AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Hei! Jeg vil slutte med all kunstig søtstoffer, jeg har hatt et stort overforbruk av både pepsi max og splenda i mange år. Utenom dette spiser jeg utelukkende sunne råvarer og trener mye. Likevel tror jeg at jeg har blitt insulin resistent, siden jeg har alle symptomer. Eneste jeg kan kan tenke meg er grunnen er pga overforbruket av kunstig søtning, og leger og forskningsartikler sier at de kunstige stoffene kan føre til insulin resistens selv om det har 0 kcal.... Har noen erfaringer med å kutte kunstig søtning? Jeg tror nok jeg fortsetter å spise yoplait dobbel 0 f.eks, ketchup med kunstig sukker og sukker, men aldri mer splenda. Jeg vil gjerne ha 1 4-pk med pepsi max i helgen, 2 på fredager og 2 på lørdager, men er redd for at det vil sabotere målet mitt om å bli kvitt insulin resistensen.... Anonymkode: f6905...0db
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg har mange symptomer på tarmkreft, det betyr ikke at jeg har det. Slutt med sånn selvdiagnostisering, det blir for dumt. Søtningsstoff fører ikke til insulinresistens. Anonymkode: 6a63b...818 15
Forundret.. Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vil slutte med all kunstig søtstoffer, jeg har hatt et stort overforbruk av både pepsi max og splenda i mange år. Utenom dette spiser jeg utelukkende sunne råvarer og trener mye. Likevel tror jeg at jeg har blitt insulin resistent, siden jeg har alle symptomer. Eneste jeg kan kan tenke meg er grunnen er pga overforbruket av kunstig søtning, og leger og forskningsartikler sier at de kunstige stoffene kan føre til insulin resistens selv om det har 0 kcal.... Har noen erfaringer med å kutte kunstig søtning? Jeg tror nok jeg fortsetter å spise yoplait dobbel 0 f.eks, ketchup med kunstig sukker og sukker, men aldri mer splenda. Jeg vil gjerne ha 1 4-pk med pepsi max i helgen, 2 på fredager og 2 på lørdager, men er redd for at det vil sabotere målet mitt om å bli kvitt insulin resistensen.... Anonymkode: f6905...0db 2 1,5 l ?? 5
Pringle Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 (endret) Okei, hvorfor tror du at du har blitt insulinresistent, og hvorfor ikke bare kutte NED? Hvis du fremdeles vil drikke tre liter(?) lettbrus i uka, som er mye mer enn feks, jeg, drikker, høres det ikke ut som å kutte ut kunstig søtning er noe du er helt klar for? Har ikke dette vært diskutert før? Okei, igjen, sett at du har fått insulinresistens, mener du at den kan reverseres ved å slutte med kunstig søtning? Isåfall må vel det være viktigere for deg enn ketchup og brus? Endret 27. oktober 2017 av Pringle 1
Viktualia Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 Hvis du tror at kunstig søtning påvirker blodsukkeret ditt kan du lett teste det selv. Blodsukkerapparat fås kjøpt på alle apotek. 2
Forundret.. Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 23 minutter siden, Pringle skrev: Okei, hvorfor tror du at du har blitt insulinresistent, og hvorfor ikke bare kutte NED? Hvis du fremdeles vil drikke tre liter(?) lettbrus i uka, som er mye mer enn feks, jeg, drikker, høres det ikke ut som å kutte ut kunstig søtning er noe du er helt klar for? Har ikke dette vært diskutert før? Okei, igjen, sett at du har fått insulinresistens, mener du at den kan reverseres ved å slutte med kunstig søtning? Isåfall må vel det være viktigere for deg enn ketchup og brus? Tre liter..? Seks mener du nok, 2 flasker fredag og 2 lørdag.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #7 Skrevet 27. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg vil slutte med all kunstig søtstoffer, jeg har hatt et stort overforbruk av både pepsi max og splenda i mange år. Utenom dette spiser jeg utelukkende sunne råvarer og trener mye. Likevel tror jeg at jeg har blitt insulin resistent, siden jeg har alle symptomer. Eneste jeg kan kan tenke meg er grunnen er pga overforbruket av kunstig søtning, og leger og forskningsartikler sier at de kunstige stoffene kan føre til insulin resistens selv om det har 0 kcal.... Har noen erfaringer med å kutte kunstig søtning? Jeg tror nok jeg fortsetter å spise yoplait dobbel 0 f.eks, ketchup med kunstig sukker og sukker, men aldri mer splenda. Jeg vil gjerne ha 1 4-pk med pepsi max i helgen, 2 på fredager og 2 på lørdager, men er redd for at det vil sabotere målet mitt om å bli kvitt insulin resistensen.... Anonymkode: f6905...0db Du er heldig som har klart å få alle symptomer på det du tror du lider av. Det er nemlig høyst uvanlig å klare å få alle symptomer på noe, alle symptomer trenger heller ikke være på det du tror du har kjent (hardt) etter at du kan kjenne. Ønsker du å kutte ut søtningsstoffer så er det bare å gå igang. Det skader neppe, men kan bli en høyst vanskelig balansegang. Anonymkode: 6763e...7e6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 Kunstig søtning og isulinresistens har ingen sammenheng. At du vil kutte ut all brusen er uansett bra Anonymkode: 34c3f...874 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #9 Skrevet 29. oktober 2017 Low carb high fat diett er løsningen. Se på dr. Jason Fung på youtube. Anonymkode: c2607...c33 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #10 Skrevet 29. oktober 2017 On 28.10.2017 at 12:04 PM, AnonymBruker said: Kunstig søtning og isulinresistens har ingen sammenheng. At du vil kutte ut all brusen er uansett bra Anonymkode: 34c3f...874 Det er faktisk helt feil. Kunstig søtning lurer kropoen til å tro at det kommer sukker og den gjør seg klar til å ta imot dette. Når det da ikke kommer utvikles en type falsk føling og diabetessymptomer. Anonymkode: d2e7c...2ba 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #11 Skrevet 29. oktober 2017 Du må jo gå til lege og få sjekket ut dette da? Du kan ikke og skal ikke sette diagnoser på deg selv Anonymkode: c0f8e...413 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #12 Skrevet 29. oktober 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk helt feil. Kunstig søtning lurer kropoen til å tro at det kommer sukker og den gjør seg klar til å ta imot dette. Når det da ikke kommer utvikles en type falsk føling og diabetessymptomer. Anonymkode: d2e7c...2ba Unnskyld! Hvor fikk du det tullballet fra? Det er den kjemiske prosessen i kroppen som frigjør insulin når blodsukkeret øker, det er ikke smaken av kalorifri kunstig søtning. Anonymkode: 798e4...6a4 7
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #13 Skrevet 29. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk helt feil. Kunstig søtning lurer kropoen til å tro at det kommer sukker og den gjør seg klar til å ta imot dette. Når det da ikke kommer utvikles en type falsk føling og diabetessymptomer. Anonymkode: d2e7c...2ba Dette er det dummeste jeg har lest på lenge; det en imponerende bragd av deg i og med at jeg er en fast KG-leser. Anonymkode: 1f92b...95d 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #14 Skrevet 30. oktober 2017 På 10/29/2017 den 16.40, AnonymBruker skrev: Unnskyld! Hvor fikk du det tullballet fra? Det er den kjemiske prosessen i kroppen som frigjør insulin når blodsukkeret øker, det er ikke smaken av kalorifri kunstig søtning. Anonymkode: 798e4...6a4 På 10/29/2017 den 16.59, AnonymBruker skrev: Dette er det dummeste jeg har lest på lenge; det en imponerende bragd av deg i og med at jeg er en fast KG-leser. Anonymkode: 1f92b...95d Ikke jeg som skrev innlegget dere svarte, men svarer likevel. Dere kan synes det er så teit dere bare vil, men dette har faktisk blitt bevist. https://www.webmd.com/diet/news/20140917/artificial-sweeteners-blood-sugar#1 Anonymkode: fbbae...097 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2017 #15 Skrevet 30. oktober 2017 Hei Ts, du kan da ikke mene 4 _store_ flasker i uka?? 😳 Anonymkode: 6cdac...9f4
Forundret.. Skrevet 30. oktober 2017 #16 Skrevet 30. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei Ts, du kan da ikke mene 4 _store_ flasker i uka?? 😳 Anonymkode: 6cdac...9f4 Fordelt på TO dager..
Holistic Skrevet 31. oktober 2017 #17 Skrevet 31. oktober 2017 Har du gått opp i vekt/ned i muskelmasse kan det ha vært med på å gi deg insulinresistens. Vil du øke insulinfølsomheten, kjør trening. Det er ingen som vet konkret hvilken rolle kunstig søtning har i denne sammenhengen, enn så lenge. Fokuser heller på å øke muskelmasse (økt mengde mytokondrier, insulinfølsomhet osv.) og eventuelt gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2017 #18 Skrevet 31. oktober 2017 On 29.10.2017 at 5:40 PM, AnonymBruker said: Unnskyld! Hvor fikk du det tullballet fra? Det er den kjemiske prosessen i kroppen som frigjør insulin når blodsukkeret øker, det er ikke smaken av kalorifri kunstig søtning. Anonymkode: 798e4...6a4 On 29.10.2017 at 5:59 PM, AnonymBruker said: Dette er det dummeste jeg har lest på lenge; det en imponerende bragd av deg i og med at jeg er en fast KG-leser. Anonymkode: 1f92b...95d Det er ikke min feil at dere ikke følger med i timen. Dum dummere dummest. 16 hours ago, AnonymBruker said: Ikke jeg som skrev innlegget dere svarte, men svarer likevel. Dere kan synes det er så teit dere bare vil, men dette har faktisk blitt bevist. https://www.webmd.com/diet/news/20140917/artificial-sweeteners-blood-sugar#1 Anonymkode: fbbae...097 Nettopp. Anonymkode: d2e7c...2ba
AnonymBruker Skrevet 1. november 2017 #19 Skrevet 1. november 2017 På 30.10.2017 den 20.16, AnonymBruker skrev: Ikke jeg som skrev innlegget dere svarte, men svarer likevel. Dere kan synes det er så teit dere bare vil, men dette har faktisk blitt bevist. https://www.webmd.com/diet/news/20140917/artificial-sweeteners-blood-sugar#1 Anonymkode: fbbae...097 Den såkalte studien ble gjort en gang, i 2014. Etterpå har den blitt slått ihjel gang på gang. Ting blir ikke sant bare fordi det legges ut på nettet. Anonymkode: 577eb...467 1
Holistic Skrevet 1. november 2017 #20 Skrevet 1. november 2017 På 31.10.2017 den 5.16, AnonymBruker skrev: Ikke jeg som skrev innlegget dere svarte, men svarer likevel. Dere kan synes det er så teit dere bare vil, men dette har faktisk blitt bevist. https://www.webmd.com/diet/news/20140917/artificial-sweeteners-blood-sugar#1 Anonymkode: fbbae...097 Altså, for det første ble den studien foretatt på mus. Det er ikke sagt at resultatene nødvendigvis kan overføres til mennesker. For det andre er ikke WebMD noen anerkjent tidsskrift når det kommer til forskning. Hvem som helst kan publisere forskningsresultater, og mange tidsskrifter "tar det de får". Skal du hente ut virkelig anerkjent og oppsiktsvekkende forskning kan du heller lete i New England Journal of Medicine, The Lancet og lignende. Det er et hett forskningsområde om dagen og definitivt mye vi ikke vet. Men å henvise til den artikkelen der......... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå