AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg har et problem når det kommer til fysisk kontakt, altså at jeg misliker det virkelig. Jeg sliter når det kommer i situasjoner som det er 'normalt' at man håndhilser. Jeg er ikke redd bakterier, vet jo at de fleste er rene.. men jeg bare hater den hudkontakten. Spørsmålet er, hvordan hadde du reagert om en person hadde sagt "Jeg beklager, men jeg håndhilser ikke", for så å gjøre en annen hilse-gest, og dersom du hadde spurt hvorfor, og du fikk til svar "av personlige grunner, har jeg valgt bort denne gesten, fordi jeg ikke er komfortabel med fysisk kontakt". Anonymkode: 94ad8...6d8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et problem når det kommer til fysisk kontakt, altså at jeg misliker det virkelig. Jeg sliter når det kommer i situasjoner som det er 'normalt' at man håndhilser. Jeg er ikke redd bakterier, vet jo at de fleste er rene.. men jeg bare hater den hudkontakten. Spørsmålet er, hvordan hadde du reagert om en person hadde sagt "Jeg beklager, men jeg håndhilser ikke", for så å gjøre en annen hilse-gest, og dersom du hadde spurt hvorfor, og du fikk til svar "av personlige grunner, har jeg valgt bort denne gesten, fordi jeg ikke er komfortabel med fysisk kontakt". Anonymkode: 94ad8...6d8 Ikke si noe, bare nikk og smil, si hei, hyggelig å hilse på deg. Jeg heter Elise Elvebakken. Anonymkode: 84e8e...cf0
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg ville ha tenkt at det var spesielt. Ettersom håndhilsing er vanlig ved første møte tror jeg du vil gi en god del dårlige førsteinntrykk. Det er jo imidlertid opp til deg. Anonymkode: 27de6...059 10
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 enkelte ting må man bare godta. Er nok av oss som misliker det å bare måtte bruke stemmen å kommunisere med folk. men noe må man faktisk gjøre hvis man skal leve i et samfunn. vi lever i et høysivilisert og fungerende samfunn som er myntet på at vi alle klarer å forholde oss til hverandre på en ok måte. ikke høysensitiv muslimkultur der bare å ha øyekontakt med noen kan være nok til familiefeide Anonymkode: 82b42...726 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 ikke gjør en big deal ut av det. Strekker de ut hånden så later du bare som om du ikke ser den og sier hei og presenterer deg på vanlig måte. Ingen er interessert i hvorfor du ikke håndhilser så det trenger du ikke si noe om Anonymkode: 64b7c...60e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #7 Skrevet 27. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke gjør en big deal ut av det. Strekker de ut hånden så later du bare som om du ikke ser den og sier hei og presenterer deg på vanlig måte. Ingen er interessert i hvorfor du ikke håndhilser så det trenger du ikke si noe om Anonymkode: 64b7c...60e Dette gir i hvert fall et svært dårlig inntrykk.. Anonymkode: c8cbe...6c2 8
KillerKitty Skrevet 27. oktober 2017 #9 Skrevet 27. oktober 2017 Er akkurat som deg! Men er heldigvis (?) enda mer redd for å gi et dårlig førsteinntrykk 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 Du gir et svært dårlig inntrykk, som kan følge deg lenge. Både når det gjelder jobbsituasjoner, og på privaten. Jeg hadde tenkt særing, og her er en som trenger å få kontroll fremfor å føye angsten. Og så hadde du havnet i min "ikke ha mer med å gjøre enn absolutt nødvendig", og jobb hadde du ikke fått nei. Anonymkode: e3b49...631 9
BiancaH96 Skrevet 28. oktober 2017 #11 Skrevet 28. oktober 2017 Det er litt sært, og gir de fleste et veldig dårlig førsteinntrykk, som flere har nevnt. Vær glad det ikke er klemming som er standard rituale for hilsing. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #12 Skrevet 28. oktober 2017 Kan man redde første inntrykket med en annen hilsegest? Sånn som i Japan eller noe? TS Anonymkode: 94ad8...6d8
jabx Skrevet 28. oktober 2017 #13 Skrevet 28. oktober 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et problem når det kommer til fysisk kontakt, altså at jeg misliker det virkelig. Jeg sliter når det kommer i situasjoner som det er 'normalt' at man håndhilser. Jeg er ikke redd bakterier, vet jo at de fleste er rene.. men jeg bare hater den hudkontakten. Spørsmålet er, hvordan hadde du reagert om en person hadde sagt "Jeg beklager, men jeg håndhilser ikke", for så å gjøre en annen hilse-gest, og dersom du hadde spurt hvorfor, og du fikk til svar "av personlige grunner, har jeg valgt bort denne gesten, fordi jeg ikke er komfortabel med fysisk kontakt". Anonymkode: 94ad8...6d8 Jeg hadde sett på deg som en særing som burde ha litt opplæring i sosial omgang med andre mennesker. 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #14 Skrevet 28. oktober 2017 Pass på å ha noe i hendene, det er har reddet meg fra flere håndtrykk Anonymkode: 4f798...419 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #15 Skrevet 28. oktober 2017 Hadde trodd du var gal. Det er normalt å håndhilse, trenger ikke overtenke det eller lage seg sannheter oppi hodet. Et håndtrykk varer i 2-3 sekunder, take one for the team:-) Anonymkode: 63374...1e3 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #16 Skrevet 28. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man redde første inntrykket med en annen hilsegest? Sånn som i Japan eller noe? TS Anonymkode: 94ad8...6d8 Nei. Du vil antakelig bare virke enda særere. Om du absolutt ikke klarer å håndhilse vil jeg si det beste rådet hittil er å passe på å ha noe i hendene, helst noe som det ikke er mulig å flytte over i andre hånda eller sette fra seg i en fei. En perm/mappe i venstre hånd og kaffekopp i høyre burde gjøre susen i mange situasjoner. Men i jobbintervjuer bør du absolutt gjøre det du kan for å få til å håndhilse. Anonymkode: 90079...069
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #17 Skrevet 28. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Du vil antakelig bare virke enda særere. Om du absolutt ikke klarer å håndhilse vil jeg si det beste rådet hittil er å passe på å ha noe i hendene, helst noe som det ikke er mulig å flytte over i andre hånda eller sette fra seg i en fei. En perm/mappe i venstre hånd og kaffekopp i høyre burde gjøre susen i mange situasjoner. Men i jobbintervjuer bør du absolutt gjøre det du kan for å få til å håndhilse. Anonymkode: 90079...069 Det kan man jo legge fra seg. Jeg har kommet unna håndhilsing én gang, og det var fordi hendene mine var dekket i hvitløk. Anonymkode: 27de6...059
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #18 Skrevet 29. oktober 2017 Faren er nok stor for at du gjør et dårlig inntrykk og blir sett på som underlig. Å holde noe i hendene kan nok være en midlertidig løsning men du kan ikke gjøre det hver gang, det ser også rart ut. Jeg gikk til en psykolog et halvt års tid. Han ble med til NAV en gang, på et møte med fastlegen, saksbehandler og leder på Nav-tiltaket. Da han kom sto han på hjørnet, tok ikke initiativ til å hilse på fastlegen eller tiltaksarrangør. Da han kom inn i rommet var det min tiltaksarrangør som tok initiativet til å hilse på han. Den gangen tenkte jeg at han kanskje ble stresset, at det ble litt kleint at vi andre sto der, og at han bommet litt på timingen. Det kan jo skje. Så skulle jeg avslutte hos han. Jeg tok frem hånda for å hilse og si takk for meg. Han ble så perpleks over dette, nesten som om jeg skulle gi han en klem ( det hadde jeg uansett ikke til hensikt å gjøre). Men det er vel normal høflig å gjøre det? Godt mulig jeg også var den første pasienten på den DPSén som gjorde dette, hva vet jeg ? Anonymkode: c73d2...9eb 2
Pipaluk Skrevet 29. oktober 2017 #19 Skrevet 29. oktober 2017 Søskenbarnet mitt fikk ny dame. De hadde allerede rukket å forlove seg, og hun ble med på den årlige familiemiddagen. Jeg stusset over at hun ikke tok inititativ til å hilse på meg. I sånne situasjoner kan jeg bli litt usikker på hvem som bør ta initiativ til å hilse, bør det være en som allerede er inne i huset, eller de som kommer inn? Hun hadde truffet søstera mi en gang tidligere, fikk høre at hun ikke hadde hilst på henne heller. Denne dama har jobbet i barnehage, så hun bør vel være vant til å hilse på foreldre? Hun gjorde uansett et veldig rart inntrykk på meg. Synd, da jeg har veldig liten familie, og hun er den eneste som er jevnaldrende med meg. Gledet meg til å bli kjent med henne, da hun virket veldig sympatisk og spennende ut fra Facebook-profilen sin, men det stemte jo ikke:( 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #20 Skrevet 29. oktober 2017 På 28. oktober 2560 BE den 1.47, KillerKitty skrev: Er akkurat som deg! Men er heldigvis (?) enda mer redd for å gi et dårlig førsteinntrykk Ja det bør jo være motivasjon nok til å klare å håndhilse selv om en ikke liker det. Synes det er verre med klemming, det forsøker jeg å unngå men min nye vennegjeng er desverre en klemme-gjeng og det kommer jeg ikke unna. Det er forresten en jeg stadig treffer hvor jeg kommer unna klemmingen. Hun er 1,85 så det blir litt upraktisk å gjør det til stadighet når det er så stor høydeforskjell, jeg er 1,57 . Anonymkode: c73d2...9eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå