Gå til innhold

Barn i barnehagen med ulltøy.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner kulden å komme så barna har  selvsagt begynt bruken av ulltøy.

Jeg reagerer litt på hvordan minstemann på 13 mnd ser ut etter endt dag.. full i matsøl. Og så undrer jeg på det om jeg har for høye forventninger når jeg tenker at de ansatte kunne tatt av ullbuksa og heller latt sølet gå ut over ullstrømpebuksa som koster fire ganger mindre istedet..? 

Når eldstemann var i samme alder så kunne ulltøyet brues flere ganger før jeg måtte vaske det mens med mini så holder det toppen en dag og da må det bløtgjøres, skrubbes og vaskes hver dag pga matsøl. Gikk da på en annen avdeling.

Vinteren er såvidt begynt og fortsetter dette så må jeg nok kjøpe en del mer ulltøy, noe jeg ikke har råd til. 

Synes at det er skikkelig flaut å måtte spørre de ansatte om de kan prøve å skjerme tøyet bedre fordi jeg ikke har penger til å kjøpe mer.

Hva tenker dere og hvilke forventninger har dere til hvordan tøyet blir skjermet med måltider?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du be personalet om å ha på barnet en malefrakk i plast under måltidene, ettersom barnet søler så mye på klærne? Det er jo dessuten mye mer lettvindt for personalet enn å bytte klær på barnet etter hvert måltid.

Anonymkode: 24680...a1c

• Liker 10
Skrevet

Du kan jo gjøre tingene litt enklere for deg selv ved å bare bruke ullstrømpebukser. Å ha på en liten tass både ullstrømpebukse og ullbukser utenpå, er å overdrive ullbruken, og det endatil før kong vinter virkelig har gjort sitt intog. 

Barnehagen tenker ikke som deg at strømpebuksa koster betydelig mindre enn buksa. Du har sendt barnet i bhg med den påkledningen og da tenker bhg at det er grei påkledning. De bytter ikke tøyet for å spatre på det. 

Anonymkode: 75efc...57e

• Liker 48
Skrevet

Syns ikke du kan forvente at de kler av alle ungene før måltidet for så å kle på dem igjen, hva med heller å få på en lang smekke eller bakefrakk og så kan ungen grise på den? Og så får dere øve på dette med spising hjemme. 

Anonymkode: b76ae...d27

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes det høres merkelig ut at de ikke bruker sånn heldekkende smekke vi kaller Dykkerdrakt. Jeg forstår at de ikke har tid til å kle av og på alle ungene ifbm et måltid, men en sånn smekke tar under et sekund å ta av/på. 

Anonymkode: c46a6...9a0

• Liker 3
Skrevet

Kid har smekker med erm, kjøp en, sett navnelapp på, ta med og be dem ha på under måltidet fordi enkelte flekker er vanskelig å fjerne fra ull. Jeg har barn som ikke tåler ull så godt, tørr hudtype med atopisk eksem som slår fullt ut ved bruk av ull. Så vi er på andre siden brukte mye lyst på dem som små, så kunne jeg klore og kokvaske. Hadde ansatte som beklager ved nye matsøl, men de spiser jo mer eller mindre selv, men litt hjelp. Da blir det mye mer søl enn hjemme. 

Slik jeg opplevde personalet i vår barnehage tror d jeg at de hadde tatt positivt I mot en slik smekke. Dersom du ønsker at de skal gjøre det fast for alle, bør du ta det opp med styrer eller på et foreldremøte, men for at de skal gjøre det med ditt barn, holder det at du tar med utstyret på mandag. 

Anonymkode: 7d461...c19

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres merkelig ut at de ikke bruker sånn heldekkende smekke vi kaller Dykkerdrakt. Jeg forstår at de ikke har tid til å kle av og på alle ungene ifbm et måltid, men en sånn smekke tar under et sekund å ta av/på. 

Anonymkode: c46a6...9a0

Har ts sendt med smekke i bhg da? 

Anonymkode: 75efc...57e

• Liker 4
Skrevet

De rekker jo ikke det. Mange små barn,å skulle sondere og sjekke hvem som har på klær som koster så og så mye blir for tidskrevende og litt dumt spør du meg.

Skjønner det er irriterende om de ikke bruker smekker,men ellers er det vel fint de får varm mat? Kan tipse om mørkeblå ullklær,da synes ikke flekkene så lett.

Gå også gjerne til innkjøp av gallesåpe,det koster veldig lite i helsekostbutikker. Et såpestykke,de varer lenge. Gni inn flekker og la ligge litt i bløt før du vasker på vanlig måte.

Er enig i at det er irriterende med flekker på kostbart ulltøy,men jeg vil heller bruke tid med ungene i bhg,ikke på å ta vare på tøyet deres. 

Hilsen mamma til 4 og pedleder

Anonymkode: a6761...d58

• Liker 8
Skrevet

Barnet har jo smikke under måltidene.

Og så tar de vanligvis å lar barna være inne i body og strømpebukse, så det er ikke ofte selve ullbuksene har fått gjennomgått griseriet. Regner dog med at  de ikke tar av buksa når vinteren virkelig setter inn. 

Hjemme så øver vi på hvordan vi spiser og griseriet begynner ikke før sulten er blitt stilt. Altså hjemme tar vi jo da maten bort når gtiseriet starter.

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo helt normalt. Mon 2 åring kommer også hjem skitten. Det er slik det er med småbarn. Kn du ikke ønske deg mer ull til jul? Evt etterlyse pakker på kjøp og salg gruppene på facebook?

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes også det er rart at barnet går med tykk ullbukse innendørs....

Anonymkode: fc6c9...4ae

• Liker 19
Skrevet

Tips hvis det blir likevel fult av flekker du ikke får bort; farg tøyet mørkere. Det har jeg gjort med alle hvite og lyse bodyer som ble tusjet og sølt ned med permanente flekker. Mørk blå eller grønn f.eks! Gjort det med alle de rosa bodyene etter storesøster og 

Anonymkode: 61d43...21f

Skrevet

Det er da helt normalt at man må skifte klær på de små hver dag... Femåringen kan bruke samme ullgenser i noen dager, mens toåringen selvsagt må ha nye klær hver dag.

Skrevet

Jeg reagerer nå mest på at barnet har to lag ull inne jeg da, hadde nå først og fremst tatt opp med de at det er unødvendig(går utifra at de ikke kler av alt etter å ha vært ute?)

Om klærne har flekker så er det ikke akkurat ødelagt da, det ser bare ikke så fint ut. Og blir det flekker på i bhg så kan nå barnet bare ha på seg flekkete klær der i utg.pkt.

Anonymkode: f5085...387

• Liker 14
Skrevet

Ta av ungen ullbuksa i garderoben på morran? Hørtes varmt ut å ha på ull-longs og ullbukse inne! 

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De rekker jo ikke det. Mange små barn,å skulle sondere og sjekke hvem som har på klær som koster så og så mye blir for tidskrevende og litt dumt spør du meg.

Skjønner det er irriterende om de ikke bruker smekker,men ellers er det vel fint de får varm mat? Kan tipse om mørkeblå ullklær,da synes ikke flekkene så lett.

Gå også gjerne til innkjøp av gallesåpe,det koster veldig lite i helsekostbutikker. Et såpestykke,de varer lenge. Gni inn flekker og la ligge litt i bløt før du vasker på vanlig måte.

Er enig i at det er irriterende med flekker på kostbart ulltøy,men jeg vil heller bruke tid med ungene i bhg,ikke på å ta vare på tøyet deres. 

Hilsen mamma til 4 og pedleder

Anonymkode: a6761...d58

Bruker allerede gallesåpe.

Jeg har allerede farget en del ulltøy pga flekker osv. Og må nok farge igjen etterhvert.

Men jeg skal gå til innkjøp av sånn dykkerdrakt og få levert dit, selv om det ikke er det de bruker der.

De ansatte må jo styre med klesskift for å ordne opp i det etterpå, klærne blir da lagt i pose og det er jo da jeg ser hvilket griseri det faktisk er. 

3 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Ta av ungen ullbuksa i garderoben på morran? Hørtes varmt ut å ha på ull-longs og ullbukse inne! 

Det gjør jeg men de ansatte gjlr ikke alltid det etter de har vært ute.

Skrevet

Be om at ullbuksa bare blir brukt ute?

Anonymkode: b72eb...6bb

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Det gjør jeg men de ansatte gjlr ikke alltid det etter de har vært ute.

Da hadde jeg sagt det, jeg, at de må huske å kle den av etter at ungene har vært ute. Hadde sagt det uavhengig av matsøl, synes det er sløvt av dem å ikke gjøre det. 

• Liker 10
Skrevet

Til så små forventer jeg at de bruker smekke uavhengig av hvilket tøy ungen har på seg. Lettere å bruke smekke under måltid enn å måtte skifte alt av tøy fordi det blir tilgriset. Kommer an på hva de spiser da, forskjell på brød og grøt liksom.

Ville uansett bedt de om å droppe mellomlag inne, har de det så kaldt bør de gjøre noe med det.

Trenger ikke legge økonomi til grunn når du snakker med dem om det, ville bare sagt at klærne blir unødvendig raskt slitt og ødelagte pga alt for hyppig vask siden de blir tilgriset i barnehagen og du setter pris på om de kan bruke smekke når barnet spiser mat som medfører søl. 

Anonymkode: 74b52...2b1

• Liker 6
Skrevet

De spiser 3 måltider om dagen. Det blir opptil 45 skift om de skal vurdere tøyet til hver enkelt. I tillegg skal det skiftes til 1-2 uteturer pluss ved behov, og gjøres 2-3 rutinebleieskift på hvert barn pluss ved behov.

Klart det ikke er artig å få ull og silketøy hjem med makrell i tomat på, men det blir søl med små barn som skal spise selv. Mørkere farger og over- og underdeler som kan brukes om hverandre i stedet for superfine sett som ikke passer med noe annet, flekkferning så fort som mulig, og akseptere diskrete flekker. Flekkete tøy fungerer fint under andre klær når man er ute i helgene eller på kveld.

Mitt barn skal ikke være den ene som surres i plast ved bordet, mens de andre sitter der i normale klær.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...