AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #1 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg leier hus, og vannet er udrikkelig her. Det inneholder for mye jern (man ser det faller ned i bunnen på kjelen om man varmer opp vannet, og det farger alt brunt) og lukter innimellom litt som råtne egg. Jeg henter vann til drikke og matlaging et annet sted, men lurer nå på om det finnes filter som jeg kan bruke som ikke er for dyrt eller for omstendelig å installere, som f.ex. et dusjfilter så jeg slipper å dusje i dette brune vannet? Er det noen som har noe sånt og kan anbefale? Anonymkode: 23b77...895
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #2 Skrevet 28. oktober 2017 Om det er jern eller møkk kan du umulig se ved det blotte øye. Der finnes dyre filtre/rensere til mange tusen, men det er huseiers ansvar å instalere. Er dette privat brønn eller offentlig vannverk? Anonymkode: 325eb...517 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #3 Skrevet 28. oktober 2017 38 minutes ago, AnonymBruker said: Om det er jern eller møkk kan du umulig se ved det blotte øye. Der finnes dyre filtre/rensere til mange tusen, men det er huseiers ansvar å instalere. Er dette privat brønn eller offentlig vannverk? Anonymkode: 325eb...517 Møkk lager ikke røde avleiringer på vegger, badekar osv. Og jeg vet det men det er ikke et slikt filter jeg er ute etter, skal bare ha et dusjfilter. Det er privat brønn. Anonymkode: 23b77...895
catman Skrevet 28. oktober 2017 #4 Skrevet 28. oktober 2017 Vi har privat brønn med et Viqua Sterilight UV system i kjøkkenskapet etter en huspartikkelfilter ved inntaket i kjelleren. UV sterilisering er kostbart: Ca 20000kr for et mindre anlegg inkl montering, røfflig 1500kr/år for ny UV pære + 2 filtre som vi bestiller fra USA (WaterAnywhere). Det er likevel et bedre tilbud enn å bore etter drikkevann (ca 100k kr + strøm og lydbelasting fra pumpe). Du må uansett snakke med huseier, men om det bare dreier seg om å filtrere ut partikler så ville jeg ha gått for et billig anlegg fra USA eller hørt med lokal rørlegger om hva han anbefaler. Det blir jo uansett en rørlegger som installerer dette. Lykke til! ☺
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier hus, og vannet er udrikkelig her. Det inneholder for mye jern (man ser det faller ned i bunnen på kjelen om man varmer opp vannet, og det farger alt brunt) og lukter innimellom litt som råtne egg. Jeg henter vann til drikke og matlaging et annet sted, men lurer nå på om det finnes filter som jeg kan bruke som ikke er for dyrt eller for omstendelig å installere, som f.ex. et dusjfilter så jeg slipper å dusje i dette brune vannet? Er det noen som har noe sånt og kan anbefale? Anonymkode: 23b77...895 Lukten skyldes mangan og det klarer du ikke å filtrere med sånne små filtere som man monterer på kranene. Da må man ha et renseanlegg. Anonymkode: 6e8fd...b4d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 De brune utfellingene er nok jern, ja. Det kan også være mangan, men det pleier å ha mørkere farge. Lukten av råtne egg kommer ikke fra mangan, men fra svovelforbindelser. Når du beskriver både metallutfelling og vond lukt blir jeg nysgjerrig på hvor du bor. Slike brønner er veldig vanlige i områder der det er alunskifer i bakken. Da har du også muligheter for et annet «festlig» problem, nemlig radon. Radon er en usynlig og luktfri radioaktiv gass. Siden den er en edelgass reagerer den i liten grad med andre stoffer. Forhøyede radonverdier innendørs medfører økt risiko for lungekreft. Radon kan komme inn i boligen både via bakken og via tappevannet. Du trenger trolig i alle fall et filter for å felle ut metall, men kanskje også en eller annen form for teknisk innretning for å bli kvitt radon og svovelforbindelser fra drikkevannet. Ta det opp med huseier snarest, for det er han som har ansvar for at det tas prøver og at riktige tiltak blir satt i verk. Råd om hva som bør prøvetas og hvordan kan dere få hos helsevernetaten/kommuneoverlegen/samfunnsmedisinsk enhet for din kommune. Anonymkode: 1cd76...f0b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: De brune utfellingene er nok jern, ja. Det kan også være mangan, men det pleier å ha mørkere farge. Lukten av råtne egg kommer ikke fra mangan, men fra svovelforbindelser. Når du beskriver både metallutfelling og vond lukt blir jeg nysgjerrig på hvor du bor. Slike brønner er veldig vanlige i områder der det er alunskifer i bakken. Da har du også muligheter for et annet «festlig» problem, nemlig radon. Radon er en usynlig og luktfri radioaktiv gass. Siden den er en edelgass reagerer den i liten grad med andre stoffer. Forhøyede radonverdier innendørs medfører økt risiko for lungekreft. Radon kan komme inn i boligen både via bakken og via tappevannet. Du trenger trolig i alle fall et filter for å felle ut metall, men kanskje også en eller annen form for teknisk innretning for å bli kvitt radon og svovelforbindelser fra drikkevannet. Ta det opp med huseier snarest, for det er han som har ansvar for at det tas prøver og at riktige tiltak blir satt i verk. Råd om hva som bør prøvetas og hvordan kan dere få hos helsevernetaten/kommuneoverlegen/samfunnsmedisinsk enhet for din kommune. Anonymkode: 1cd76...f0b Bor ved Mjøsa, og det er nok alunskifer her ja. Huset jeg bor i har ikke kjeller, så har lite problemer med radongass. Kjener godt til det fra før.. Jeg drikker ikke vannet her og det at det er udrikkelig visste jeg da jeg flyttet inn. Har lavere husleie pga dette. Målet er ikke å gjøre vannet drikkelig men å dusje i noe renere vann. Kommer til å gå for et dusjfilter, har googlet det litt nå. Anonymkode: 23b77...895
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor ved Mjøsa, og det er nok alunskifer her ja. Huset jeg bor i har ikke kjeller, så har lite problemer med radongass. Kjener godt til det fra før.. Jeg drikker ikke vannet her og det at det er udrikkelig visste jeg da jeg flyttet inn. Har lavere husleie pga dette. Målet er ikke å gjøre vannet drikkelig men å dusje i noe renere vann. Kommer til å gå for et dusjfilter, har googlet det litt nå. Anonymkode: 23b77...895 Det at du ikke har kjeller betyr IKKE at du er fritatt for radonrisiko! Det må bero på en gedigen misforståelse. Hvis huset har støpt såle (såkalt plate på mark-konstruksjon), kan radongassen helt uten problemer komme inn i huset gjennom sålen. Hvis huset er bygget på en eller annen form for ringmur, vil radonrik luft kunne samles under huset og sive derfra og opp i boligrommene. Med mindre huset står på stylter/påler, noe som vel er rimelig sjeldent på våre kanter, er det radonrisiko i områder med mye alunskifer. Vær obs på at dusjing vil medføre økt eksponering av radon i huset. Dette fordi vannet finfordeles i små dråper under dusjing. Et lite dusjfilter har null og niks effekt på dette. Da hjelper det fint lite at man fjerner metall fra vannet. Anonymkode: 1cd76...f0b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå