Gå til innhold

Skrive dagbok på pc, finnes det et program for det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lenge skrevet en privat blogg som ingen andre har tilgang til, men jeg føler meg ikke komfortabel med så skrive veldig private ting der siden det trossalt er ute på nettet. Det ville nok føltes bedre å skrive direkte på pcen, men finnes det et program man kan laste ned for dette? Blir jo upraktisk å skrive i word. Det fine med bloggen er jo at jeg kan søke meg tilbake til en spesiell måned f.eks, men i word blir det veldig uoversiktlig.

Anonymkode: 4a86f...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk Word. 

Anonymkode: 0c95f...59f

Skrevet

Bruk Word. Lag deg innholdsfortegnelse, og link til f.eks "August 2014". Da kan du bare trykke på August 2014, også havner du der.

Evt finnes det blogger du kan legge bak et passord, slik at de blir låst. Vet blant annet blogspot og wordpress har denne funksjonen.

Skrevet

Om du lager overskrifter med måned, eller dato og måned, er det jo ikke verre enn å trykk ctrl+f for å søke frem til en måned, om du bruker word. 

Men om jeg googler journal og windows 10, får jeg opp masse treff på programmer, så det er jo ikke verre enn at du også googler og prøver noen av dem. Noen av dem så ut til å være gratis. 

Anonymkode: ac45f...5ef

Skrevet

Takk for råd. Får prøve å se hva jeg får til i word tror jeg. 

Skrevet

Mulig jeg er litt sent ute, men her er litt konkret om hvordan du kan holde oversikt i Word:

Bruk de forhåndsdefinerte stilene. F.eks. Overskrift 1 for måned/år, og Overskrift 2 for dag/dato, og Normal for teksten du skriver. Du kan selvsagt også velge å bruke enda flere nivåer, f.eks. år på Overskrift 1, måned på Overskrift 2 og dag på Overskrift 3. ( Du kan selvsagt tilpasse stilene så de ser ut slik du vil med fonter, størrelser og farger.)

Du kan selvsagt bruke en innholdsfortegnelse til å navigere med, men du trenger ikke det for å kunne hoppe direkte dit du vil. Gå på fanen Visning, og huk av for Navigasjonsrute. Da kommer alle overskriftene dine opp som en liste på venstre side, og du kan klikke på akkurat den overskriften du vil for å hoppe til riktig dag. Uansett hvor du er i dokumentet kan du klikke her for å hoppe direkte, uten å måtte gå helt tilbake til starten for å se på innholdsfortegnelsen. Du kan også velge å krympe eller utvide disse overskriftene, slik at du ser f.eks. bare år og måned nedover på lista, helt til du velger å utvide akkurat den måneden du er ute etter for å finne riktig dag. Dette er ekstra nyttig når du har skrevet en stund og begynner å få mange oppføringer. Så lenge du bruker de forhåndsdefinerte stilene vil overskriftene dine dukke opp i menyen på venstre side av seg selv. 

Jeg har jobbet en del med lange dokumenter med overskrifter på mange nivåer, og synes denne funksjonen er helt super for å få god oversikt og enkel navigasjon. :) 

Anonymkode: d0ccd...ecd

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg er litt sent ute, men her er litt konkret om hvordan du kan holde oversikt i Word:

Bruk de forhåndsdefinerte stilene. F.eks. Overskrift 1 for måned/år, og Overskrift 2 for dag/dato, og Normal for teksten du skriver. Du kan selvsagt også velge å bruke enda flere nivåer, f.eks. år på Overskrift 1, måned på Overskrift 2 og dag på Overskrift 3. ( Du kan selvsagt tilpasse stilene så de ser ut slik du vil med fonter, størrelser og farger.)

Du kan selvsagt bruke en innholdsfortegnelse til å navigere med, men du trenger ikke det for å kunne hoppe direkte dit du vil. Gå på fanen Visning, og huk av for Navigasjonsrute. Da kommer alle overskriftene dine opp som en liste på venstre side, og du kan klikke på akkurat den overskriften du vil for å hoppe til riktig dag. Uansett hvor du er i dokumentet kan du klikke her for å hoppe direkte, uten å måtte gå helt tilbake til starten for å se på innholdsfortegnelsen. Du kan også velge å krympe eller utvide disse overskriftene, slik at du ser f.eks. bare år og måned nedover på lista, helt til du velger å utvide akkurat den måneden du er ute etter for å finne riktig dag. Dette er ekstra nyttig når du har skrevet en stund og begynner å få mange oppføringer. Så lenge du bruker de forhåndsdefinerte stilene vil overskriftene dine dukke opp i menyen på venstre side av seg selv. 

Jeg har jobbet en del med lange dokumenter med overskrifter på mange nivåer, og synes denne funksjonen er helt super for å få god oversikt og enkel navigasjon. :) 

Tusen hjertelig takk!! Det høres jo ut som det kan bli ganske oversiktlig likevel :) 

Skrevet

Jeg gjør det i pages (samme som word, bare for mac). Skriver sånn "august 2017" også datoene under så jeg kan søke. Lurer jeg på når jeg sist hadde hodepine søker jeg bare på det for eksempel.

Vet ikke om det er slik i word, men jeg skriver bare korte avsnitt hver dag (3-5 linjer ca), men mot slutten av året er hele dokumentet siiiinnsykt tregt, så du bør nok dele det opp etter mnd/år eller slikt

Anonymkode: dbdf5...41c

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det i pages (samme som word, bare for mac). Skriver sånn "august 2017" også datoene under så jeg kan søke. Lurer jeg på når jeg sist hadde hodepine søker jeg bare på det for eksempel.

Vet ikke om det er slik i word, men jeg skriver bare korte avsnitt hver dag (3-5 linjer ca), men mot slutten av året er hele dokumentet siiiinnsykt tregt, så du bør nok dele det opp etter mnd/år eller slikt

Anonymkode: dbdf5...41c

Word takler ganske store mengder tekst helt fint. Det som kan gjøre det tregt å jobbe med er om det er mange store tabeller, store bilder (store i filstørrelse, ikke lengde x bredde), grafikk, skjult tekst etc. Enkel formatering som den jeg har beskrevet for TS har jeg aldri hatt problemer med. 

Skrevet

Høres fryktelig tungvindt ut å bruke word. Selv bruker jeg idailydiary, et gratis dagbokprogram til din egen pc (altså ikke over nett) hvor man skriver dag for dag. Så kan du gå tilbake til en bestemt dato for å se hva du skrev den dagen.

Anonymkode: 27a88...afa

Skrevet

Notepad.

Anonymkode: 167aa...3f4

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Notepad.

Anonymkode: 167aa...3f4

Om man vil jobbe med et program som garantert er ribbet for (nesten) alt som heter funksjonalitet ... 

Det er mulig å få den til å sette inn dato og klokkeslett automatisk når du åpner fila, men oversikten er jo lik null. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres fryktelig tungvindt ut å bruke word. Selv bruker jeg idailydiary, et gratis dagbokprogram til din egen pc (altså ikke over nett) hvor man skriver dag for dag. Så kan du gå tilbake til en bestemt dato for å se hva du skrev den dagen.

Hvor kan man laste det ned? Finner det på splinterware.com, men synes ikke det ser ikke ut som en trygg side å laste det ned fra..

• 4 år senere...
Skrevet

Dytter denne

Anonymkode: 2723d...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...