AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Er det noen som vet hvor lang tid en rotfylling tar? Anonymkode: 12afb...7b1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 Kommer an på om det må trekkes ut verk først over noen dager eller at en kan begynne å fylle med en gang. Har gjort det noen ganger men husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tar. 45 - 60 min kanskje? Anonymkode: 7a101...d33 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 45-60 minutter, kommer helt ann på hvilken tann det er, om det er en komplisert rotfylling eller ikke. Man må i de fleste tilfeller komme to ganger. Anonymkode: 47045...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 Du må minst to ganger til tannlegen. Sist gang satt jeg og gapte i nesten tre timer. Anonymkode: e08b9...351 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må minst to ganger til tannlegen. Sist gang satt jeg og gapte i nesten tre timer. Anonymkode: e08b9...351 Å hjelp! Håper at jeg slipper å sitte så lenge. Kommer til å få krampe i munnen av å ha den åpen så lenge Anonymkode: 12afb...7b1
Orbis Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 Har kun rotfylt en tann, det tok en time, men den har kun to røtter, jo flere røtter, jo lengre tid
Tibbie Skrevet 27. oktober 2017 #7 Skrevet 27. oktober 2017 Tror at det kan stemme at det tok i underkant en time hos meg også. Men jeg måtte ta behandlingen min over flere dager siden jeg ikke kunne ha smertelinding. Det var for utmattende å ligge med smertene så lenge om gangen. Dessuten hadde jeg ikke råd til å peise ut 25.000 kr på èn gang, så måtte fordele dagene ut på måneder, sånn at delbetaling var mulig.
T-Rex Skrevet 27. oktober 2017 #8 Skrevet 27. oktober 2017 13 minutes ago, AnonymBruker said: Du må minst to ganger til tannlegen. Sist gang satt jeg og gapte i nesten tre timer. Anonymkode: e08b9...351 Da må du ha gått til studenter. Hos en proff tannlege tar selve "rotbehandlingen" ikke mer enn maks ti minutter. Ellers er det som å bytte en fylling. Om årsaken til rotfyllingen er betennelse, får man i første runde en midlertidig fylling, mens tannroten er fylt med antibiotika (tror det må være antibiotika, men er ikke sikker på det, altså). Etter en uke eller to åpnes denne midlertidige fyllingen igjen, for å sjekke status for betennelsen, og i verste fall er det en ny desinfeksjons- og antibiotikarunde, før den endelige fyllingen legges. Men hver enkelt runde tar under en time, om du ikke har en veldig klønete tannlege. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #9 Skrevet 27. oktober 2017 37 minutter siden, Tibbie skrev: Tror at det kan stemme at det tok i underkant en time hos meg også. Men jeg måtte ta behandlingen min over flere dager siden jeg ikke kunne ha smertelinding. Det var for utmattende å ligge med smertene så lenge om gangen. Dessuten hadde jeg ikke råd til å peise ut 25.000 kr på èn gang, så måtte fordele dagene ut på måneder, sånn at delbetaling var mulig. Jeg spurte tannlegen og han sa det kostet mellom 5 000,- og 7 000,- for rotfylling Anonymkode: 12afb...7b1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #10 Skrevet 27. oktober 2017 40 minutes ago, Tibbie said: Tror at det kan stemme at det tok i underkant en time hos meg også. Men jeg måtte ta behandlingen min over flere dager siden jeg ikke kunne ha smertelinding. Det var for utmattende å ligge med smertene så lenge om gangen. Dessuten hadde jeg ikke råd til å peise ut 25.000 kr på èn gang, så måtte fordele dagene ut på måneder, sånn at delbetaling var mulig. Hvis du betalte 25 000,- må du ha gjort litt mer enn bare en rotfylling. Jeg betalte nettopp 6000,- for en krone, liksom. Anonymkode: e870a...5b1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #11 Skrevet 27. oktober 2017 3 timer siden, T-Rex skrev: Da må du ha gått til studenter. Hos en proff tannlege tar selve "rotbehandlingen" ikke mer enn maks ti minutter. Ellers er det som å bytte en fylling. Om årsaken til rotfyllingen er betennelse, får man i første runde en midlertidig fylling, mens tannroten er fylt med antibiotika (tror det må være antibiotika, men er ikke sikker på det, altså). Etter en uke eller to åpnes denne midlertidige fyllingen igjen, for å sjekke status for betennelsen, og i verste fall er det en ny desinfeksjons- og antibiotikarunde, før den endelige fyllingen legges. Men hver enkelt runde tar under en time, om du ikke har en veldig klønete tannlege. 45-90 minutter er helt normal tid å sette av til rotfylling, avhengig av hva slags tann det er. Jeg ville vært mye mer skeptisk til en tannlege som gjør hele prosessen på under 10 minutter. Det er rett og slett for lite tid til å kunne gjennomføre en behandling i tråd med nyere forskning og konsensus. Anonymkode: 4d2f6...0c7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #12 Skrevet 27. oktober 2017 3 timer siden, T-Rex skrev: Da må du ha gått til studenter. Hos en proff tannlege tar selve "rotbehandlingen" ikke mer enn maks ti minutter. Ellers er det som å bytte en fylling. Om årsaken til rotfyllingen er betennelse, får man i første runde en midlertidig fylling, mens tannroten er fylt med antibiotika (tror det må være antibiotika, men er ikke sikker på det, altså). Etter en uke eller to åpnes denne midlertidige fyllingen igjen, for å sjekke status for betennelsen, og i verste fall er det en ny desinfeksjons- og antibiotikarunde, før den endelige fyllingen legges. Men hver enkelt runde tar under en time, om du ikke har en veldig klønete tannlege. Jeg var hos en erfaren spesialisttannlege. Tannen hadde i tillegg bare en kanal. Man får ikke noen midlertidig rotfylling. Man skal gå med renseinnlegg etter at nerven er renset ut av kanalen. Om det ser fint ut etter en runde med renseinnlegg så rotfylles tannen, altså kanalen blir "stappet" igjen med sterilt materiale som skal ligge der permanent. Jeg har en gang måttet fjerne en rotfylling og det er langt verre enn ille både for pasient og tannlege. Hvor lang tid det tar kommer helt an på hvordan rotkanalen er og oppfører seg og om tannen må prepareres for påsetting av krone. Da tar gapeprosessen tid. Det verste er ikke gaping men nakken og hodets liggeposisjon i tannlegestolen. Anonymkode: e08b9...351
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #13 Skrevet 27. oktober 2017 8 timer siden, T-Rex skrev: Da må du ha gått til studenter. Hos en proff tannlege tar selve "rotbehandlingen" ikke mer enn maks ti minutter. Ellers er det som å bytte en fylling. Om årsaken til rotfyllingen er betennelse, får man i første runde en midlertidig fylling, mens tannroten er fylt med antibiotika (tror det må være antibiotika, men er ikke sikker på det, altså). Etter en uke eller to åpnes denne midlertidige fyllingen igjen, for å sjekke status for betennelsen, og i verste fall er det en ny desinfeksjons- og antibiotikarunde, før den endelige fyllingen legges. Men hver enkelt runde tar under en time, om du ikke har en veldig klønete tannlege. Det tar garantert mer enn 10minutter. Ikke mulig å gjøre skikkelg arbeid på så kort tid. Anonymkode: 070bd...b24
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #14 Skrevet 27. oktober 2017 Har i dag fått renset 3 kanaler i samme tann og skal gå i 4 uker med antibiotika i tannen, før jeg forhåpentligvis får rotfyll den.. betalte 5500 i dag og tok ca 40 min. Anonymkode: e45c0...298
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #15 Skrevet 28. oktober 2017 8 hours ago, T-Rex said: tannroten er fylt med antibiotika (tror det må være antibiotika, men er ikke sikker på det, altså) Det brukes ikke antibiotikum i rotkanalen, men vanligvis Ca(OH)₂. Etter at kanalen er renset og utvidet, noe som tar lang tid, kan selve rotfyllinga kanskje ta ned mot 10 min. Mulig at det var det du mente. Men rotbehandlinga tar altså mye lengre til, over 1 eller ofte flere seanser ("timer"). Anonymkode: 25723...f7c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #16 Skrevet 28. oktober 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det brukes ikke antibiotikum i rotkanalen, men vanligvis Ca(OH)₂. Etter at kanalen er renset og utvidet, noe som tar lang tid, kan selve rotfyllinga kanskje ta ned mot 10 min. Mulig at det var det du mente. Men rotbehandlinga tar altså mye lengre til, over 1 eller ofte flere seanser ("timer"). Anonymkode: 25723...f7c Jeg skal ha min første time på tirsdag og da har tannlegen satt opp en halvtime. Jeg har ekstrem tannlegeskrekk og klarer ikke å la tannlegen jobbe hvis jeg ikke får beroligende på forhånd. Jeg er den første pasienten (kl 08:00) og er så redd for at jeg ikke skal få noe å roe meg ned på før timen. Får håpe at de har lystgass eller narkose... Anonymkode: 12afb...7b1
T-Rex Skrevet 28. oktober 2017 #17 Skrevet 28. oktober 2017 (endret) 18 hours ago, AnonymBruker said: Det tar garantert mer enn 10minutter. Ikke mulig å gjøre skikkelg arbeid på så kort tid. Anonymkode: 070bd...b24 Jeg snakker om tiden som kommer i tillegg til den tiden som ville vært brukt på å bytte en fylling. Hele affæren tar naturligvis mer enn 10 minutter. Nå har jeg ikke sittet med stoppeklokke, men 10 minutter er et max estimat for de rotfyllingene jeg har vært gjennom (som er noen). Men det er mulig jeg husker feil, det er noen år siden sist. Endret 28. oktober 2017 av T-Rex
Tibbie Skrevet 31. oktober 2017 #18 Skrevet 31. oktober 2017 På 27.10.2017 den 17.34, AnonymBruker skrev: Jeg spurte tannlegen og han sa det kostet mellom 5 000,- og 7 000,- for rotfylling Anonymkode: 12afb...7b1 På 27.10.2017 den 17.38, AnonymBruker skrev: Hvis du betalte 25 000,- må du ha gjort litt mer enn bare en rotfylling. Jeg betalte nettopp 6000,- for en krone, liksom. Anonymkode: e870a...5b1 Dyr, privat tannlege og flere rotfyllinger Anbefales ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå