Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kjæresten og jeg skal kjøpe leilighet. Han har hatt lån i husbanken før. Kan vi få lån der nå? Evt kan jeg få lån der? Har hørt at man bare kan få lån der en gang.

Har prøvd å ringe dem, ingen som tar telefonen -_-

Anonymkode: 084a8...7fe

Skrevet

Det er bare asylsøkere, narkomane og alenemødre som får lån i husbanken. 

Hvis du tilhører en av disse gruppene, får du være med på boligfesten på statens regning. Hvis du ikke er er det, må du finne deg i å gå glipp av boligfesten.

Anonymkode: 5d1f9...6f9

Skrevet

Hvis du er vanskeligstilt, kan du få Startlån. Kjøper du nyoppført bolig eller bygger en ny bolig selv som oppfyller Husbankens krav til teknisk standard, kan du få Grunnlån.

Anonymkode: 8a79d...bd7

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Kjæresten og jeg skal kjøpe leilighet. Han har hatt lån i husbanken før. Kan vi få lån der nå? Evt kan jeg få lån der? Har hørt at man bare kan få lån der en gang.

Du ringer ikke Husbanken men kommunen du bor i og skal kjøpe i. De fleste kommuner tildeler bare startlån een gang. Du får lese på din kommune sine sider. Der finner du lånebetingelsene og om du fyller kriteriene tor din kommune. Men med to personer i arbeid så er det tvilsomt om dere får kommunalt startlån.

Anonymkode: e8ff1...7c8

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Det er bare folk som er "varig vanskeligstilte økonomisk" som får lån i Husbanken. Å være student er f.eks. ikke "varig vanskeligstilt", og kvalifiserer ikke til lån i Husbanken. Heller ikke AAP gjør det, da det ikke er varig.

Jeg undersøkte selv en del rundt dette med lån i Husbanken for ca halvannet år siden, og et av punktene på listen over krav de har til sine lånesøkere, er at man først (før man søker hos Husbanken) må ha søkt og fått avslag i minst to vanlige banker først. Avslagene må være skriftlig, så du kan dokumentere dem overfor Husbanken.

Husbankens lån administreres og fordeles av hver enkelt kommune i Norge. Det er et boligkontor i hver kommune som man skal ta kontakt med. Ring kommuneadministrasjonens sentralbord og spør om telefonnummeret eller om å bli satt over dit. For eksempel i Oslo er administrasjonen for boligkontorene fordelt på bydeler fordi det er så stort, du ser det her.

Endret av Million
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Det er bare folk som er "varig vanskeligstilte økonomisk" som får lån i Husbanken. Å være student er f.eks. ikke "varig vanskeligstilt", og kvalifiserer ikke til lån i Husbanken. Heller ikke AAP gjør det, da det ikke er varig.

Jeg undersøkte selv en del rundt dette med lån i Husbanken for ca halvannet år siden, og et av punktene på listen over krav de har til sine lånesøkere, er at man først (før man søker hos Husbanken) må ha søkt og fått avslag i minst to vanlige banker først. Avslagene må være skriftlig, så du kan dokumentere dem overfor Husbanken.

Husbankens lån administreres og fordeles av hver enkelt kommune i Norge. Det er et boligkontor i hver kommune som man skal ta kontakt med. Ring kommuneadministrasjonens sentralbord og spør om telefonnummeret eller om å bli satt over dit.

Du blander to låneordninger her. Husbanken har en type lån de gir til nybygg ofte der utbygger har fått Husbanklån dirkete fra Husbanken. 

Kommunens kommunale startlån er midler kommunene låner inn fra Husbanken, men der Husbanken ikke legger seg bort i betingelsene eller hvem som får lån, så lenge kommunene passer på,å gi lån i hht. avtalen med Husbanken. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare asylsøkere, narkomane og alenemødre som får lån i husbanken. 

Hvis du tilhører en av disse gruppene, får du være med på boligfesten på statens regning. Hvis du ikke er er det, må du finne deg i å gå glipp av boligfesten.

Da fikk vi ihvertfall avklart at kjæresten til TS er asylsøker, narkoman eller muligens begge deler :rolleyes:

Skrevet
12 minutter siden, Nemigirl skrev:

Da fikk vi ihvertfall avklart at kjæresten til TS er asylsøker, narkoman eller muligens begge deler :rolleyes:

Eller alenemor. Vi lever i 2017 nå, kjønnsidentitet er så mangt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller alenemor. Vi lever i 2017 nå, kjønnsidentitet er så mangt.

Yup, definitivt en narkoman asylsøkende alenemor  :skratte:

:5:

Skrevet (endret)

Feil.

Endret av PurpleRain
Skrevet

Kjæresten min har fast jobb. Vi har ikke barn og er ikke asylsøkere. Men jeg er ufør.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min har fast jobb. Vi har ikke barn og er ikke asylsøkere. Men jeg er ufør.

Da er det den samlede intekten deres som avgjør om dere får lån eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...