Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg hadde time hos gynekologen i dag. Skulle ha ultralyd. Fikk vaginal ultralyd. Trodde man tok ultralyd av magen for å avklare graviditet? 

Gynekologen sa jeg ik var gravid

Anonymkode: 6d7fd...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er da helt vanlig med vaginal ultralyd..

Anonymkode: 481b8...45b

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg hadde time hos gynekologen i dag. Skulle ha ultralyd. Fikk vaginal ultralyd. Trodde man tok ultralyd av magen for å avklare graviditet? 

Vaginal er vanlig tidlig i svangerskap for å lettere stadfeste og eller tidfeste en graviditet. Det er først fra uke 18 det er på magen.

Anonymkode: 515b8...9f8

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er helt vanlig :) Kanskje mest i begynnelsen av graviditeten?

Skrevet

Vaginal ultralyd er enda mer presis enn ultralyd utenpå magen når fosteret er lite. Tidlig i svangerskapet tar en alltid vaginal fordi det er vanskelig å se fosteret på vanlig UL, om en finner det i det hele tatt. Abortsøkende tar f.eks alltid vaginal UL.

Anonymkode: 9f121...331

Skrevet

Okei. Takk for svar :)

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaginal ultralyd er enda mer presis enn ultralyd utenpå magen når fosteret er lite. Tidlig i svangerskapet tar en alltid vaginal fordi det er vanskelig å se fosteret på vanlig UL, om en finner det i det hele tatt. Abortsøkende tar f.eks alltid vaginal UL.

Anonymkode: 9f121...331

Jeg tok ultralyd ved sykehuset i uke 7,10 og 12.Alle var utvendig på magen.Legen sa det var individuelt fra person til person.Nå er jeg i uke 21 og har enda ikke hatt vaginal ul.

Anonymkode: dc8fc...25a

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok ultralyd ved sykehuset i uke 7,10 og 12.Alle var utvendig på magen.Legen sa det var individuelt fra person til person.Nå er jeg i uke 21 og har enda ikke hatt vaginal ul.

Anonymkode: dc8fc...25a

Jeg er uke 21 og fikk spørsmål om å ha det da jeg var i uke 12 og han sa at det er lettere for han å se etter det han skal ved en vaginal. Sier ikke at alle gjør det, men det er vanlig for denne grunn.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vaginal er vanlig tidlig i svangerskap for å lettere stadfeste og eller tidfeste en graviditet. Det er først fra uke 18 det er på magen.

Man kan ha UL på magen lenge før uke 18. 

Anonymkode: 49a9b...4f6

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hva gyn egentlig ser etter. Er i uke 24 og lege tok innvendig ul pga blødninger, måtte sjekke livmorhalsen. 

Ser baby på innvendig ul sent i svangerskapet også.

Anonymkode: 83101...870

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha UL på magen lenge før uke 18. 

Ja det vet jeg og. Sa ikke noe om at det ikke går an, men at de har lettere for å sjekke alle feil tidlig med vaginal. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hva gyn egentlig ser etter. Er i uke 24 og lege tok innvendig ul pga blødninger, måtte sjekke livmorhalsen. 

Ser baby på innvendig ul sent i svangerskapet også.

Anonymkode: 83101...870

Men det er kun for å sjekke ekstra 😊

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det vet jeg og. Sa ikke noe om at det ikke går an, men at de har lettere for å sjekke alle feil tidlig med vaginal. 

Du skrev at det var først fra uke 18 man tok det på magen. Da får du nok formulere deg klarere :P 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg kunne se embryoet på ultralyd fra magesiden før jeg var 6 uker på vei. Men hvis det ikke var noen synlig graviditet, kunne man ikke konkludert noe sikkert uten å kontrollere med innvendig ul, fordi man ikke får god oversikt over hele livmoren. Hos noen vil livmoren ligge dypt og være vanskelig å finne i det hele tatt i tidlig graviditet.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev at det var først fra uke 18 man tok det på magen. Da får du nok formulere deg klarere :P 

Nei, det var spørsmål om vaginal i tidlig periode så følte ikke for en lang avhandling. Er selv gravid så har nettopp vært gjennom alt dette og vet godt når og hva 😊 orker ikke avhandlinger så forsøkte å holde meg kort og kun svare på nøyaktig hvorfor hun hadde vaginal undersøkelse.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uke 12

• Liker 2
Skrevet

Se tidligere innlegg. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Kommer an på hvor tidlig det er. De klarer ikke så se det på vanlig ul om fostetet er for lite

Skrevet
54 minutter siden, Ruccula skrev:

Uke 12

Uke 12 da burde de sett det på vanlig. Jeg tok først tidlig ul i uke 9 og da så man alt selv om det var utenpå

Skrevet

Vanlig ul = på magen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...