Gå til innhold

Det norske barnevernet blir bare mer og mer motbydelig.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Oppskaket

Nå tar de ifra en mor barnet hennes fordi moren kjeftet på pleierene.

At dette kan være lov i Norge!!!!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnevernet har taushetsplikt, og du kjenner derfor ikke hva saken handler om.

Barnevernet tar IKKE barn fra foreldrene sine pga kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi utenforstående som leser saken i Se & Hør eller VG, vi vet alltid bedre enn de som faktisk er involvert i saken. :roll:

Dette er akkurat som den Svanhild-saken. Utrolig at så mange mennesker tror at barnevernet tar fra en mor ungene fordi hun skåret litt lavt på en IQ-test, det er tydeligvis mange som er ganske uvitende ja. Det skal mye mye mer til, og jeg tror vi skal overlate synsingen til de som faktisk har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll
Barnevernet har taushetsplikt, og du kjenner derfor ikke hva saken handler om.

Barnevernet tar IKKE barn fra foreldrene sine pga kjeft.

NETTOPP!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omsorgsovertakelse er det siste som skjer i en barnevernssak. Som ansatt i barnehage har jeg vet et par anledninger skrevet uttalelse i barnevernssak når barnevernet har bedt om slik uttalelse. Ved en anledning ble barnet flyttet til far, og det var på høy tid. Barnet levde med en mor som hadde store alkoholproblemer, og ble delvis overlatt til seg selv eller tatt hånd om av søsken.

Dessverre har jeg sett flere eksempler på at barnevernet er for tilbakeholdne med å frata foreldre omsorgen, som det motsatte. Jeg har tre familier i tankene mine, der barnevernet burde ha grepet inn for flere år siden, bl.a. pga. rusmisbruk.

Vi som leser tabloidavisene skal være veldig forsiktige med å "synse" og rope på rettferdighet! Barnevernet er nødt til å ta hensyn til barnet i første rekke, dernest foreldrene. Og de har - som kjent - taushetsplikt. Denne taushetsplikten finnes nettopp for å beskytte barnet og familien, og for at alle vi som ikke har noe med det ikke skal ha mulighet til å grafse i saken og ha fri tilgang på alle detaljer. Det trenger vi heller ikke - vi må bare stole på at barnevernet gjør det som er nødvendig i hver enkelt sak, og det i de fleste tilfeller etter en lang og omstendelig saksbehandling.

I de aller fleste tilfellene setter barnevernet inn alle mulige hjelpetiltak, økonomiske som praktiske, før de går til det skritt å foreta en omsorgsovertakelse. Hovedmålet for barnevernet er å iverksette tiltak som gjør det mulig å beholde barnet i familien så langt det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så et program på tv i fjor om en sak hvor barnevernet gjorde om et vedtak om å fjerne barna etter at nærmiljøet hadde moblisert. Nå mange år etterpå beklager barna i familien at de ikke ble tatt hånd om av barnevernet...i tillegg beklagde flere av de som demonstrerte mot at barnevernet skulle fjerne barna...de innrømmet nå å ha tatt feil..men hva koster det med en innrømmelse i forhold til hva disse barna har fått ødelagt.

Så tro derfor ikke alle konklusjoner i avisene...avisene skal tjene penger...sånn er det vel med den saken...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsorgsovertakelse er det siste som skjer i en barnevernssak. Som ansatt i barnehage har jeg vet et par anledninger skrevet uttalelse i barnevernssak når barnevernet har bedt om slik uttalelse. Ved en anledning ble barnet flyttet til far, og det var på høy tid. Barnet levde med en mor som hadde store alkoholproblemer, og ble delvis overlatt til seg selv eller tatt hånd om av søsken.

Dessverre har jeg sett flere eksempler på at barnevernet er for tilbakeholdne med å frata foreldre omsorgen, som det motsatte. Jeg har tre familier i tankene mine, der barnevernet burde ha grepet inn for flere år siden, bl.a. pga. rusmisbruk.

Vi som leser tabloidavisene skal være veldig forsiktige med å "synse" og rope på rettferdighet! Barnevernet er nødt til å ta hensyn til barnet i første rekke, dernest foreldrene. Og de har - som kjent - taushetsplikt. Denne taushetsplikten finnes nettopp for å beskytte barnet og familien, og for at alle vi som ikke har noe med det ikke skal ha mulighet til å grafse i saken og ha fri tilgang på alle detaljer. Det trenger vi heller ikke - vi må bare stole på at barnevernet gjør det som er nødvendig i hver enkelt sak, og det i de fleste tilfeller etter en lang og omstendelig saksbehandling.  

I de aller fleste tilfellene setter barnevernet inn alle mulige hjelpetiltak, økonomiske som praktiske, før de går til det skritt å foreta en omsorgsovertakelse. Hovedmålet for barnevernet er å iverksette tiltak som gjør det mulig å beholde barnet i familien så langt det er mulig.

hei

det er greit det du sier men det er for mye hemlighold ibanrevernet derfor er tiliten dårlig derfor er det og noen som nå sier at de må få en bedre mediaholdningog i denne saken så har de jop også utalt seg litt og det er bra, jeg tror det er lurt at vi forstår litt slik at iv har tilit det er viktig og barnevernet har ingen god historie i norge derfor bør det gjøre noe for og få bedre tilit

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ville ha hatt tilit til Barnevernet hvis de hadde fått gjort jobben sin uten at hysteriske foreldre går i media og forteller hvordan barnevernetoppfører seg mot de.

Men det er bare en side av saken som blir belyst.Saken kan være en helt annen enn de vi hører.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ville ha hatt tilit til Barnevernet hvis de hadde fått gjort jobben sin uten at hysteriske foreldre går i media og forteller hvordan barnevernetoppfører seg mot de.

Men det er bare en side av saken som blir belyst.Saken kan være en helt annen enn de vi hører.

Koldbruna

hei

poenget er og som det blir sakt her at noe nblir rede bare de hører navnet og mye kunne ver ggjoret vis politikerene hadde gjort det det var debatt om fjernet hele navnet og erstattet det med et som sa mye mer om hva de fkatisk gjorde da ville tilliten bedret seg 110 prosent, uansett så har nitti % avfoeldrene tilit så vere er det ikke, uansett spå er media håndtering viktig, ikke at jeg menr de skal gå ut med enkelt saker men de burde simer om hvordan fde jobber og va de gjrø, ikke noe annet organ er så luket som de, vi vet mye mer om alle andre instanser en dem og siden du pog sier du er skeptisk til dem så bør du vere enig i at vi hade trengt en debatt om voirdan iv kunne bli bedre til og hjelpe banra som samfunn, mye skulle vert gjort med både hjeølpeaparatet og reglene men først og fremst mer åpenhet

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tule

Det hadde vært en ide...men tror ikke det vil skje på mange år enda.At barnevernet skifter navn.

Jeg synes bare det blir feil at saker blir tatt opp i media når vi kun kjenner en side av saken.Så blir det spekulasjoner og irritasjon blant folk fordi de tror på det de leser eller hører i media.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koldbruna

hei

en anen viktigting er at selv om det er viktig og samarbeide og samarbeide aktivt for at banra skal få best mulig hjelp der er jegg enig med deg, så er det bareforeldrene som kan di i fra vis noe er galt eller vis det er et regle brudd og det skjer¨derfor bør vi ikke dømme foreldre som går ut heller før saken er ferdig og alle fakta er på bordet jeg syns også det er for lett og skyte enten barnevenret eller foreldrene vis noe går a galt med et barn :evil:. barn kan rote seg bort i ting uten at det er verken foreldrnee eler hjelpeapparatets skyld og noen ganger er det begges skyld, det hender og at foreldre og banrevernere samarbeider uten at de finner fdram til ret hjelp for barna det er ikke lett.

:veldigsur:

jeg tror vi trenger en debatt om vordan vi kan få hjelpeaparatet og banrevernet ti og ungere bedre, det skal bli spennende og se hva ann Marit Sæbønes for til på de 3 årene hun har sakt hun skal forandre ting på

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tule

Det hadde vært en ide...men tror ikke det vil skje på mange år enda.At barnevernet skifter navn.

Jeg synes bare det blir feil at saker blir tatt opp i media når vi kun kjenner en side av saken.Så blir det spekulasjoner og irritasjon blant folk fordi de tror på det de leser eller hører i media.

Koldbruna

hei

nei det vil nok ta tid politikerne haddesjasen nå men gjorde ikke noe men den historien de hadde rett eter krigen og slikt burde navnet bli lakt vek jegskjønner ikke at folk kan synes at det kan vere hyggelig og jobbew i noe med et slik navn men nå har jeg drevet med historie og vet en del tingsom folk flest kanskje ikke tenker over

når det gjelder det med media så er jeg også enig men noen ganger må ting fram for at en urett skal endres og det er ikke godt og vite va som er riktig bestnadig, skandaler har hent før og noe n m ånoen ganger tørre og si i fra

det beste ville vel vere om banrevenret og foreldre mer kunne gå sammen om og gå ut med avgjorte saker for og skape mer innsyn og fporteåelse for va man kan ha rett til og va man kan hjelpesmed

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnetvernet gjør sansynligvis veldig mye bra. Men det er også mange ting de kunne gjort anderledes.

Jeg synes noen av innlegge vitner om overdrevet respekt for denne etaten på lik linje med den uforbeholdne respekten folk flest hadde for leger for noen år tilbake. Andre er kansje litt for skeptiske pga de oppslagene som har vært det siste året.

Slik jeg forstår barnevernet har de stort sett kunnet gjøre som de ville tidligere. Uten noen form for overoppsyn/kontrollorgan. Når en etat på denne måten blir sitt eget kontrollorgan er det på generell basis fare på ferde. De kan dekke seg bak tausehetsplikt og det innsyn som er mulig er forholdsvis begrenset.

Nå har Barnetvernet delevis blitt fritatt for taushetsplikten om motparten frigir dem og om de føler for det. På denne måten kan de uttale seg der de har "sitt på det tørre", mens de kan dekke seg bak taushetrsplikten der de føler behov for det ettersom de ikke er pålagt å fortelle sin mening.

Som en lukket instans har BV til tider hatt mye å gjøre. Dette kan ha medført uheldig selektivitet mht sakene de arbeider med. Dermed er det sikkert mange tilfeller hvor de burde grepet inn og ikke har gjort det. Men det er altså basert på deres egne vurderinger og prioriteringer. Utifra et slikt ståsted kan det virke som om de burde intervenert oftere.

Om jeg har lest riktig har det nå kommet et organ som skal "overvåke barnevernets disposisjoner/handlinger der det er behov for etterkontroll. Men igjen kan det se ut som om det er snakk om "bukken og havresekken" ettersom det delevis er de samme sakkyndige som barnevernet leier inn som spesialister i sakene, som skal vurdere om barnevernet har handlet riktig. Mulig jeg tar feil på dette punktet, men om det er samme gruppe fagfolk som skal vurdere kolleger synes det som om nioe er galt. Kansje finnes det psykologer som har for mye makt/påvirkningsmulighet om dette er korrekt.

I denne spesifike saken fremstilles det som om pleierene ikke har akseptert kritikken som har fremkommet fra barnets mor. Dette har igjen ført til samarbeidsproblemer som har gått utover barnet og barnevernet har derfor grepet inn og flyttet barnet bort fra hjemmet.

Om dette er riktig fremstilling synes det som en svært streng reaksjon. Samarbeidsproblemer er noe vi alle opplever både i arbeidslivet og privat. I noen tilfeller medfører det at medarbeidere blir arbeidsledig. I andre tilfeller medfører det samlivsbrudd. Men jeg håper det er skjeldent at det medfører at en mister omsorgen for egne barn.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

[quote="Far til 2 Om dette er riktig fremstilling synes det som en svært streng reaksjon. Samarbeidsproblemer er noe vi alle opplever både i arbeidslivet og privat. I noen tilfeller medfører det at medarbeidere blir arbeidsledig. I andre tilfeller medfører det samlivsbrudd. Men jeg håper det er skjeldent at det medfører at en mister omsorgen for egne barn.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Husker jeg så et program på tv i fjor om en sak hvor barnevernet gjorde om et vedtak om å fjerne barna etter at nærmiljøet hadde moblisert. Nå mange år etterpå beklager barna i familien at de ikke ble tatt hånd om av barnevernet...i tillegg beklagde flere av de som demonstrerte mot at barnevernet skulle fjerne barna...de innrømmet nå å ha tatt feil..men hva koster det med en innrømmelse i forhold til hva disse barna har fått ødelagt.

Så tro derfor ikke alle konklusjoner i avisene...avisene skal tjene penger...sånn er det vel med den saken...eller?

Dette programmet så jeg også med tårer i øynene. Jenta det handlet om fikk hjelp i voksen alder, men mange år var gått til he..... på frunn av alle som trodde de viste bedre enn barnevernet. Her var det et helt sammfunn som syntes så synd på den stakkars faren som skulle miste ungene sine. Ungene mistet sin barndom.

Barnevernet har for få folk og altfor få tiltak og instutisjoner.

Jeg beundrer barnevernsansatte. De gjør en strålende jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå motsier du deg selv. Du er av dem som mener mor bør miste hovedomsorgen, hvis hun ikke kryper for far.

Hvor i all verden har du det fra ????

Gi meg en link hvor jeg har sagt noe sånt.

Derimot er jeg opptatt av at hverken mor eller far skal krype slik at barnet kan få en best mulig oppvekst med begge foreldrene. Mange menn (og noen kvinner) opplever desverre at de mister omsorgen og mye av kontakten med barna ved samlivsbrudd. Dette synes jeg altså er galt. Ikke minst ovenfor barna.

Men dette er en annen diskusjon. Jeg svarer deg gjerne om du starter en ny tråd. Når du kaster ut en slik påstand håper jeg du kan forsvare den også.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette programmet så jeg også med tårer i øynene. Jenta det handlet om fikk hjelp i voksen alder, men mange år var gått til he..... på frunn av alle som trodde de viste bedre enn barnevernet. Her var det et helt sammfunn som syntes så synd på den stakkars faren som skulle miste ungene sine. Ungene mistet sin barndom.

Barnevernet har for få folk og altfor få tiltak og instutisjoner.

Jeg beundrer barnevernsansatte. De gjør en strålende jobb.

Barnevernet gjør OFTE en god jobb. Og det bør de naturligvis få ros for. Men barnevernet gjør, som alle andre institusjoner/arbeidsplasser, også feil. Jeg har tilgode å se menesker som ikke gjør feil både i arbeidssituasjoner og privat.

Da er det viktig å ikke ha en så nesegrus respekt at en blir blind på begge øynene for hva som skjer.

Jeg tror barnevernet kan gjøre en enda bedre jobb etterhvert som de får en oppfølging som gir den kvalitetskontrollen vi bør forvente.

Min litt mer kritiske holdning går altså ikke på barnevernet direkte, men det systemet som er bygd opp rundt denne institusjonen over mange år. Overgrep av det vi bl.a. har sett fra barnehjemmene etter krigen er på ingen måte de samme i dag. Men en objektiv kontroll av UTENFORSTÅENDE parter må vi kunne forvente.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...