Majott Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg hadde en for mange år siden, men nå vurderer jeg å kjøpe en igjen. Ser for meg at det blir mye billigere å kjøpe inn kjøtt i stykker, og skjære opp selv til pålegg. F.eks skinke, stek, roastbeef osv, men også spekepølser. Du som har oppskjærsmaskin, bruker du den (og til hva), eller står den bare i et skap? Hvilket merke har du, og er du fornøyd med det? Hva er du evt ikke fornøyd med?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 Skal du bruke oppskjærmaskinen til ymse bruk, så får du et problem i forhold til renhold. Oppskjærmaskin er v3l som alle andre kjøkkenmaskiner, kjekt å ha, inntil den havner (til irritasjon) innerst i kjøkkenskapet. Anonymkode: 05008...db3 2
Prague Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 Vi bruker den til å skjære opp hjemmebakt brød, men har også brukt den til å skjære opp kjøtt. Den fungerer fint, hatt den 2-3 år. Det er en Siemens.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 Min står til pynt på benken, og har nok ikke vært brukt til å skjære noe som helst siden 70-tallet en gang. Klassisk rødemaljert modell med svart sveiv og respatexbrett av ukjent merke, ikke ulik denne. (Men heldigvis uten rosemalingsmønster!) Den er brukbar, men blir ikke brukt. Blant annet fordi den er noe herk å gjøre ren. Foreldrene mine har en mye nyere elektrisk modell som var "årets julegave" en gang, og den blir heller aldri brukt. Men i motsetning til deres ser i alle fall min kul ut der den står og tar opp benkeplass. Anonymkode: d08f1...56d
Skap-plass Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 (endret) Onkelen min har en og der bruker de den ofte til stek og slike vilt og salamipølser. Vet ikke hvilket merke dessverre men den støver absolutt ikke ned på benken der i huset. Endret 27. oktober 2017 av Skap-plass
applestories Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 Har aldri hatt. Mine foreldre har en lik den det er linket til over (men uten rosemaling). Jeg kan såvidt huske at den har vært i bruk, den har bodd på boden hele mitt liv. Kan aldri se for meg at jeg ville kommet til å bruke den. Ville kanskje vært kjekk å ha en ytterst sjelden gang, som så mye annet, men det er, for meg, ikke god nok grunn til å kjøpe noe.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 Har en Krups electronic. Den har vært med på diverse flyttelass gjennom 20 år og har ennå ikke blitt kastet ut. Den ble kjøpt for å skjære halvtint bacon med i lutefisksesongen (mange og hyppige gjester gjorde at bacon ble kjøpt i store stykker). I dag bruker jeg den til å skjære spekemat av alle typer, og alt mulig annet som skal skjæres i en større mengde skiver. Helt super til å skjære tynne skiver roastbiff. Om den blir erstattet av en moderne utgave når den takker for seg er uvisst. Vi får se. Anonymkode: 1eebc...783
Majott Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter #8 Skrevet 28. oktober 2017 Det er kanskje ikke så stort behov for en slik maskin i dag, når vi likevel får kjøpt alt ferdig oppskjært. Men pålegget som selges oppskjært i små pakker har jo en mye høyere kilopris enn pålegg man kjøper i stykker og skjærer opp selv. Se bare på ost, salami, kokt skinke og spekeskinke. Veldig mange av oss foretrekker fortsatt å kjøpe ost i stykker, fordi vi vet det er dyrt å kjøpe den i skiver i små pakker. En betaler jo selvsagt etter kvalitet, men alt er dyrere i små pakker ferdig oppskjært. Man får jo ofte kjøpt skinkestek til 50 kr pr kilo. Det kan man fint lage kokt skinke av, eller man kan steke den som stek, og bruke tynne skiver til pålegg. Det blir jo veldig lav kilopris i forhold til alt av skinkepålegg i kjøledisken, og samtidig får man pålegg av god kvalitet. Det betyr jo at man kan spise mye mer godt pålegg enn man ellers kanskje tar seg råd til, og det kan jo være fint for studenter og andre med litt trang økonomi. Det gjelder jo ikke bare kjøtt av svin. Man kan bruke kalkun, kylling, lam og storfekjøtt også. Der har man enda større prisforskjeller Det meste av f.eks kokt skinkepålegg er jo tilsatt både vann og salt, og i tillegg varierer kjøttinnhold i forhold til f.eks fett mye. Og smak. Jeg kjøpte nettopp skinke på 10-kronerstilbudet hos Spar. 80 g skinke til 10 kr. Den så bra ut, men den smakte ingenting. Lager man pålegget selv, kan man jo påvirke det meste av dette. Smak, pris osv. En bestemmer selv hvilke krydder man vil ha, og man får et produkt man vet hva inneholder. Og ja, jeg vet at skinkesteker og andre store stykker av kjøtt også kan få et opphold i saltlage og sikkert også kan bli tilsatt vann. Men det skal komme fram på innholdslappen på varen. Uansett så betaler man mer får å få det ferdig oppskjært enn å gjøre det selv. I dette eksemplet er det en enorm prisforskjell for noe du selv kan gjøre veldig lett. Vil du betale en kilopris på 50 kr pr kilo, med bare litt mer arbeid selv, eller vil du betale minst 257 kr pr kilo for å få en liten bit ferdig oppskjært? Det gjelder pålegg med skinkestek for de som ikke gidder å trykke på linken: https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/mat/for-et-av-disse-kjoettpaaleggene-maa-du-betale-106-75-kroner-mer-per-kilo/a/23531738/ Roastbiff selges til minst 325 kr pr kilo. Har du stekeovn, så lager du selv roastbiff til under 200 kr pr kilo. Og har du oppskjærsmaskin, så får du like fine skiver som du får i ferskvaredisken. Bare til en mye hyggeligere pris. Spekeskinke er dyrt. Er man opptatt av kvalitet og pris, kan man spise skinke av bedre kvalitet for samme pris som billigere skinke av dårligere kvalitet hvis man kjøper den i stykker istedet for ferdig skivet. Så nå har jeg bestilt en oppskjærsmaskin til 1500 kr, og regner med at den betaler seg selv før det har gått et år. Og i mellomtida skal vi spise mye godt kjøttpålegg av god kvalitet for en mye billigere pris enn vi har gjort før. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 1 hour ago, Majott said: Det er kanskje ikke så stort behov for en slik maskin i dag, når vi likevel får kjøpt alt ferdig oppskjært. Men pålegget som selges oppskjært i små pakker har jo en mye høyere kilopris enn pålegg man kjøper i stykker og skjærer opp selv. Se bare på ost, salami, kokt skinke og spekeskinke. Veldig mange av oss foretrekker fortsatt å kjøpe ost i stykker, fordi vi vet det er dyrt å kjøpe den i skiver i små pakker. En betaler jo selvsagt etter kvalitet, men alt er dyrere i små pakker ferdig oppskjært. Man får jo ofte kjøpt skinkestek til 50 kr pr kilo. Det kan man fint lage kokt skinke av, eller man kan steke den som stek, og bruke tynne skiver til pålegg. Det blir jo veldig lav kilopris i forhold til alt av skinkepålegg i kjøledisken, og samtidig får man pålegg av god kvalitet. Det betyr jo at man kan spise mye mer godt pålegg enn man ellers kanskje tar seg råd til, og det kan jo være fint for studenter og andre med litt trang økonomi. Det gjelder jo ikke bare kjøtt av svin. Man kan bruke kalkun, kylling, lam og storfekjøtt også. Der har man enda større prisforskjeller Det meste av f.eks kokt skinkepålegg er jo tilsatt både vann og salt, og i tillegg varierer kjøttinnhold i forhold til f.eks fett mye. Og smak. Jeg kjøpte nettopp skinke på 10-kronerstilbudet hos Spar. 80 g skinke til 10 kr. Den så bra ut, men den smakte ingenting. Lager man pålegget selv, kan man jo påvirke det meste av dette. Smak, pris osv. En bestemmer selv hvilke krydder man vil ha, og man får et produkt man vet hva inneholder. Og ja, jeg vet at skinkesteker og andre store stykker av kjøtt også kan få et opphold i saltlage og sikkert også kan bli tilsatt vann. Men det skal komme fram på innholdslappen på varen. Uansett så betaler man mer får å få det ferdig oppskjært enn å gjøre det selv. I dette eksemplet er det en enorm prisforskjell for noe du selv kan gjøre veldig lett. Vil du betale en kilopris på 50 kr pr kilo, med bare litt mer arbeid selv, eller vil du betale minst 257 kr pr kilo for å få en liten bit ferdig oppskjært? Det gjelder pålegg med skinkestek for de som ikke gidder å trykke på linken: https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/mat/for-et-av-disse-kjoettpaaleggene-maa-du-betale-106-75-kroner-mer-per-kilo/a/23531738/ Roastbiff selges til minst 325 kr pr kilo. Har du stekeovn, så lager du selv roastbiff til under 200 kr pr kilo. Og har du oppskjærsmaskin, så får du like fine skiver som du får i ferskvaredisken. Bare til en mye hyggeligere pris. Spekeskinke er dyrt. Er man opptatt av kvalitet og pris, kan man spise skinke av bedre kvalitet for samme pris som billigere skinke av dårligere kvalitet hvis man kjøper den i stykker istedet for ferdig skivet. Så nå har jeg bestilt en oppskjærsmaskin til 1500 kr, og regner med at den betaler seg selv før det har gått et år. Og i mellomtida skal vi spise mye godt kjøttpålegg av god kvalitet for en mye billigere pris enn vi har gjort før. Alt du nevner gjelder jo for det meste av hel- og halvfabrikata. Jeg spiser ikke så mye påleggskjøtt at dette er noe jeg ville valgt å spare penger på. Det er mange andre ting jeg kan gjøre for å spare penger på mat. Anonymkode: 94ff8...8c6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #10 Skrevet 30. oktober 2017 Jeg bruker den til å skjære opp pålegg. F.eks sylte og lammerull som jeg lager selv til jul. Da er det lett å fryse end i porsjonpakker. Må innrømme den er ikke i bruk hver måned, så den står i boden når den ikke er i bruk. Jeg fikk den billigste maskinen til Bosh or et par år siden og den er noe dritt. Holder ikke på skjæretykkelsen og er heller ikke lett å rengjøre. Skal kjøpe ny nå før jul. Anonymkode: e307a...360
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå