AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Nå tenker jeg i helgene. Dama har en 6 åring og vi har kronisk mangel på søvn fordi hun vekker kl 06-08 i helgene. Kan man ikke fint lære barn å være oppe alene en time? Jenta klarer både å slå på TV og iPad selv. Hun har ferdig oppskåret brød klar hun vet hvor det er og hun klarer å smøre selv. Er dette for mye å forlange i blant? Mora er ettergivende og tror nok hun er en dårlig mor hvis hun ikke er oppe med henne. Hun kollapser ofte på sofaen for en nap senere men fremdeles da må jenta vekke henne for bagateller. Mora har forøvrig et ønske selv om å få være mere uthvilt og gjøre jenta selvstendig. Tror bare hun får så dårlig samvittighet. Anonymkode: 143b5...ff6 5
solmåneogstjerner Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 Hun kan fint stå opp selv og se på TV eller noe annet i en time eller to! Hun kan også smøre mat selv, men hvis det ligger en 'matpakke' klar i kjøleskapet blir hun nok glad... det går jo an å gi henne en belønning hvis hun klarer det, f eks noe ekstra god mat eller drikke 5
Gjest Dorey Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 Hun kan nok være oppe, men dere må legge dere tidligere hvis dere får søvnmangel av å stå opp i det tidsrommet der. Kanskje jenta synes det er ensomt? Min 5,5 åring hadde ikke vært komfortabel med å være våken helt alene.
Bonusmammaen Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 Er enig med dere over her hvis barnet er er trygt og uredd kan hun lære å være oppe alene. Bonusavtaler i starten kan virke bra.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 Takk. Godt å få tilbakemeldinger. Hun er en veldig trygg jente. Klarer fint å våkne opp på hytta alene så her er det ingen redsel eller ensomhet det står i. Anonymkode: 143b5...ff6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg tenker at hun i utgangspunktet er stor nok til å stå opp alene ja, men ikke alles en trives med det. Hva med å la hennesitte med iPad og bruke øreklokker inne på deres soverom (eller i et annet rom like ved dere). Da kan hun se barne-TV på NRK Super uten å forstyrre andre. Anonymkode: 4ecb1...bd8 2
GammelKaktus Skrevet 27. oktober 2017 #7 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg slumrer ofte på morgenen i helgene mens seksåringen styrer med sitt. Da lager jeg alltid en god matpakke på kvelden med litt oppskåret frukt og sjokolademelk så blir han så fornøyd. Jeg ligger på sofaen da for jeg hadde synes det var stusselig at han skulle være helt alene på stua i en time eller to. 😊 Så står jeg opp i ni tida og så gjør vi oss klar for dagen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #8 Skrevet 27. oktober 2017 De er 12 og 8 så det kan de Anonymkode: ef5f8...dcf
Anciol Skrevet 27. oktober 2017 #9 Skrevet 27. oktober 2017 Ja mine på 9 og 10 står opp før meg i helgene
Gjest NotNaomi Skrevet 27. oktober 2017 #10 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg liker å stå opp før barna jeg. Så koselig med den tryggheten tenker jeg,-at jeg møter dem når dagen starter. Det er noe jeg tar med fra egen barndom,og som jeg satte så stor pris på. Helg eller ei. Tror ikke det er noen krise om en sover lenger enn barna. Men å møte dagen med foreldre som sover mens en sitter der alene syns jeg virker litt trist. For å være ærlig.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #11 Skrevet 27. oktober 2017 Min femåring kan leke for seg selv om morgenen, men han trenger hjelp på toalettet først. Av en eller annen grunn er det alltid i sekstida avføringen kommer, og han er ikke komfortabel med å tørke seg selv ennå. Men vi kan fint legge oss igjen etterpå, med mindre toåringen også har våknet. I så fall er det bare å stå opp og starte dagen. Anonymkode: 6f3d5...4ae
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #12 Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Jeg liker å stå opp før barna jeg. Så koselig med den tryggheten tenker jeg,-at jeg møter dem når dagen starter. Det er noe jeg tar med fra egen barndom,og som jeg satte så stor pris på. Helg eller ei. Tror ikke det er noen krise om en sover lenger enn barna. Men å møte dagen med foreldre som sover mens en sitter der alene syns jeg virker litt trist. For å være ærlig. Uansett alder? Tenåringer også? Anonymkode: ef5f8...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #13 Skrevet 27. oktober 2017 2 minutter siden, NotNaomi skrev: Jeg liker å stå opp før barna jeg. Så koselig med den tryggheten tenker jeg,-at jeg møter dem når dagen starter. Det er noe jeg tar med fra egen barndom,og som jeg satte så stor pris på. Helg eller ei. Tror ikke det er noen krise om en sover lenger enn barna. Men å møte dagen med foreldre som sover mens en sitter der alene syns jeg virker litt trist. For å være ærlig. Jeg har motsatt erfaring, jeg. Jeg elsket å få være oppe alene om morgenene. Det var "min" tid, og det var spennende og jeg følte meg stor når jeg fikk lov til det. Jeg syntes det var kjempekos å ta med meg dynen inn i sofaen og få sitte der og glo på tv helt aleine (var bare nrk i gamledager på åttitallet ) Anonymkode: cb503...639 20
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #14 Skrevet 27. oktober 2017 Seksåringen vår har stått opp alene lenger enn jeg kan huske.... Ikke fordi vi ikke vil stå opp med han, men fordi han setter seg i sofaen og ser på Ipad til resten av familien står opp. Er han sulten finner han seg mat, er han kald finner han klær og kler på seg. Dette er ting som har kommet naturlig for han, og vi har aldri pushet det. Vi har både eldre og yngre barn, og det sjelden klokken bikker ni før en voksen står opp. Barn har bare godt av å være litt alene, for å lære seg å trives i eget selskap Anonymkode: 9194e...3dc 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #15 Skrevet 27. oktober 2017 Kronisk søvnmangel av å bli vekket kl 8? På tide å komme seg i seng litt før kanskje? Anonymkode: c798d...559 11
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #16 Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kronisk søvnmangel av å bli vekket kl 8? På tide å komme seg i seng litt før kanskje? Anonymkode: c798d...559 Det tenkte forsåvidt jeg også Vi står som regel opp til 8, enda vi ikke har barn ennå engang. Anonymkode: cb503...639
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #17 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg tror dette kommer an på søskensammensetning også. Min yngste kunne nok stått opp uten at vi var våkne i den alderen, men da hadde hun jo to eldre søsken som var der. Dersom barnet ikke er komfortabel med å være alene ville jeg heller delt på det. Man trenger jo ikke stå opp begge to. Jeg kan også finne på å sove litt middag i helgene. Anonymkode: 9a91d...ecd
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #18 Skrevet 27. oktober 2017 Ja, men de står vanligvis bare alene opp på lørdag. Da får de spise lørdagsgotteriene sine til morgenbarnetv, også spiser vi sammen når vi står opp (rundt 9). På søndagene står vi opp sammen. Vil gjerne ha en felles og stressfri morgen i uka. Anonymkode: 39b19...f46
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #19 Skrevet 27. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, men de står vanligvis bare alene opp på lørdag. Da får de spise lørdagsgotteriene sine til morgenbarnetv, også spiser vi sammen når vi står opp (rundt 9). På søndagene står vi opp sammen. Vil gjerne ha en felles og stressfri morgen i uka. Anonymkode: 39b19...f46 Mine er 8, 4 og 2. Det er bare de to eldste som står opp alene. Mini er for liten enda, så vi står opp når han våkner. Anonymkode: 39b19...f46
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #20 Skrevet 27. oktober 2017 Ja, og han er 3 mnd.😂 setter babygymmen inne på soverommet vårt og det gir oss ofte en liten time ekstra om morgenen😁 Anonymkode: c3877...785 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå