AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #1 Skrevet 26. oktober 2017 Er det forventet at turister tipser på norske spisesteder (ikke McDonalds, men alt fra rimelige asiatiske restauranter og oppover)? Er det uhøflig å ikke gjøre det? Hva med nordmenn, er det andre regler? Og hvis man tipser, hvor mye? Anonymkode: 89ce5...42d
Djungelvrål Skrevet 26. oktober 2017 #2 Skrevet 26. oktober 2017 Sikkert det samme som i utlandet, ca 10 %. Men ser ikke helt vitsen, de tjener bra i Norge ift. mange andre land. Man tipser ikke i andre serviceyrker som f.eks frisører eller i butikker. Tipser selv lite i Norge.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #3 Skrevet 26. oktober 2017 Avsporing men; Når jeg jobbet som servitør (frem til i fjor) hadde jeg 150kr timen. Greit nok det, i alle fall bra i den bransjen - andre kreative lønnstilbud jeg har hørt var kr 106 og kr 112 liksom Men når man tenker på at det kun var kveld og nattarbeid, og nesten bare helg.. og at man får sånn ganske nøyaktig 0 i tillegg for dette på veldig mange steder inkludert der jeg jobbet, siden ikke en kjeft har tariffavtale så er det ikke så stas lenger. Byttet til helsevesenet og tjener over 100kr mer i timen hvis jeg jobber på samme tidspunkter som servitørjobben hadde vakter på liksom. At servitører tjener bra i Norge er bare fordi de tjener helt ekstremt dårlig i andre land, for det er virkelig en av de lavest lønte yrkene i Norge. Anonymkode: fdb47...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 Nei. Du skal ikke tipse på norske restauranter. Restauranternæringen ønsker selv en slutt på dette. Se tidligere tråder om tipsing. Anonymkode: 696cb...366 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg tipser ikke i Norge. Turister får jeg utifra pleier å tipse men de er vant med andre ordninger i stort land som regel. Anonymkode: 66056...e99 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg tipser ikke, men det hender jeg runder opp hvis jeg taster inn beløpet selv. Servitører skal ikke få lønn via tips, men lønn gjennom tariff. Jeg har selv jobbet på en kafeteria, noe som innebærer at kunden betaler i kassa før maten serveres. Altså null tips. Lønna er alt for lav, men hvis folk gir masse tips på vanlige restauranter blir det ikke gjort noe med, og det går utover de som jobber på slike steder Anonymkode: 717c0...4e7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #7 Skrevet 27. oktober 2017 Nei, man skal ikke tipse i norge, enten man nå er turist eller innfødt. I Norge er service inkludert i prisen på maten. Det er den ikke i f.eks usa, det er derfor man skal tipse der. Men i Norge får de ansatte altså betalt av arbeidsgiver for å yte service til kundene. Anonymkode: 297e3...07d 1
GauteS Skrevet 27. oktober 2017 #8 Skrevet 27. oktober 2017 13 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Du skal ikke tipse på norske restauranter. Restauranternæringen ønsker selv en slutt på dette. Se tidligere tråder om tipsing. Hvis det ikke er meningen at vi skal gi tips, hvorfor må vi da mange steder selv slå inn beløpet? Faktisk også om vi betaler på forhånd. I andre butikker er det jo kassa som skriver inn beløpet.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #9 Skrevet 27. oktober 2017 Når jeg er på ordentlig restaurant i Norge så tipser jeg gjerne litt hvis service og mat er bra! Men gir bare litt ekstra eller runder opp beløpet. Det blir sjelden 10 %. Oftest under. Det er frivillig å tipse i Norge. Restauranter som Egon tipser jeg ikke. Det er fordi jeg der betaler jeg for maten før den er servert. Da vet jeg ikke enda om det er verdt å tipse noe for god mat og service. Må også selv gå å stå i kø for å bestille og bære drikken til bordet. Anonymkode: 915dd...320
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #10 Skrevet 27. oktober 2017 Var på sudøst elendig service, daten var enig-men det var hans tur og valgte å runde opp (22kr eller noe) jeg hadde betalt og ikke tipset. Anonymkode: db50f...fd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå