AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg gruer meg til jul i år og lurer veldig på hva jeg skal finne på. Jeg er enslig og har ikke barn. I utgangspunktet var planen å feire jul hos foreldrene mine, bare oss tre. Broren min og familien skal til svigerfamilien hans. Jeg har et veldig anstrengt forhold til farfaren min på grunn av at han har et forferdelig temperament, noen vil nok kalle ham psykopat, og i oppveksten opplevde jeg både å bli slått av ham når det kokte over og han har sagt mange stygge ting til meg opp gjennom årene om hvor verdiløs, dum og ubrukelig jeg er. Jeg har per i dag ikke kontakt med farfar og unngår så langt det lar seg gjøre familiesammenkomster hvor han er tilstede. Politi og barnevern var også involvert flere ganger i oppveksten min, men farfar er en sleip ål som er god til å snakke for seg og klarte å unngå straffeforfølgelse. Foreldrene mine tok avstand fra farfar en periode, men han har klart å smiske seg inn i varmen igjen. I kveld var jeg hos foreldrene mine å spiste middag og pappa nevnte at farfar kommer til jul, da det ikke passet at han feiret hos broren til pappa som han pleier av en eller annen grunn. Pappa nekter å la farfar sitte alene på julaften med begrunnelsen at han er gammel og ikke er i stand til å lage mat (ikke fordi han er syk/skrøpelig, men fordi han er bortskjemt med at folk, inkludert farmor som han er skilt fra, lager både lunsj og middag til ham hver dag). Han mener jeg får enten "ta meg sammen og svelge noen kameler" eller sitte alene på julaften. Mamma sa ikke så mye, annet enn at "det er jo vanskelig å avvise ham siden han er så gammel, han kan jo ikke sitte alene". Jeg føler meg skikkelig sviktet av foreldrene mine. At de prioriterer farfar som har gjort så mye stygt mot meg fremfor meg på julaften er helt utrolig og jeg skjønner ikke hvordan de kan velge som de gjør. Det føles bare trist og vondt. Anonymkode: 6ecbd...f9e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg skjønner deg veldig godt! Jeg hadde ikke møtt opp, så kan de sitte med forferdelig samvittighet etterpå. I min familie blir personer som farfaren din ignorert og ikke tatt inn i varmen. Det er mye hyggelig å se på TV på julaften, så det kan bli hyggelig alene også. Eller så har du kanskje noen venner i samme situasjon som deg selv? Eller noe annen familie? Hva med farmor eller besteforeldre på andre siden? Anonymkode: bef79...672 7
Forundret.. Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 Skjønner at det er sårt selv så hadde jeg kost meg alene fremfor å feira med djevelen altså. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 Hvor gammel er farfaren din? Anonymkode: 3364c...1bf
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er farfaren din? Anonymkode: 3364c...1bf Han fyller 80 neste sommer. Til å være så oppi åra er han sprek både fysisk og psykisk så vidt jeg vet. Han engasjert i flere foreninger, hjelper til i bedriften til sønnen sin på daglig basis, reiser en del og kjører bil. -ts Anonymkode: 6ecbd...f9e
stinatina Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 Utrolig sårende 🙁 Faren din må ha et svakt punk ovenfor faren sin og jeg forstår jo litt at han syntes synd på den gamle faren sin. Men dette er veldig lite greit ovenfor deg. Jeg ville feiret jul alene. Mange gjør jo det. Lag deg god mat, lei deg en film du har hatt lyst til å se lenge, spis julegodteri og åpne gaver. (Kjøp noen fine smågaver til deg selv nå, pakk dem inn, så får du noen ekstra "fine og overraskende" småting til jul 🎁🎁🎁 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 Huff, TS. Dette var trist lesning. Men hva du enn gjør, så må du ikke finne på å svelge disse kamelene. Vær rakrygget, si at det er uaktuelt å oppholde deg i samme rom som en som har slått deg og behandlet deg stygt gjennom oppveksten. Farfaren din har selv gjort seg til et feigt og nedrig menneske som slår og behandler barn stygt. Hadde han blitt satt inn, så hadde han fått store problemer. Barnemishandlere er som regel lite populære i fengsel og må regne med å bli behandlet som pariakaste. Enten har farfaren din klart å sno resten av familien rundt lillefingeren (igjen), eller så har de kanskje valgt å opptre med sympati siden han er så gammel og kanskje ikke har så mange år igjen. Man får håpe at det er det siste som er tilfelle, at de har valgt å ta han inn på julaften som en slags siste barmhjertighetshandling. Tross alt, er han jo din fars far, selv om han har vært jævlig mot deg. Det kan ikke være enkelt å være en far som selv har en far som begynner å bli ganske gammel, men som man samtidig vet har vært jævlig mot sitt eget barn. Men du må uansett ta vare på deg selv i forhold til dette, og du bør avstå fra å feire jul med dem. Du trenger ikke sitte alene, forsøk f. eks. å finne en frivillig organisasjon eller lignende som trenger litt hjelp på julaften Det er mye man kan gjøre uten å måtte bli sittende mutters alene. Du skal overhodet ikke ha dårlig samvittighet for det ovenfor din familie, dere er alle voksne, og din far har fattet sitt valg, slik du også må fatte ditt. Dine foreldres dårlige samvittighet er ikke noe du kan ta på din kappe. Anonymkode: 76c67...3f0
Honey Dew Skrevet 29. oktober 2017 #8 Skrevet 29. oktober 2017 Hva med å melde deg som frivillig hos Bymisjonen i julen? Da kan du skape glede for de som ikke har noen å feire jul med
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Feir julen med farmor? Anonymkode: b651c...fbc 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå