Belba Skrevet 24. januar 2005 #1 Skrevet 24. januar 2005 Boken er skrevet av en vestlig forfatter, som selv er buddhist (eller i alle fall er innviet i buddhistisk livsstil). Det faktum at hun er buddhist selv, gjør at hun får tilgang til mange tanker, områder og hendelser som ikke-buddhister aldri ville fått oppleve. Jeg tror muligens hun er Lama. Hun reiser rundt i blant annet Tibet, i store deler av boken, og skildrer de "opphøydes" versjon av buddhismen (som gjerne er ulik lekmannens). Det er lenge siden jeg har lest den, og jeg har glemt både forfatter og tittel. Kan noen hjelpe?
ashera Skrevet 25. januar 2005 #2 Skrevet 25. januar 2005 Kan det være noe av Helena Blavatsky du er ute etter? Lett blanding av "visjoner" (teosofen Blavatsky var også kjent som medium og synsk) samt studier av hinduisme og lamaistisk buddhisme. Eller kan det være dagboken til Annie R. Taylor du mener? Den finnes i William Careys Travel and adventure in Tibet : including the diary of Miss Annie R. Taylor's remarkable journey from Tau-Chau to Ta-Chien-Lu through the heart of theforbidden land / by William Carey : with seventy-five illustrations. (Puh, for en tittel) som kom ut i 1902. Vet ikke om den er oversatt til norsk. Sjekk denne linken: ]http://www.pilgrimsbooks.com/women_s_studi...0485
Belba Skrevet 25. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2005 Jeg fant den (tror jeg ihvertfall) på linken din! "Tibetan Journey" av Alexandra David-Neel. Tusen hjertelig takk, jeg trodde aldri jeg skulle finne den igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå