Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

snart 18 år gammel, faglig sterk (bortsett fra matte:P)  og studerer mitt andre år på salg, service og sikkerhet på videregående. Jeg begynte på idrettslinja, men fikk kyssesyken så byttet over til denne linjen grunnet sikkerhetsfaget. Jeg har tenkt meg inn i Forsvaret før jeg søker meg inn på politihøgskolen, og er kalt inn til sejson. Jeg kan nå velge mellom å søke lærlingplass i Forsvaret å ta fagbrev der innenfor sikkerhet, der jeg også bygger på fag for å oppnå generell studiekompetanse. Eller jeg kan ta påbygg på videregående, og dra inn i Forsvaret når jeg har fullført dette året. Da får jeg også generell studiekompetanse, men ikke fagbrev innen for sikkerhet.

Er det best for meg å ta fagbrev innenfor sikkerhet samt ta resten av fagene mine i lærling tiden der, eller ta påbygg å dra rett inn i militæret og inn på befalsskolen etter det?

Tanken var å fullføre førstegangstjenesten, og søke meg inn på befalsskolen før jeg tar politihøgskolen. Men etter er foredrag der jeg hørte på ungdommer som tar lærlingtiden sin i Forsvaret ble jeg usikker.

Hva er så vedlig viktig med fagbrev?

Kom gjerne med råd og tips, trenger all hjelp jeg kan få for jeg må bestemme meg innen 27 november.

Anonymkode: 27b99...42f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta påbygg og så søke deg rett inn på befalsskolen? Du må ikke ha førstegangstjeneste først. 

Jeg tror ikke du vinner noe særlig med fagbrev på PHS. 

Anonymkode: 3c6dc...b1d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan ta påbygg og så søke deg rett inn på befalsskolen? Du må ikke ha førstegangstjeneste først. 

Jeg tror ikke du vinner noe særlig med fagbrev på PHS. 

Vet jeg ikke trenger å ta førstegangstjenesten først, men jeg vil veldig gjerne gjøre det slik at jeg kan en del om hvordan man kler på seg uniformen, disiplin og ikke minst oppførsel før jeg skal få en «leder» rolle..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet jeg ikke trenger å ta førstegangstjenesten først, men jeg vil veldig gjerne gjøre det slik at jeg kan en del om hvordan man kler på seg uniformen, disiplin og ikke minst oppførsel før jeg skal få en «leder» rolle..

Du lærer jo selvsagt alt det på befalsskolen. Du blir ikke befal med en gang, men går gjennom et (halvt) år der du lærer det som folk lærer i rekrutten og førstegangstjenesten. 

Men for all del, det er sikkert ikke så dumt å ta et ekstra å i forsvaret hvis du vil det. 

Skrevet

Hehe, nesten som å lese litt hvordan jeg gjorde det. Gikk det samme som deg, meldte meg inn i forsvaret, tok fagbrev i sikkerhetsfag før allmenn påbygg og søkte meg deretter inn på PHS. Ble uteksaminert derfra i år :-) 

Vurderte å ta befalsskolen før PHS, men fikk tilbud om å ta et ekstra fagbrev på 1 år (kontor) etter allmenn påbygg. Så jobbet jeg 1 år i forsvaret etter jeg var ferdig med det siste fagbrevet og søkte meg inn på skolen. 

Kommer litt an på hva du vil selv. Jeg søkte ikke PHS før jeg var 23 år, og rakk å gjøre litt av hvert i forkant. Så for din del så rekker du å ta et fagbrev hvis du ønsker det, ta et sivilt år med allmenn påbygg for å starte på 1 års befalskurs før PHS. 

Anonymkode: 96301...3b9

Skrevet

Er enda mange år før du kommer inn. Et tips er å studere noe annet på forhånd, og hold deg fysisk aktiv. 

Anonymkode: 8427d...701

Skrevet

Du har jo ikke bruk for fagbrevet. 

Anonymkode: 93fac...dd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...