Gå til innhold

Hjelpepleier, omskolering til barne-og ungdomsarbeider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet hjelpepleier og har jobbet som det i ca 11 år.

Har diagnosen fibromyalgi, og pga smerter og utmattelse er ikke hjelpepleieryrket lenger hensiktsmessig. Det er umulig å stå i en slik jobb med mine plager. Det går utover både meg selv, pasienter og kolleger.

Har vært sykemeldt siden i vår, og har siden skolestart i august vært i arbeidsutprøving på skole/sfo. Dette er noe som så langt fungerer godt. Begynte i det små, og øker hele tiden. Har kontrakt på skolen for utprøving ut desember.

Det jeg trenger er rett og slett en fysisk "lett" jobb, som også fungerer når smertene er ille. Noe det gjør på skolen. Selv om jeg har vondt klarer jeg å gjøre jobben min, det går ikke utover kolleger som må ta det tyngste arbeidet jeg ikke klarer. Jeg kan gjøre all jobben uten annen tilrettelegging enn en krakk på hjul i klasserommet for å avlaste beina innimellom. 

Så det virker som om skole/sfo kan være veien å gå for å kunne stå i jobb.

Men så tenker jeg at jeg bør vel forsøke og omskolere meg til barne-og ungdomsarbeider. Da jeg tok hjelpepleierutdannelsen var vi få i klassen både på min linje og på BUA-linjen. Det medførte at vi var samlet i blandt annet fagene sykdomslære, sosialfag, etikk og kommunikasjon. I tillegg har jeg jo grunnkurs helse-og sosialfag (det som nå heter VG1). I tillegg har jeg jo alle allmennfagene fra vk1 (nå vg2). I tillegg gikk jeg jo 3.året på hjelpepleierlinja og endte med vitnemål og autorisasjon som hjelpepleier.

Så det det koker ned til er jo at jeg har mange av fagene som BUA har/hadde, men mangler jo en del fag, i tillegg til eventuell læretid. Hadde ikke lærlingerid på hjelpepleien, vi gikk 3 år på vgs. Har heller ikke jobbet med barn tidligere. Som hjelpepleier har jeg jobbet med eldre og i psykiatri-tjeneste. Så jeg er jo vant med å jobbe med mennesker.

Men for å bli foretrukket i skole/sfo bør jeg jo ha rett utdanning. Kan tenke meg at selv om jeg har jobbet 100% i 10 år som hjelpepleier vil jeg fortsatt bli forbigått om det finnes søkere med rett utdanning, selv om arbeidsplassen har plikt til å omplassere meg på sikt. Og som hjelpepleier er det vanskelig å få de "lette" jobbene, da mange sliter med helsa i dette yrket.

Er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å finne ut hva jeg trenger for å få fagbrev og autorisasjon som BUA? Noen som evt har gått gjennom denne type omskolering?

Anonymkode: 1c392...5bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bua tjener dårligere enn hjelpepleiere så hadde ikke gjort det.

Anonymkode: 672ab...548

Skrevet

Voksen opplæringen?

Anonymkode: 538d1...53b

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bua tjener dårligere enn hjelpepleiere så hadde ikke gjort det.

Anonymkode: 672ab...548

Iflg tariffavtalen skal man ha samme lønn. 

Som bua får man såklart ikke kveldstillegg og helgetillegg, men grunnlønnen skal være den samme.

I 100% stilling fikk jeg vel 40K i tillegg for kveld og helger. Kan fint leve uten det om det er en jobb jeg mestrer. 

Og når jeg tenker meg om så var ikke de 40K verdt all tiden jeg måtte jobbe når andre har fri. Hver 3.helg, minimum to kveldsvakter i uka, og aldri helt fri i jul og påske. Dette gjorde meg egentlig ikke så mye da jeg jobbet turnus, men sett i ettertid er det ikke mye for all fritid man ofrer. I skole/sfo vil jeg ha fri hver helg. Tid til å hente meg inn om kroppen er vond. Noe som "aldri" var mulig i turnus. Jobb 4 dager, 1 dag fri, 4 dager på rad i helga, så em ussel fridag før 3 nye dager. Før det endelig ble frihelg.

Helgejobbing gav fri en ukedag før og en etter helga. Da mann og barn uansett var på jobb og skole.

Kveldsvakter gav noen formiddager fri, mens mann og barn ikke hadde fri.

Jobb på røde dager er godt betalt. Og tatt i avspasering gir det en del xtra timer i timebanken. Men det er ikke mulig å avspasere i helger, og sjelden i jul/påske, da må det i såfall bli på sorte dager. Ergo lite igjen for å stille på jobb 1.juledag kl 7.30.

Sjeldent fri mer enn 3 dager sammenhengende.

Så om jeg går ned 2000kr hver mnd etter skatt så er det vel verdt det for å ha fri hver helg, jul, påske og pinse.

I år hadde jeg høstferie i 5 hele dager. Det har jeg aldri hatt før. Eller, jeg hadde flaks en høstferie for noen år siden med "langfri" fredag-søndag tilfeldigvis i høstferien. En gang hadde jeg flax og hadde fri julaften og 1.juledag og kveldsvakt 2.juledag... Men det var unntakene.

Så mindre lønn spiller ikke så stor rolle, fritiden er mer verdt. 

Anonymkode: 1c392...5bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...