Gå til innhold

Nervøs hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tre år gammel bichon havanais som i noen situasjoner blir lett nervøs og stresset. Det kan være den minste lille ting som vipper henne av pinnen. Da hun var valp prøvde vi å være flinke med sosialisering og utforsking av nye steder, og de stedene og folkene hun har vært vant med hele livet går som regel greit. Nye steder/folk er hun ikke flink med. Det som skjer er at hun skjelver, peser og går med halen rett ned. Ingenting vi gjør roer henne ned, og noen ganger tar det mange timer før hun blir seg selv igjen. Det jeg syns er ekstra ille er at det også skjer her hjemme. Plutselig er det noe som har skremt henne, og da prøver hun desperat å gjemme seg bak ting. Hun klarer ikke roe seg ned sammen med oss heller. Noen som har erfaringer/tips til hva vi kan gjøre når hun blir sånn? Skulle gjerne prøvd å unngå situasjoner/ting som gjør henne redd, men det er vanskelig å vite hva som er problemet noen ganger

Anonymkode: 74e0c...fa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å gi gode svar på sånt når man ikke selv har vært der og sett henne i hverdagen og hatt en samtale med dere. Men slik du forteller det her, så ville jeg vurdert å ta en samtale med veterinæren om å sette henne på angstdempende medisiner. Ideelt sett kombinert med trening - ta kontakt med en oppdatert atferdsterapeut for en privattime og få et treningsopplegg dere kan jobbe med.

• Liker 2
Skrevet

TS her. Det skal veldig mye til før jeg vil vurdere å sette henne på medisiner. Egentlig er det helt uaktuelt. Hun fungerer helt fint i hverdagen, det er bare enkelte ganger vi er på besøk hos noen det er litt vanskelig. Og noen ganger hjemme hvis hun blir skremt av lyder. Jeg skal ta det opp med veterinær neste gang vi er der, men jeg er mest ute etter tips/metoder for å få henne til å føle seg trygg :) 

Anonymkode: 74e0c...fa5

Skrevet

Ja, som sagt, så er jo medisiner best sammen med trening, ikke i stedet for. Men medisiner kan gi mindre fryktrespons noe som kan gjøre treningen lettere. Som du selv sier - hun kan bli satt ut i flere timer og ingenting dere gjør hjelper. Det gjør trening vanskeligere. Hvis medisiner kan moderere fryktresponsen, så kan dere også lettere nå gjennom med trening. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...