Gå til innhold

Noen som vet noe om samarbeid mellom barnehage og helsestasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen her jeg kan sende en PM til angående litt informasjon om dette. Ønsker ikke å skrive om min situasjon her pga. kanskje den blir gjenkjent. Enten du er ped-leder i barnehage, helsesøster eller vet noe om dette samarbeidet. På forhånd tusen takk dersom noen melder seg. 

Anonymkode: 2587f...237

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke om det er likt over alt.. men vi var for noen år siden bekymret for at barnet stotra mye mer enn normalen og ville utrede det fir stamming. Vi tok det opp i bh, bh involverte bup som ordnet at en logoped kom å vurderte barnet. Vi selv måtte involvere helsestasjon da de egentlig ikke gjorde annet enn å registrere det. 

Tror at når det gjelder helsestasjonen så må en nesten be om at de tar steg, hvis ikke det er vekdig alvorlig da.. Da tenker jeg at de må jo reagere. 

Hva med å ringe helsestasjon og prate med helsesøster om hvordan dere sjal gå frem. Og gjør det samme med pedleder i bh. De vet nok hva som må/ bør gjøres

Anonymkode: 76fb5...6d2

Skrevet

Det er sjelden samarbeid her med mindre bv er inne eller om foreldre selv ønsker det. Hvorfor lurer du? Veldig strenge krav mtp taushetsplikt her.

Er pedleder. 

Anonymkode: 85610...611

Skrevet

Nå er ikke BV inne i bildet, men jeg ble overrasket da jeg ble spurt om helsesøster kunne ta kontakt med barnehagen etter timen. Jeg vil tro at terskelen er høy for at de innhenter opplysninger fra pedleder? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke BV inne i bildet, men jeg ble overrasket da jeg ble spurt om helsesøster kunne ta kontakt med barnehagen etter timen. Jeg vil tro at terskelen er høy for at de innhenter opplysninger fra pedleder? 

Trenger vel ikke være det?

Pedagogen er jo en fagperson på barns utvikling og observerer barnet mye hver eneste uke. Et samarbeid kan derfor være nyttig om det er tvil om barnet utvikler seg helt normalt eller kan ha spesielle behov. Det trenger ikke å være noen bekymring for hvordan foreldrene fungerer eller være barnevernssak for at det kan være nyttig å få opplysninger fra ped.leder.

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det er noen her jeg kan sende en PM til angående litt informasjon om dette. Ønsker ikke å skrive om min situasjon her pga. kanskje den blir gjenkjent. Enten du er ped-leder i barnehage, helsesøster eller vet noe om dette samarbeidet. På forhånd tusen takk dersom noen melder seg. 

Helsestasjonen har taushetsplikt i forhold til barnehagen. Barnehagen kan heller ikke uten ditt samtykke kontakte eller be om samarbeid med helsestasjonen. Dette blir som med fastlegen, han kan helelr ikke utveksle inforrmasjon om pasienter til noen uten å bli fritatt fra taushetsplikten av pasienten. 

Er bhg bekymret for et barn, så er det barnevernet som skal kontaktes.  Når ts ikke vil oppgi noe mer info enn det hun gjør så er dette en "gjettelek" det er umulig å svare på. Når ts i tillegg er ab og forventer at vi andre skal opptre med nick, så blir dette enda mer vannvittig. Hvem vil under nock gå ut og fortelle hei, jeg er lege...

Anonymkode: fa3db...ed6

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anta at det er for å høre om hvordan barnet fungerer i bhg,enten motorisk eller sosialt? Litt vanskelig å anta noe som helst her. Hva med å spørre i bhg? 

Gjest Line1301
Skrevet
30 minutter siden, Biloba skrev:

Trenger vel ikke være det?

Pedagogen er jo en fagperson på barns utvikling og observerer barnet mye hver eneste uke. Et samarbeid kan derfor være nyttig om det er tvil om barnet utvikler seg helt normalt eller kan ha spesielle behov. Det trenger ikke å være noen bekymring for hvordan foreldrene fungerer eller være barnevernssak for at det kan være nyttig å få opplysninger fra ped.leder.

Takk for svar! 

Gjest Line1301
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anta at det er for å høre om hvordan barnet fungerer i bhg,enten motorisk eller sosialt? Litt vanskelig å anta noe som helst her. Hva med å spørre i bhg? 

Skal gjøre det også. 

Gjest Line1301
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsestasjonen har taushetsplikt i forhold til barnehagen. Barnehagen kan heller ikke uten ditt samtykke kontakte eller be om samarbeid med helsestasjonen. Dette blir som med fastlegen, han kan helelr ikke utveksle inforrmasjon om pasienter til noen uten å bli fritatt fra taushetsplikten av pasienten. 

Er bhg bekymret for et barn, så er det barnevernet som skal kontaktes.  Når ts ikke vil oppgi noe mer info enn det hun gjør så er dette en "gjettelek" det er umulig å svare på. Når ts i tillegg er ab og forventer at vi andre skal opptre med nick, så blir dette enda mer vannvittig. Hvem vil under nock gå ut og fortelle hei, jeg er lege...

Anonymkode: fa3db...ed6

Har full forståelse for at man ikke ønsker å stå fram med nick. Men man trenger ikke nevne yrkestittel. 

Skrevet

Min første tanke er at det ikke er unaturlig å forhøre seg med barnehagen dersom helsesøster bekymrer seg for utviklingen til et barn, for i barnehagen får de jo et mye bedre helhetsinntrykk av barnet, og de kan evt. ha et helt annet inntrykk enn det en helsesøster får av barnet i løpet av noen få konsultasjoner. Kanskje snakker ikke barnet på helsestasjonen, men prater som en foss i barnehagen? Kanskje virker barnet uinteressert og innesluttet på helsestasjonen, men er veldig flink til å ta beskjeder i barnehagen, og forholder seg helt fint til andre etc.?

Men hvor gammelt er barnet? Og sa ikke helsesøster noe om hvorfor hun evt. tenkte å ta kontakt?

• Liker 1
Gjest Line1301
Skrevet
55 minutter siden, Mariell77 skrev:

Send meg gjerne PM om du vil.

Takk for det!

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i over 18år,15 av dem som pedleder. Nå jobber som ekstra pedagog. Er barnehagelærer utdannet. Send meg gjerne PM om du ønsker

Skrevet

Pedagogisk leder og barnehagelærer her. Vi samarbeider med helsesøster. To faste møter i året, og mer ved behov om vi er bekymret eller undrer oss over barnets sosiale, emosjonelle, kognitive eller fysiske utvikling. Foreldrene har selv gitt skriftlig samtykke :-) 

Anonymkode: 477a3...e4c

• Liker 1
Skrevet

Bor i en av de største kommunene i Norge og her samarbeider barnehagene med helsestasjonene. Feks. hvis PPT blir innblandet så vet helsesøster der når du kommer på kontrolĺ osv. Veldig greit.

Anonymkode: 1904b...dfd

• Liker 1
Skrevet

Etter at foreldrene godkjente at vi utvekslet informasjon, så ringte Helsestasjonen oss i bhg.

Vi snakket generellt om barnets språkutvikling og hvordan barnet hadde det i barnehagen etc. Helsestasjonen tok initiativ da barnet var vanskelig å få kontakt med på 4-årskontrollen og hadde dårlig språk. Jeg kunne fortelle at barnet er veldig sjenert og bruker tid på å åpne seg for fremmede, men at vi så ingenting urovekkende i barnehagen. Språket hadde vi allerede fokus på.

Det var det. 

Egentlig er det for lite samarbeid mellom helsestasjon og barnehage. Om man hadde tettere kontakt kunne man satt inn mildere tiltak og fanget opp barn i gråsoner på et tidligere stadie. 

• Liker 3
Gjest Annetnavn_
Skrevet

Det finnes samarbeid mellom barnehage og helsestasjon i alle kommuner. Det er likevel sånn at begge parter har taushetsplikt, og ikke hva som helst av informasjon kan utveksles uten at foresatte eller barnevern har godkjent det. 

Skrevet

4-årskontrollen er jo typisk:

en helsesøster som barnet ikke kjenner...skal plutselig på en smørblid måte før lunch stille et barn hun ikke kjenner 20 spørsmål i hui og hast.

Kvitt eller dobbelt / Quiz for 4-åringer med en fremmed (helsesøster) er dårlig pedagogikk!

Ikke rart mange barn blir tause i en slik setting. 

Helsesøster har forhåpentlig lest sin Astrid Lindgren der Lotta fra Bråkmakergaten sier at hun ikke vil snakke. Hvorfor ikke, spør de voksne. -Fordi det har jeg bestemt, svarer Lotta.

Anonymkode: e1bf2...fc5

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4-årskontrollen er jo typisk:

en helsesøster som barnet ikke kjenner...skal plutselig på en smørblid måte før lunch stille et barn hun ikke kjenner 20 spørsmål i hui og hast.

Kvitt eller dobbelt / Quiz for 4-åringer med en fremmed (helsesøster) er dårlig pedagogikk!

Ikke rart mange barn blir tause i en slik setting. 

Helsesøster har forhåpentlig lest sin Astrid Lindgren der Lotta fra Bråkmakergaten sier at hun ikke vil snakke. Hvorfor ikke, spør de voksne. -Fordi det har jeg bestemt, svarer Lotta.

Anonymkode: e1bf2...fc5

Hm...helsesøster her, mange års erfaring, kjenner meg ikke helt igjen i det du skriver her! Kan telle på en hånd de barna som ikke snakker i løpet av timen vi har de inne. Det er heller ikke en bombardering av spørsmål, vi leker litt sammen, ser i et hefte sammen og tegner sammen. Vi har ganske god erfaring med hvordan vi nærmer oss barna😉 Vet ikke hva du mener med smørblid, men akkurat på 4-års konsultasjonen er barna hovedpersonen og den vi snakker mest med, men på en naturlig måte. I tillegg tar vi synstest, noe som er en viktig kartlegging for barnet videre. 

Det kan også være et fint tilskudd til hva de opplever i barnehagen; de kommer litt ut av komfortsonen, og vi er flere som vurderer barnet. Er det noe vi synes ikke kommer orntlig godt frem eller vi er bekymret for noe spør vi foreldrene om det er greit at vi kontakter barnehagen. 

Anonymkode: 4b262...bba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...