Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så matt, lei og utslitt av min jobbsituasjon at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.

Det er ganske mange irritasjonsmomenter ved stillingen jeg har nå – deriblant et bråkete og helt åpent kontorlandskap. Det mest fremtredende er likevel lønn. Jeg er ikke der at jeg trenger en veldig høy inntekt, men jeg er selvsagt opptatt av trygghet, og mye annet kunne vært lettere tolerert om det økonomiske var på plass.

Jobben jeg har er ganske avhengig av resultater, og vi har en veldig lav grunnlønn med månedlige bonusutbetalinger etter hva vi har fått fakturert. Min jevnaldrende kollega har veldig mange kunder, deriblant en del hun fikk etter en eldre kollega sluttet, og har derfor hatt en ganske god lønn siden sitt første år. Sjefen forespeilet meg det samme, men det viser seg jo at det ikke er tilfelle. Det er vanskelig å få inn nye kunder, når jeg deltar i anbud på nye prosjekter er jeg ganske alene i prosessen, og de fleste nye kunder går til min kollega (da de ofte kommer gjennom nettverk og noen hun kjenner, så hun har derfor «rett» på dem).

Jeg fikk en relativt stor kunde jeg har eneansvar for, og utover dette påtar jeg meg ekstra fakturerbart arbeid av alt jeg får. Jeg er veldig effektiv og får veldig gode tilbakemeldinger på alt jeg gjør, problemet er rett og slett å få tilstrekkelig med prosjekter.

Nå har jeg ikke fått bonus på flere måneder, da sjefen mener jeg fikk for mye i starten og at vi må «se hva som skjer fremover». Jeg har derfor virkelig lagt meg i selen denne måneden for å få gjort mye, og har også sagt til henne at jeg må fokusere på arbeidet som er fakturerbart. Forrige uke leverte jeg inn tallene mine, hvilke viser at jeg er over minimumsfakturerbart denne måneden og skal kvalifisere for bonus. Jeg fikk beskjed av sjefen at hun skulle se igjennom tallene slik at jeg kunne få en evt. utbetaling mandag. Mandag kommer og går, jeg spør i dag om hun har fått sett på det. Hun sier så at hun «mangler oversikt» (hvilket hun gjør hver måned) og må se mer på det.

Jeg er ikke bare sint over at hun bruker tid på dette og sliter med å holde oversikt, men også det jeg oppfatter som manglende respekt. I stedet for å gi meg tilbakemelding mandag har hun altså latt dette skure og gå uten å gi beskjed, og det kommer ikke opp før jeg selv tar tak i det. Jeg vet også for et faktum at det ikke handler om at hun ikke har tid.

Jeg er nettopp kommet hjem etter en jobbreise utenlands som har vært et realt hardkjør. I tillegg har jeg hatt arrangementer på kveldstid der det er lagt inn flere ekstra timer. Arbeidskontrakten min tilsier at jeg har en «fleksibel stilling», og jeg får derfor ikke overtidsbetalt. En fleksibel stilling har jeg egentlig heller ikke, ettersom jeg må være på kontoret 9-17.

Lønnen jeg har nå er såpass dårlig at jeg ikke får dekket utgiftene mine. Flere ganger har jeg måttet be om lønn på forskudd. Jeg holder hodet over vannet ved å leie ut leiligheten på airbnb mens jeg bor hjemme i perioder. Jeg har forsøkt å søke nye stillinger i noen måneder nå, uten å få napp. På en side er jeg litt overrasket over dette – jeg har utdannelse samt etter hvert en del erfaring – men dette er også en veldig konkurranseutsatt bransje. Hver gang jeg søker får jeg svar med «takk for din søknad, vi har mottatt veldig mange søknader…». Det er alltid noen med enda mer erfaring som får kapret stillingen.

Nå føler jeg meg helt fastlåst her. Jeg merker en stigende forakt for sjefen og økt mistrivsel og nå er jeg også i ferd med å miste all motivasjon.

Måtte bare lufte dette. Er det noen som er – eller har vært – her?

Anonymkode: 31ffb...38e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en god del erfaring med å miste motivasjonen helt pga ledere, arbeidsoppgaver, arbeidsforhold, og mangel på goder som kan veie opp for alt dritet. Jeg er selv i jobbsøkeprosess, etter å ha møtt veggen helt i en jobb som viste seg å overhodet ikke stemme overens med hva jeg ble lovet. Arbeidsoppgaver er ikke interessante, arbeidsmiljøet er ikke noe greit, lederen min er helt fersk som leder og har ikke noe erfaring med det, noe som kommer veldig klart og tydelig frem, og toppen av kransekaken er at vi ikke har noen som helst goder utover hva man har krav på i forhold til arbeidsmiljøloven. Jeg ble lovet så veldig mye mer da jeg tok jobben..

Jeg er heldigvis i en bransje hvor det ikke er så hard kamp om stillingene. Til gjengjeld er jeg gravid...  

Anonymkode: fbded...6e4

Skrevet

Spørsmålet her bør jo i mine øyne være hvorfor hun mener du har fått "for mye" bonus den første tiden?? Det virker jo merkelig så lenge man faktisk har oppfylt kriteriene for å få utbetalt bonus i perioden det er snakk om. Det er ikke noe som heter "for mye" bonus, man skal ha bonus i forhold til hvor mye man fakturerer i den gitte perioden, ferdig snakka, så her virker det som om hun prøver å snytte deg for det. Hvis det er noe øvre tak på bonusen, så må det i alle fall stå noe sted, i arbeidskontrakt eller vedtekter for arbeidsplassen. 

Undersøk videre om dette bare gjelder deg, eller om det gjelder andre også. Hvis det bare gjelder deg, så kan det være et forsøk på å fryse deg ut, da skal du i så fall gå videre med advokat. Hvis det gjelder alle, så kan det være indikasjon på at bedriftsøkonomien begynner å skrante. da ville jeg i så fall ha søkt annen jobb. 

Anonymkode: 93552...53a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet her bør jo i mine øyne være hvorfor hun mener du har fått "for mye" bonus den første tiden?? Det virker jo merkelig så lenge man faktisk har oppfylt kriteriene for å få utbetalt bonus i perioden det er snakk om. Det er ikke noe som heter "for mye" bonus, man skal ha bonus i forhold til hvor mye man fakturerer i den gitte perioden, ferdig snakka, så her virker det som om hun prøver å snytte deg for det. Hvis det er noe øvre tak på bonusen, så må det i alle fall stå noe sted, i arbeidskontrakt eller vedtekter for arbeidsplassen. 

Undersøk videre om dette bare gjelder deg, eller om det gjelder andre også. Hvis det bare gjelder deg, så kan det være et forsøk på å fryse deg ut, da skal du i så fall gå videre med advokat. Hvis det gjelder alle, så kan det være indikasjon på at bedriftsøkonomien begynner å skrante. da ville jeg i så fall ha søkt annen jobb. 

Det er ikke noe tak for bonus. Problemstillingen er vel den at hun selv har blingset i utberegning av bonus, samt at hun da mente at hun kunne betale ut bonus på forskudd (dvs. prosjektet gjort, men ikke fakturert til kunde), og at hun nå mener det ikke går likevel. Likviditeten i firma er nok ikke veldig god, og hun er prinsipielt imot å ha noe som helst slags kassakreditt eller lån i firma, hvilket de fleste firma tross alt har (selv om de har god økonomi). Jeg snakket med søsteren min (som er jurist) og hun mener at jeg ikke kan straffes for dette i etterkant - dvs. hvis utbetaling ble godkjent da, så kan de ikke "inndra" senere bonuser pga. dette.

Utfrysning vet jeg det ikke er. Jeg er en ganske viktig ressurs for firmaet - ledelsen er alle 70+, og jeg er et viktig "kort" både mht. digitale løsninger og språkferdigheter. Vi har hatt noen seminar med vår internasjonale ledelse der de også fikk tilbakemelding på at jeg var en av de mest fremragende ansatte. Det er ikke noen sosiale hint til at jeg skulle ut heller....

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe tak for bonus. Problemstillingen er vel den at hun selv har blingset i utberegning av bonus, samt at hun da mente at hun kunne betale ut bonus på forskudd (dvs. prosjektet gjort, men ikke fakturert til kunde), og at hun nå mener det ikke går likevel. Likviditeten i firma er nok ikke veldig god, og hun er prinsipielt imot å ha noe som helst slags kassakreditt eller lån i firma, hvilket de fleste firma tross alt har (selv om de har god økonomi). Jeg snakket med søsteren min (som er jurist) og hun mener at jeg ikke kan straffes for dette i etterkant - dvs. hvis utbetaling ble godkjent da, så kan de ikke "inndra" senere bonuser pga. dette.

Utfrysning vet jeg det ikke er. Jeg er en ganske viktig ressurs for firmaet - ledelsen er alle 70+, og jeg er et viktig "kort" både mht. digitale løsninger og språkferdigheter. Vi har hatt noen seminar med vår internasjonale ledelse der de også fikk tilbakemelding på at jeg var en av de mest fremragende ansatte. Det er ikke noen sosiale hint til at jeg skulle ut heller....

Skjønner. Da tolker jeg deg slik at hun mener det ble utbetalt som forskudd og dermed tror at du har fått bonus for den aktuelle perioden allerede? I så fall ville jeg bedt om et møte, der dere begge tar med dokumentasjon for å se hvor feilen har oppstått. 

Ellers vil det være et poeng å få slike bekreftelser på forskudd av bonus, lønn eller noe annet på mail eller sms slik at du har det skriftlig. Da er det mye lettere å minne folk på det i etterkant :) 

Det er jo bra. Bakdelen med å ha ansatte/ledere som må sies å være blant de eldre er at det fort kan bli litt rot, slik du nå har fått oppleve. Uansett hvor spreke de er, så kan det være småting som svikter, som er irriterende i hverdagen når man må forholde seg til det som ansatt eller kollega. For din del kan jo dette være grunnen til at det til dels har fått større konsekvenser, så her er det ekstra viktig å følge opp med regelmessige små møter der dere går gjennom bonusgrunnlaget for de ulike periodene. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Da tolker jeg deg slik at hun mener det ble utbetalt som forskudd og dermed tror at du har fått bonus for den aktuelle perioden allerede? I så fall ville jeg bedt om et møte, der dere begge tar med dokumentasjon for å se hvor feilen har oppstått. 

Ellers vil det være et poeng å få slike bekreftelser på forskudd av bonus, lønn eller noe annet på mail eller sms slik at du har det skriftlig. Da er det mye lettere å minne folk på det i etterkant :) 

Det er jo bra. Bakdelen med å ha ansatte/ledere som må sies å være blant de eldre er at det fort kan bli litt rot, slik du nå har fått oppleve. Uansett hvor spreke de er, så kan det være småting som svikter, som er irriterende i hverdagen når man må forholde seg til det som ansatt eller kollega. For din del kan jo dette være grunnen til at det til dels har fått større konsekvenser, så her er det ekstra viktig å følge opp med regelmessige små møter der dere går gjennom bonusgrunnlaget for de ulike periodene. 

Det er ikke forskudd på det samme arbeidet - jeg fullførte noen prosjekter da, og andre nå. Det er altså ulike oppgaver.

Det hun nå sier er at ikke alle prosjektene jeg har satt opp er "mine", dvs. at de deles med andre, og at faktureringen i sin helhet ikke er min. Jeg tror ett av disse prosjektene var et en kollega av meg ville ta selv. Hun mente det "lå tett inntil" hennes egne oppgaver, og så begynte hun rett og slett bare på prosjektet selv, og da ble det mest praktisk at hun tok det. 

Vi har avtalt et møte om det, men nå er jeg bare matt og vet ikke om jeg har ork. Jeg er rett og slett dritt lei av å sitte sammen med henne for å "få oversikt" over ting hun burde klart å få oversikt over på egen hånd.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke forskudd på det samme arbeidet - jeg fullførte noen prosjekter da, og andre nå. Det er altså ulike oppgaver.

Det hun nå sier er at ikke alle prosjektene jeg har satt opp er "mine", dvs. at de deles med andre, og at faktureringen i sin helhet ikke er min. Jeg tror ett av disse prosjektene var et en kollega av meg ville ta selv. Hun mente det "lå tett inntil" hennes egne oppgaver, og så begynte hun rett og slett bare på prosjektet selv, og da ble det mest praktisk at hun tok det. 

Vi har avtalt et møte om det, men nå er jeg bare matt og vet ikke om jeg har ork. Jeg er rett og slett dritt lei av å sitte sammen med henne for å "få oversikt" over ting hun burde klart å få oversikt over på egen hånd.

Ok, skjønner. Det kan jo være spisse albuer inne i bildet, der en kollega forsøker å ta æren for det meste av arbeidet selv ;) Men det mest redelige vil være å se på hvor mye hver av dere har bidratt, og fordele bonus ut fra det. Finn en fair fordelingsnøkkel. 

Ja, det er slitsomt å forholde seg til noen som ikke har oversikt, eller bruker veldig lang tid for å få det. Det har faktisk litt med aldre å gjøre. Det er mulig dere bør bruke et fornuftig prosjektstyringsverktøy, der dere kan tildele oppgaver som skal deles av flere med hensyn til timer, deloppgaver, resultater osv. Mange av disse verktøyene ligger i dag i "skyen" og har forholdsvis lav inngangsterskel og pris. 

Skrevet

Ja, det er slitsomt å forholde seg til noen som ikke har oversikt, eller bruker veldig lang tid for å få det. Det har faktisk litt med aldre å gjøre. Det er mulig dere bør bruke et fornuftig prosjektstyringsverktøy, der dere kan tildele oppgaver som skal deles av flere med hensyn til timer, deloppgaver, resultater osv. Mange av disse verktøyene ligger i dag i "skyen" og har forholdsvis lav inngangsterskel og pris. 

Vi forsøkte oss på et digitalt prosjektstyringsverktøy, men som du kanskje kan gjette var det flere her som slet veldig med å sette seg inn i det...

Skrevet

Vi forsøkte oss på et digitalt prosjektstyringsverktøy, men som du kanskje kan gjette var det flere her som slet veldig med å sette seg inn i det...

Tro meg, vet ganske mye om folk som sliter med å bruke verktøy som i utgangspunktet skulle være enkle å benytte, etter mange års erfaring innen teknologibransjen :P Og det er ikke sjelden det er de eldste arbeidstakerne som sliter mest. 

Måten å innføre slike systemer på er erfaringsmessig at en i det enkelte prosjekt har ansvar for den overordnede time/pris/resultatføringen, for det er mye vanskeligere å få en i toppledelsen til å ha oversikt. Og så fyller deltakerne i de ulike prosjektene sine timer/resultater/oppgaver, slik at prosjektleder senere kan fordele bonus eller andre goder. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg, vet ganske mye om folk som sliter med å bruke verktøy som i utgangspunktet skulle være enkle å benytte, etter mange års erfaring innen teknologibransjen :P Og det er ikke sjelden det er de eldste arbeidstakerne som sliter mest. 

Måten å innføre slike systemer på er erfaringsmessig at en i det enkelte prosjekt har ansvar for den overordnede time/pris/resultatføringen, for det er mye vanskeligere å få en i toppledelsen til å ha oversikt. Og så fyller deltakerne i de ulike prosjektene sine timer/resultater/oppgaver, slik at prosjektleder senere kan fordele bonus eller andre goder. 

Jeg er faktisk prosjektleder for min ene kunde, men min kollega har et par underordnede oppgaver. Man skulle jo tro at man ikke bare kunne "ta til seg" av prosjekter...

Nå fant jeg ut at ett av prosjektene jeg fikk tildelt nå skal faktureres for halvparten av det jeg fikk beskjed om at det skulle. Dvs. at min utfakturering blir langt lavere enn forespeilet. Min (gamle) kollega har altså underveis sagt ja til en lavere pris enn den han ga meg da jeg begynte på prosjektet. Slikt gjør meg forbanna. 

Skrevet

For meg høres det ut som du ikke blir satt pris på og gitt den lønna du skal mtp. på innsats. Jeg tenker løsningen må være å stille krav til sjefen. Dette er nok enklere sagt enn gjort. Skulle ønske jeg kunne gi deg noen konkrete tips. For meg høres det ut som at dersom du sluttet, så ville det være et ganske stort tap for bedriften? Du skulle nesten vært i den posisjonen at du hadde "truet" med å si opp om ikke ting blir bedre og du får bedre betalt, bonus du har krav på og får flere kunder etc. Men skjønner at du ikke tørr det pga. økonomi og vanskeligheter med å finne ny jobb.

Jeg merker jeg er nysgjerrig på hvor mye du faktisk tjener i måneden, siden du jobber såpass mye og likevel sliter med å dekke utgiftene dine. Du trenger ikke å si hva det er, men jeg sitter og lurer på om du har veldig høye utgifter - leilighet etc, eller om du bare har skikkeleg dårlig betalt. 

En fulltidsjobb på en vanlig dagligvarebutikk eller et sykehjem eller lignende burde nemlig være tilstrekkelig til å få økonomien til å gå rundt for de fleste. Dersom det er så dårlig nå at du sliter såpass med økonomien, så burde du kanskje vurdere å tenke å jobbe i noe helt annet for en periode. Det er ganske så hårreisende at du skal "jobbe deg i hjel" også klarer du ikke en gang å tjene nok til å dekke inn de måndelige utgiftene. Det høres bare veldig feil ut.

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk prosjektleder for min ene kunde, men min kollega har et par underordnede oppgaver. Man skulle jo tro at man ikke bare kunne "ta til seg" av prosjekter...

Nå fant jeg ut at ett av prosjektene jeg fikk tildelt nå skal faktureres for halvparten av det jeg fikk beskjed om at det skulle. Dvs. at min utfakturering blir langt lavere enn forespeilet. Min (gamle) kollega har altså underveis sagt ja til en lavere pris enn den han ga meg da jeg begynte på prosjektet. Slikt gjør meg forbanna. 

Da ser dere ut som dere også må rydde litt i rekkene, i tillegg til å løse utfordringene med oversikt. Her må du rett og slett sette deg litt i respekt, for så lenge det er du som er prosjektleder så skal du ikke måtte godta at en som er deltaker i prosjektet bare tar seg til rette og lover ting til kunde uten å forankre det i prosjektorganisasjonen (dvs. ta det med prosjektleder, som er deg). 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, missmcbeal skrev:

For meg høres det ut som du ikke blir satt pris på og gitt den lønna du skal mtp. på innsats. Jeg tenker løsningen må være å stille krav til sjefen. Dette er nok enklere sagt enn gjort. Skulle ønske jeg kunne gi deg noen konkrete tips. For meg høres det ut som at dersom du sluttet, så ville det være et ganske stort tap for bedriften? Du skulle nesten vært i den posisjonen at du hadde "truet" med å si opp om ikke ting blir bedre og du får bedre betalt, bonus du har krav på og får flere kunder etc. Men skjønner at du ikke tørr det pga. økonomi og vanskeligheter med å finne ny jobb.

Jeg merker jeg er nysgjerrig på hvor mye du faktisk tjener i måneden, siden du jobber såpass mye og likevel sliter med å dekke utgiftene dine. Du trenger ikke å si hva det er, men jeg sitter og lurer på om du har veldig høye utgifter - leilighet etc, eller om du bare har skikkeleg dårlig betalt. 

En fulltidsjobb på en vanlig dagligvarebutikk eller et sykehjem eller lignende burde nemlig være tilstrekkelig til å få økonomien til å gå rundt for de fleste. Dersom det er så dårlig nå at du sliter såpass med økonomien, så burde du kanskje vurdere å tenke å jobbe i noe helt annet for en periode. Det er ganske så hårreisende at du skal "jobbe deg i hjel" også klarer du ikke en gang å tjene nok til å dekke inn de måndelige utgiftene. Det høres bare veldig feil ut.

Takk for svar. 

Du treffer vel spikeren på hodet her - jeg skulle virkelig ønske jeg hadde noe å "true med". Jeg er tross alt ansvarlig for en del på egenhånd, og om jeg dro, måtte de ha erstattet meg. Det er nesten så jeg skulle ønske at jeg ikke hadde oppsigelsestid - jeg har ingen samvittighet ang. det å la dem være "i stikka" slik ting er nå. 

Jeg kan si såpass som at jeg ligger et stykke under en norsk snittlønn. Jeg har en bachelor i økonomi, men ligger vel nede blant de laveste snittlønnene. Har ikke ville kostnader vil jeg si, men boliglån og fellesutgifter. Har ikke bil. 

Jeg ser på andre slags stillinger også, og var også på ett intervju. Problemet er da plutselig at jeg blir "overkvalifisert" - jeg fikk direkte spørsmål om hvorfor jeg ville forlate stillingen min og de sa rett ut at det ikke virket som en attraktiv stilling for en som har jobben jeg har nå (jeg jobber i en attraktiv bransje og få forestiller seg vel egentlig at jeg har så lav lønn som jeg har). Jeg synes det er vanskelig å være dønn ærlig i en søkersituasjon også, og man vet aldri helt hvordan det vil slå ut. F.eks. er det jo tilfelle at jeg synes sjefen er uorganisert og at det er et ledelsesproblem, men for noen som ikke kjenner meg kan det jo like lett fremstå som om jeg er problemet. 

Skrevet
30 minutter siden, missmcbeal skrev:

Ikke for å kuppe tråden med tanke på at dette kanskje er et lite sidespor, men dette som beskrives her blir dessverre mer og mer vanlig blant "middelklassens" jobber. I stadig større grad er det fastlønn og såkalt "fleksitid" som i praksis består av å jobbe mye mer enn 40 timer i uka, til en lønn som kan være dårligere enn en typisk "gulvjobb". Faktisk sier jeg til en del av mine venner som jobber på "gulvet" at de på mange måter skal være glad de har timelønn, for da får de direkte kompensasjon for faktisk innsats. 

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden med tanke på at dette kanskje er et lite sidespor, men dette som beskrives her blir dessverre mer og mer vanlig blant "middelklassens" jobber. I stadig større grad er det fastlønn og såkalt "fleksitid" som i praksis består av å jobbe mye mer enn 40 timer i uka, til en lønn som kan være dårligere enn en typisk "gulvjobb". Faktisk sier jeg til en del av mine venner som jobber på "gulvet" at de på mange måter skal være glad de har timelønn, for da får de direkte kompensasjon for faktisk innsats. 

Jeg er absolutt enig.

Jeg pleide å jobbe her timebetalt før jeg ble fast ansatt. Når jeg gjør noen beregninger ser jeg at jeg kommer ut på omtrent samme lønn - bortsett fra at jeg nå har diverse utenom arbeidstid. 

Kanskje burde jeg rett og slett spørre sjefen om jeg kan gå tilbake på timer, men med fastsatt antall i uken.

TS

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

At du er en ressurs er kanskje grunnen til at du bikke mer direkte blir behandlet dårlig. Har vært der selv, så lenge du er smilende og gjør en bra jobb så blir du i beste fall behandlet ok, kanskje bra. Men med en gang der er en konflikt eller problem blir det isfront på sekundet. Du er nok mindre verdsatt enn du er klar over

Anonymkode: c1270...995

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt enig.

Jeg pleide å jobbe her timebetalt før jeg ble fast ansatt. Når jeg gjør noen beregninger ser jeg at jeg kommer ut på omtrent samme lønn - bortsett fra at jeg nå har diverse utenom arbeidstid. 

Kanskje burde jeg rett og slett spørre sjefen om jeg kan gå tilbake på timer, men med fastsatt antall i uken.

TS

Ja, ser den. Men ville nok bare fortsatt å søke, et par måneder er jo for så vidt ikke så lenge i dagens arbeidsmarked. Evt. vurdere bransjebytte, som jeg selv gjør i disse dager... ikke lett det der. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du er en ressurs er kanskje grunnen til at du bikke mer direkte blir behandlet dårlig. Har vært der selv, så lenge du er smilende og gjør en bra jobb så blir du i beste fall behandlet ok, kanskje bra. Men med en gang der er en konflikt eller problem blir det isfront på sekundet. Du er nok mindre verdsatt enn du er klar over

Men da må man faktisk bare være hard tilbake. Det er spisse albuer som gjelder i arbeidslivet i dag, og hvis man er dyktig - så kan man til syvende og sist true med å få med kunder til nytt firma man starter selv :) 

• Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Men da må man faktisk bare være hard tilbake. Det er spisse albuer som gjelder i arbeidslivet i dag, og hvis man er dyktig - så kan man til syvende og sist true med å få med kunder til nytt firma man starter selv :) 

De fleste har ikke yrker der de kan true med noe annet enn sin egen arbeidsledighet

• Liker 2
Skrevet

De fleste har ikke yrker der de kan true med noe annet enn sin egen arbeidsledighet

Det kommer helt an på. Forutsatt at man faktisk er dyktig og får masse gjort og har kunder som foretrekker å handle men en selv som person, så er mye mulig. Da skal man ikke være redd for å bruke sin brutale side, og heller ikke redd for å bruke grove trusler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...