Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig at sædceller overlever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vet at sædceller kan leve fra 2 og helt opp til 9 dager. Men hva er mest vanlig? Er det 2,3,4 eller noe annet?

Anonymkode: 80f57...7ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 til 5 dager

Anonymkode: 183c8...a3f

Skrevet

1 min

Anonymkode: 9ccb2...5a5

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 til 5 dager

Anonymkode: 183c8...a3f

Ja, men hva er vanligst innenfor dette? 

Skrevet

Mener å ha lest at 2-3 dager er vanlig, men at de kan overleve inntil 6 dager.

Skrevet

Takk for svar. Er litt greit å ha et gjennomsnitt å forholde seg til de gangene vi ikke treffer rett på EL, men har kost oss i nærheten av den. Om vi hadde oss fem dager før EL vil jeg tro det er betydelig mindre sjanse enn om det er tre dager før - sett at det ikke er sånn at alle sædceller alltid lever i fem dager.

Ehhh... var det forståelig? 🙈

Skrevet

De fleste dør i løpet av veldig kort tid. Som i sekunder, minutter, timer. Men av de som er de sterkere som kan befrukte egg: sånn 1-3 dager. Det fins ikke noe eksakt fordi forholdene i kvinnen også har mye å si for hvor lenge de lever. 7 dager og sånt er unntak og ikke noe å tenke på hvis en prøver bli gravid. Det er mer noe en bør bekymre seg for om en IKKE prøver bli gravid. 

Anonymkode: 87dc9...5d0

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste dør i løpet av veldig kort tid. Som i sekunder, minutter, timer. Men av de som er de sterkere som kan befrukte egg: sånn 1-3 dager. Det fins ikke noe eksakt fordi forholdene i kvinnen også har mye å si for hvor lenge de lever. 7 dager og sånt er unntak og ikke noe å tenke på hvis en prøver bli gravid. Det er mer noe en bør bekymre seg for om en IKKE prøver bli gravid. 

Anonymkode: 87dc9...5d0

Ah, akkurat et slikt nyttig, informativt svar jeg var ute etter. Takk!

• Liker 1
Skrevet

Ok, ikke kritiser, dette er bare en teori jeg har lest om, som har riktignok vist seg å stemme for meg. 

Sædsellene med X kromosomer (jenter) er de som lever lengst, 3-6 dager. Y kromosomer lever derimot 1-2 dager men de er raskere enn Y. Dvt at om man har sex rett rundt EL så øker sjansene for gutter. Har man sex 3-4-5 dager før EL øker sjansene for en jente.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...