Gå til innhold

Glutenallergi hos babyer/små barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan merket dere det? Hvordan er utredningsforløpet? 

Anonymkode: cf7df...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går til fastlegen og spør om ungen kan utredes for allergi. Du skal aldri begynne å utelate matvarer eller prøve på egenhånd uten å ha snakket med lege først. I hvert fall ikke på så små barn. Kom deg til legen om du mistenker det. 

Er barnet mye plaget med forstoppelse/diare? Skriv ned symptomene og ta med til lege :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed at små barn ikke kan testes for dette. Måtte vente til barnet var 3 eller noe? Vet ikke om det stemmer. 

Men barn som har glutenallergi for ofte store problemer med magen når de får i seg gluten. Snakk med legen om dette om det kan testes ellers må man prøve seg frem med kostholdet. 

Anonymkode: f3afa...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen kaster opp etter å ha fått i seg gluten. 

Flere med erfaring? Andre årsaker til hvorfor barnet kaster opp av gluten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde glutenallergi først gav virkning når det møtte tarmen, og gav mageproblemer andre veien, ikke umiddelbar oppkast.

Jeg har ikke erfaring med allergier men med to barn, og begge to hadde perioder hvor ting ikke falt i smak. En på 9 mnd som brakk seg av mat som var frynsete, kunne spise helt finmost eller større biter. Grynete så virker det som han kjente ubehag i svelget. Ris var i en periode ikke godt, men en annen periode kjempegodt. 

Anonymkode: 7e5f9...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk beskjed at små barn ikke kan testes for dette. Måtte vente til barnet var 3 eller noe? Vet ikke om det stemmer. 

Anonymkode: f3afa...bfd

Stemmer ikke - Våres ble utreddet for allergi når han var 1.5 år.  Det er ikke alle ting som påvises så tydlig, men han reagert på melkeprodukter og testet positiv på lactose genen.  

Hvor gammel er barnet ts?

Anonymkode: 23cf8...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som har fått utredet glutenallergi hos et barn på ca halvannet år, da barnet ikke fulgt normalt vekstkurve. Hun hadde i tillegg "afrikamage", altså sånn kulerund mage som kommer grunnet manglende næringsinntak. Det ble tatt blodprøve og deretter gastroskopi med vevsprøve som påviste cøliaki. Oppkast er ikke et typisk tegn for cøliaki. 

Anonymkode: 99242...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby er 6 måneder. Kaster opp ca 1-1,5 t etter måltidet. Det er kun ved grøt, ikke ved annen mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Baby er 6 måneder. Kaster opp ca 1-1,5 t etter måltidet. Det er kun ved grøt, ikke ved annen mat. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men babygrøtene som selges er vel nesten alle glutenfrie for den alderen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er bare litt for mye mat? Men vil si at hvis babyen bare har litt oppgulp og ikke klager er ikke dette cøliaki.  Cøliaker som får i seg gluten har store store smerter og ofte løse mager.  

Anonymkode: 23cf8...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Man går til lege og diskuterer symptomer, evt allergitesting, og eventuelle tiltak. Mitt barn ble allergitestet en måned gammel pga utslett. 

Anonymkode: 8ee5e...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Babyen kaster opp etter å ha fått i seg gluten. 

Flere med erfaring? Andre årsaker til hvorfor barnet kaster opp av gluten? 

Snakk med lege. Der kan du fremlegge problemet i sin fulle bredde. 

Er det snakk om en baby så er vel de fleste begynnergrøtene glutenfrie?  En baby skal man heller gå til lege med en gang for mye enn en gang for lite.  De kan lett få alvorlige problemef om de får i seg for lite næringsstoffer. 

Anonymkode: bd8ca...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gluten i grøten som er gitt. Sjekket det. Det er ikke litt oppkast, men oppkast i flere timer til det er tomt og litt til. Vi vet ikke hva det er, men har bestilt legetime. Vi bare lurer på om andre har erfaring med dette og symptomer. Det kan vel også være melkeallergi eller baby som er overfølsom for ny mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som har fått utredet glutenallergi hos et barn på ca halvannet år, da barnet ikke fulgt normalt vekstkurve. Hun hadde i tillegg "afrikamage", altså sånn kulerund mage som kommer grunnet manglende næringsinntak. Det ble tatt blodprøve og deretter gastroskopi med vevsprøve som påviste cøliaki. Oppkast er ikke et typisk tegn for cøliaki. 

Anonymkode: 99242...dff

Jo, det er det.

Anonymkode: 92ac9...b0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gluten i grøten som er gitt. Sjekket det. Det er ikke litt oppkast, men oppkast i flere timer til det er tomt og litt til. Vi vet ikke hva det er, men har bestilt legetime. Vi bare lurer på om andre har erfaring med dette og symptomer. Det kan vel også være melkeallergi eller baby som er overfølsom for ny mat. 

Ts her. Glemmer å skrive det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ett år når jeg fikk diagnosen cøliaki :)

Mamma tok meg med til fastlegen igjen og igjen, men ble bare avvist med at "det er vanlig at ungen er litt pjusk på denne tida av året"... Kastet opp absolutt alt hver gang jeg hadde fått i meg gluten, og så ut som et av de barna i nødhjelp-reklamene på TV, med oppblåst mage og syltynne armer og bein. Jeg ville gjerne opp å stå, prøve å reise meg, men hadde null energi.

Til slutt tok hun med meg på sykehuset, sa fra i skranken om at "nå setter jeg meg her, og jeg drar ikke før ungen min får hjelp", og fikk omsider møte en barnelege. Dette er snart 23 år siden, så cøliaki var ikke så utbredt i Norge enda, det var få som visste hva det var. Legen som undersøkte meg var derimot polsk, og han kjente igjen symptomene og fikk sendt henvisning samme dag. Det ble tatt gastroskopi og diagnosen satt ved hjelp av den. Begynte på glutenfri mat og ble en helt ny unge. :)

I dag er man litt mer opplyste om cøliaki, men fortsatt er det mange, særlig fastleger som ikke er helt oppdaterte. Det aller, alelr viktigste er at du ikke prøver å kutte ut gluten før det er tatt prøver! Begynner barnet på glutenfri kost, og blir bra av det, må man innføre gluten igjen for å kunne sette diagnose. Du vil jo ikke få utslag på prøver om kroppen er frisk..
På små barn tas det ofte blodprøver først, fremfor gastroskopi. Er utslagene på blodprøvene høye nok kan det være nok til å sette diagnose. Er de ikke det, kan man måtte ta gastroskopi (igjen - ikke begynn på glutenfritt!).
Med en faktisk cøliakidiagnose har man krav på en grunnstønad fra NAV, på ca 1900 i mnd pr i dag, for å dekke mellomlegget til fordyret kosthold. Denne har du livet ut.

Håper du ble litt klokere :) Veien å gå er uansett å starte hos fastlege. Men stå på ditt; hvis du mistenker gluten men ikke får gehør for det, krev videre utredning. Norsk Cøliakiforening er også et veldig fint sted å henvende seg, der kan du få svar på mye du lurer på. Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts 

Det kan være melkeallergi også. Niesen min reagerte slik, og hun var allergisk mot melk. Men ta dette med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...