AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #21 Skrevet 27. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanlig ul = på magen? Anonymkode: 6d7fd...3c8 Ja Anonymkode: dc8fc...25a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #22 Skrevet 28. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det vet jeg og. Sa ikke noe om at det ikke går an, men at de har lettere for å sjekke alle feil tidlig med vaginal. Anonymkode: 515b8...9f8 Hvor lett det er å undersøke feil på fosteret er også avhengig av om den gravide er slank, hvilken plassering baby har osv. Anonymkode: 5433c...937 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #23 Skrevet 28. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lett det er å undersøke feil på fosteret er også avhengig av om den gravide er slank, hvilken plassering baby har osv. Anonymkode: 5433c...937 Som de aller fleste som sjekker seg ved tidlig ultrlayd er det nakkefold de tenker på. Dette klarte ikke gynekolog å se da jeg hadde ultrlayd på magen og anbefalte meg å ta innvendig. Det er det hele. Anonymkode: 515b8...9f8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #24 Skrevet 28. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som de aller fleste som sjekker seg ved tidlig ultrlayd er det nakkefold de tenker på. Dette klarte ikke gynekolog å se da jeg hadde ultrlayd på magen og anbefalte meg å ta innvendig. Det er det hele. Anonymkode: 515b8...9f8 Dette sjekket de utvendig på meg.Det er nok veldig individuelt fra person til person mtp hvordan fosteret ligger,magefett hos mor osv..,og kan sikkert også være avhengig av operatørens erfaring og kvaliteten på UL-apperatet. Anonymkode: dc8fc...25a 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #25 Skrevet 28. oktober 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette sjekket de utvendig på meg.Det er nok veldig individuelt fra person til person mtp hvordan fosteret ligger,magefett hos mor osv..,og kan sikkert også være avhengig av operatørens erfaring og kvaliteten på UL-apperatet. Anonymkode: dc8fc...25a Barnet lå slik at han ikke kunne se med sikkerhet 😉 Anonymkode: 515b8...9f8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #26 Skrevet 28. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som de aller fleste som sjekker seg ved tidlig ultrlayd er det nakkefold de tenker på. Dette klarte ikke gynekolog å se da jeg hadde ultrlayd på magen og anbefalte meg å ta innvendig. Det er det hele. Anonymkode: 515b8...9f8 Men hos mange, inkl. meg selv, kan dette måles ved utvendig ultralyd. Anonymkode: 5433c...937 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #27 Skrevet 28. oktober 2017 Nå skjønte jeg INGENTING! Så en vaginal ultralyd vil ikke vise at du er gravid om du tar den i uke 12 og oppover? Ble så mye skriverier her at jeg ble forvirret om svaret mitt😂 Anonymkode: 6d7fd...3c8
Biloba Skrevet 28. oktober 2017 #28 Skrevet 28. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå skjønte jeg INGENTING! Så en vaginal ultralyd vil ikke vise at du er gravid om du tar den i uke 12 og oppover? Ble så mye skriverier her at jeg ble forvirret om svaret mitt😂 Anonymkode: 6d7fd...3c8 Joda, vaginal ultralyd viser små detaljer veldig fint, og vil også vise om det er et mye yngre foster der, eller et bitte lite foster som ikke lever lenger og ikke har blitt blødd ut osv. Ser livmoren tom ut ved utvendig ul skal det noe til at det er et oversett 12 uker foster der, men man kan gå glipp av detaljer/ferskere graviditet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #29 Skrevet 28. oktober 2017 26 minutter siden, Biloba skrev: Joda, vaginal ultralyd viser små detaljer veldig fint, og vil også vise om det er et mye yngre foster der, eller et bitte lite foster som ikke lever lenger og ikke har blitt blødd ut osv. Ser livmoren tom ut ved utvendig ul skal det noe til at det er et oversett 12 uker foster der, men man kan gå glipp av detaljer/ferskere graviditet. Så vaginal ultralyd er med andre ord bedre å få utført enn utvendig ultralyd? Anonymkode: 6d7fd...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #30 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg dro til legen pga forsinket mens, og hadde samleie sist i slutten av juli. Så om jeg var gravid, ville det nok synes på en ul? Anonymkode: 6d7fd...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #31 Skrevet 28. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg dro til legen pga forsinket mens, og hadde samleie sist i slutten av juli. Så om jeg var gravid, ville det nok synes på en ul? Anonymkode: 6d7fd...3c8 Altså en vaginal ul? Anonymkode: 6d7fd...3c8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #32 Skrevet 28. oktober 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vaginal ultralyd er med andre ord bedre å få utført enn utvendig ultralyd? Anonymkode: 6d7fd...3c8 Det kommer helt an på hvor i svangerskapet man er og hvilke detaljer man er ute etter. Men innvendig er det sikreste for å fastslå om noen er gravid eller ikke. Anonymkode: 9f121...331
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #33 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hvor i svangerskapet man er og hvilke detaljer man er ute etter. Men innvendig er det sikreste for å fastslå om noen er gravid eller ikke. Anonymkode: 9f121...331 Indre = vaginal? Anonymkode: 6d7fd...3c8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #34 Skrevet 28. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Indre = vaginal? Anonymkode: 6d7fd...3c8 Jepp Anonymkode: 9f121...331
Biloba Skrevet 28. oktober 2017 #35 Skrevet 28. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg dro til legen pga forsinket mens, og hadde samleie sist i slutten av juli. Så om jeg var gravid, ville det nok synes på en ul? Anonymkode: 6d7fd...3c8 Ja, et foster med tilhørende fostersekk osv som er så gammelt er ikke så lite at du trenger å lure på om legen kan ha oversett det.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #36 Skrevet 28. oktober 2017 Jeg har tatt ultralyd midt i uke 6, 8 og 11. Alle var utvendige. Det kommer sikkert ann på hvor nytt utstyret er, og om man har litt ekstra på magen vil jeg anta. Jeg har aldri vært hos gynekolog så jeg vet ikke noe om ha som er vanlig der. Jeg var hos en privat ultralydjordmor med spesialkompetanse på tidlig ultralyd. Anonymkode: 9f45c...925
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #37 Skrevet 28. oktober 2017 Vaginal ultralyd er jo som et nærbilde, på en måte. Når fosteret er lite (gjerne før 12 uker) ser man bedre på vaginal. Når fosteret er større kan man ikke se hele babyen i ett bilde på vaginal ultralyd, men man ser stykkevis, omtrent som en zoom. For å se hele fosteret er det bedre med utvendig etter uke 12. Men hverken innvendig eller utvendig ultralyd vil vise tom livmor hvis du er gravid. Anonymkode: f5b16...adf
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #38 Skrevet 28. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt ultralyd midt i uke 6, 8 og 11. Alle var utvendige. Det kommer sikkert ann på hvor nytt utstyret er, og om man har litt ekstra på magen vil jeg anta. Jeg har aldri vært hos gynekolog så jeg vet ikke noe om ha som er vanlig der. Jeg var hos en privat ultralydjordmor med spesialkompetanse på tidlig ultralyd. Anonymkode: 9f45c...925 Tror ikke det har noe å si om man er tykk eller tynn, men utstyret, dyktighet til den som tar UL og hvordan livmora er plassert. Jeg ble sent til utvendig UL i uke 8. De fant ikke livmora! i det hele tatt De gav bare opp og sendte meg til vaginal UL som klarte finne den "forsvunne" livmora umiddelbart..haha Anonymkode: 9f121...331 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #39 Skrevet 28. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det har noe å si om man er tykk eller tynn, men utstyret, dyktighet til den som tar UL og hvordan livmora er plassert. Jeg ble sent til utvendig UL i uke 8. De fant ikke livmora! i det hele tatt De gav bare opp og sendte meg til vaginal UL som klarte finne den "forsvunne" livmora umiddelbart..haha Anonymkode: 9f121...331 Utstyr og kompetanse har nok alt å si ja! Bra livmora ble funnet til slutt Anonymkode: 9f45c...925
Gurine80 Skrevet 31. oktober 2017 #40 Skrevet 31. oktober 2017 Jeg hadde vaginal UL i uke 9 (8+9), og utenpå magen i uke 12. Bamsemums i uke 9, og danseløve i uke 12😊 telte fingrer og målte nakkefold, så nesebeinet hjerteklaffer og magesekk på den siste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå