noen (deg) er ikke det samme som å ha kognitiv kapasitet til å lese mange ord i flere minutter, huske det man nettopp har lest, lese sammenhengende mange sider når hodet blir så utmattet av bare noen sider at man blir trøtt og bokstavene stokker seg. Fysisk sykdom påvirker de kognitive evnene, og psykisk sykdom påvirker også de kognitive evnene i stor grad. Anonymkode: 93624...a81 Hva med å se på noen dokumentarer på f.eks netflix? Det er mange gode dokumentarer å finne der. Jeg ville anbefalt å startet med serien Cosmos - A space time odyssey. Den tar for seg evolusjon, naturen, universet, biologi og fysikk på en lettfattelig og engasjerende måte. Hver episode er på 43 minutter, man trenger ikke se hele på en gang men man kan jo dele det opp.
Duff Skrevet 28. oktober 2017 #16 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg elsker dokumentarer, da får jeg inn litt å tenke på. Ja hjernen råtner på rot om dagen. Alt Jeg har lært som student er borte. Fagordene må jeg slå opp i ordboka. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #17 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg er dum på en dårlig dag, men glimter til på bra dager. Da kaster jeg meg over det aller meste av mentalt stimuli helt uten mål og mening som om jeg var sulteforet. Anonymkode: 2bd9f...4a8 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #18 Skrevet 28. oktober 2017 Får inntrykk av at flere her forsvarer at uføre ikke klarer lese bøker eller stimulere hjernen i det hele tatt. Lydbøker, dokumentarer, diskusjonsforum osv er også måter å stimulere hjernen på. Jeg jobber fulltid, har to små barn og forstår det å ikke alltid ha overskudd til å lese en bok med særlig dybde, derfor har jeg masse fjasete jente-bøker liggende også (gjerne på engelsk) bare for å ha noe å bla i og koble ut med i stedet for å kikke på the voice på TV. Anonymkode: 2be5e...d18
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #19 Skrevet 28. oktober 2017 3 timer siden, WubWub skrev: Det krever veldig lite av en å lese en bok, det kan man tilogmed gjøre i senga om man er sengeliggende. Ja, det er viktig å lese. Det hjelper på hukommelsen også. Anonymkode: 92493...ec0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #20 Skrevet 28. oktober 2017 3 timer siden, WubWub skrev: Noen fine romaner kan jo få en på andre litt hyggeligere tanker? Det kan jo også stimulere til mental vekst som bedrer hukommelsen og konsentrasjonen. En del av mitt sykdomsbilde er hjernetåke, og det innebærer blant annet hukommelsessvikt. Jeg kan godt lese en bok, eller se en dokumentar, men jeg glemmer hva jeg har sett eller lest i det øyeblikket jeg har sett eller lest det. På gode dager holder jeg meg oppdatert på fagstoff, jeg håper jo å komme tilbake i jobb når jeg blir friskere, men da hjelper det å huske litt lenger enn ett sekund av gangen. Anonymkode: 1842d...d7c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå