AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg fikk vedtak i posten fra nav. Jeg ser at det er feil, og ringer ang dette. De svarer at det er rett, og forklarer. Jeg sjekker papirer, og tar en ny tlf. Samme svar.jeg anker vedtaket, og da blir det omgjort til min fordel. Leser samtidig at nav har økning i klager, og saker som anken og blir omgjort er høy. En bekjent av meg har vært alvorlig syk. Det er utbetalt svært lite sykepenger. Etter 6 mnd er pasienten istand til å sjekke dette. Nav holder på sitt. Vedkommende anker saken, og innen den er ferdig må de tilbakebetale for 9 mnd. Jeg fikk feil vedtak 2 ganger før. Nå fikk det lokale nav ordnet opp i dette. Nå kan dette ta tid i dag,for du må ha avtale for å komme inn der osv. Har du lite penger, så er tid viktig her Så jeg tenker på de som tror alle detaljene er rett, de kontakter kanskje saksbehandler,ringer de. De får forklaring på hvorfor det er rett osv. Mange som er syke har liten inntekt,og det er så viktig at ting blir rett Noe det tydeligvis ikke er ialtfor mange tilfeller. Hva om folk ikke anker, godtar ting som det er...er det noe system som fanger opp dette på et senere tidspunkt? At nav blir sjekket? Det viser seg at saksbehandlere på forvaltning mangler mye kunnskap? Siden det gjøres feil så ofte? Ved anke så er det jurister. Så er det noen som vet hvordan kontroller ved nav er? Anonymkode: bd0b6...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 Utrolig godt spørsmål. Håper vi får et skikkelig svar på det. Anonymkode: f08df...e20
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 Ingen kontrollerer NAV. Du må selv følge opp dine søknader om ytelser. Anonymkode: de1a9...8fd
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 På alle vedtak så står det informasjon om klagerett. Der står det også hvordan du skal klage. Anbefaler deg å først bruke klageretten din, da får du et nytt skriftlig vedtak. Dersom du ikke når inn etter en ordinær klage kan man etter hvert klage videre til Trygderetten. NAV er under veldig streng kontroll og forholder seg til et veldig strengt regelverk, faktisk, men det er bare mennesker som sitter der også, så feil kan skje. Det er derfor viktig at vi som bruker NAV (og andre offentlige tjenester) benytter oss av de oppsatte veier for klage, slik at det blir behandlet skikkelig. Ved å bare klage muntlig til en veileder blir ikke dette loggført noe sted og du får ikke noe nytt skriftlig vedtak, så du må følge klagerutinen om du skal komme noen vei. Anonymkode: cd7c4...4f1 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 Enig, nå er det jo også viktig å huske på at det er mange ressurssvake mennesker som har behov for ytelser fra Nav. Det er mange som ikke har evne eller mulighet til å undersøke og følge opp slike vedtak. Det er fryktelig synd dersom vedtaket i utgangspunktet var feil. Anonymkode: 36ed7...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, nå er det jo også viktig å huske på at det er mange ressurssvake mennesker som har behov for ytelser fra Nav. Det er mange som ikke har evne eller mulighet til å undersøke og følge opp slike vedtak. Det er fryktelig synd dersom vedtaket i utgangspunktet var feil. Anonymkode: 36ed7...3d3 Det er jo de ressurssvake det går utover. De som kjemper,leser seg opp på lovverket,kontakter media de vil klare seg,selv om det kan være smalhans til tider. Anonymkode: bd0b6...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #7 Skrevet 27. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: På alle vedtak så står det informasjon om klagerett. Der står det også hvordan du skal klage. Anbefaler deg å først bruke klageretten din, da får du et nytt skriftlig vedtak. Dersom du ikke når inn etter en ordinær klage kan man etter hvert klage videre til Trygderetten. NAV er under veldig streng kontroll og forholder seg til et veldig strengt regelverk, faktisk, men det er bare mennesker som sitter der også, så feil kan skje. Det er derfor viktig at vi som bruker NAV (og andre offentlige tjenester) benytter oss av de oppsatte veier for klage, slik at det blir behandlet skikkelig. Ved å bare klage muntlig til en veileder blir ikke dette loggført noe sted og du får ikke noe nytt skriftlig vedtak, så du må følge klagerutinen om du skal komme noen vei. Anonymkode: cd7c4...4f1 Det er ikke få leger jeg har truffet på som synes det er vanskelig å forholde seg til NAV og at det er mye inkompetanse blant de ansatte. Klart feil kan skje når det er mennesker involvert, men feil også skjer når ansatte ikke er kompetente nok. Anonymkode: 36ed7...3d3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #8 Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo de ressurssvake det går utover. De som kjemper,leser seg opp på lovverket,kontakter media de vil klare seg,selv om det kan være smalhans til tider. Anonymkode: bd0b6...e4e Nja, men de har jo behov for inntekt de også. Det kan bli ganske store forstyrrelser i livssituasjon for dem også, selv om de gjerne kommer bedre ut av det på langsikt. Anonymkode: 36ed7...3d3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #9 Skrevet 27. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: På alle vedtak så står det informasjon om klagerett. Der står det også hvordan du skal klage. Anbefaler deg å først bruke klageretten din, da får du et nytt skriftlig vedtak. Dersom du ikke når inn etter en ordinær klage kan man etter hvert klage videre til Trygderetten. NAV er under veldig streng kontroll og forholder seg til et veldig strengt regelverk, faktisk, men det er bare mennesker som sitter der også, så feil kan skje. Det er derfor viktig at vi som bruker NAV (og andre offentlige tjenester) benytter oss av de oppsatte veier for klage, slik at det blir behandlet skikkelig. Ved å bare klage muntlig til en veileder blir ikke dette loggført noe sted og du får ikke noe nytt skriftlig vedtak, så du må følge klagerutinen om du skal komme noen vei. Anonymkode: cd7c4...4f1 Skal det være nødvendig å sende inn klage på eks sykepenger, dagpenger, for veldig mange personer? Dette vil gå utover andre igjen. Behtid for enkelte saker er lang nok som den er. Jeg er fult klar over klagemuligheter. Du kan faktisk ringe,si at ditt eller datt er feil. De kan se på det mens du snakker om det,eventuelt sende saken til retting. Samtaler du tar til nav blir loggført. Det er bare å gå inn på ditt nav, så etter en tlf står det beskrevet, eventuelt hva som blir gjort videre. Nå har jeg fått rettet opp 4 saker siste 2 år. Det krever tid og krefter. Ikke alltid helsen har tillatt dette,men du må. Anonymkode: bd0b6...e4e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #10 Skrevet 27. oktober 2017 Nav gjør dette kun for å spare penger. Det mangler ikke på motstand, og formålet er nettopp å få klientene til å gi opp.. Anonymkode: 7d522...017
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #11 Skrevet 27. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke få leger jeg har truffet på som synes det er vanskelig å forholde seg til NAV og at det er mye inkompetanse blant de ansatte. Klart feil kan skje når det er mennesker involvert, men feil også skjer når ansatte ikke er kompetente nok. Anonymkode: 36ed7...3d3 Har møtt navansatte som tydeliggjør at de mangler kunnskapen. Derfor lurer jeg på hvor mye feil det egentlig er gjort, som aldri blir rettet på. En ting er at regelverket, som du som bruker er pliktig til å sette deg inn i, er vanskelig å forstå. Men når ikke nav selv klarer det. Husker ikke hvor mange klager som kom inn i fjor,men hva med alle de som ikke klaget. ?tror det er store tall over feile vedtak Anonymkode: bd0b6...e4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå