AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #1 Skrevet 26. oktober 2017 Hei, Ser fra tid til annen at HR-eksperter og hodejegere skrive (I DN, e24, osv.) at utdanning blir sett på som "ferskvare", og at dersom en ikke får seg relevant jobb rimelig fort, så faller verdien. Dette er sikkert satt litt på spissen, og jeg tenker at det kommer nok også an på hva slags utdanning en tar. Men det er nok også noe sannhet i det. Dersom du ikke har jobbet med noe relevant på 1,2,3, osv. år, så er det jo alltid nye nyutdannede som står i kø, og som har ferdighetene ferskt i minnet. Personlig har jeg en Bachelorgrad i noe jeg trivdes godt med, men pga. oljekrisen måtte vinkle meg mot noe annet og mer sikkert. Dette var fire år siden (tok en Mastergrad i noe annet). Egentlig har jeg jo lyst å jobbe mot det jeg først var utdannet som, og ser at jobbmarkedet har tatt seg opp. Når jeg var ferdigutdannet, så var det bokstavelig talt 15-20 ledige stillinger på Finn.no, mens i dag ligger dette tallet på rundt 500-600. Ikke like bra som før Olja gikk til helvete (da lå tallet på rundt 1000-1200 husker jeg), men en god forbedring. Problemet er at jeg ikke har noen praktisk erfaring fra yrket, og at det er fire år siden jeg var ferdig. Fem år kommende Mai. De jeg gikk i klassen med da trives i jobbene sine, og har spennende hverdager. Hva tenker dere? Er det for seint? Hvor lang tid er for lenge? Anonymkode: c47a8...041
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #2 Skrevet 26. oktober 2017 En som har utdannelse bør vite at det korrekte er: «DA jeg var ferdig utdannet...» (og ikke «når»)! Anonymkode: 10db7...521 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #3 Skrevet 26. oktober 2017 Spørs jo hva du er utdannet til egentlig. Jeg ble utdannet for 7 år siden, men ikke noe jobb å få. Det skjer nytt hver dag i det yrket, så jeg har fadet helt ut. Har ikke sjans i havet å jobbe med det lenger. Anonymkode: f71de...611
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #4 Skrevet 26. oktober 2017 Merker meg at de fleste stillingsannonser søker etter relevant arbeidserfaring også hos nyutdannede. Å få relevant arbeid ved siden av studiene, i tillegg til å prestere på studiet, kan være knallhardt. Om man først kommer seg inn i arbeidsmarkedet, er mye gjort, men den første kneiken kan være hard. Og direkte ødeleggende om man ikke når opp. Anonymkode: 4dbd3...705
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #5 Skrevet 26. oktober 2017 Avhenger helt av type utdannelse. Anonymkode: 115b8...1ef
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 Det kommer helt an på utdannelsen din. Jeg er utdannet innen it, og her er man utdatert før man får blunket. Det er et kjempeproblem når man skal skifte jobb. Jeg er jo oppdatert på akkurat den teknologien, de metodene og verktøyene som brukes i jobben jeg har NÅ, men det er tusen andre teknologier, metoder og verktøy jeg da overhodet ikke har fått med meg. Anonymkode: c53e3...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #7 Skrevet 27. oktober 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på utdannelsen din. Jeg er utdannet innen it, og her er man utdatert før man får blunket. Det er et kjempeproblem når man skal skifte jobb. Jeg er jo oppdatert på akkurat den teknologien, de metodene og verktøyene som brukes i jobben jeg har NÅ, men det er tusen andre teknologier, metoder og verktøy jeg da overhodet ikke har fått med meg. Anonymkode: c53e3...aa1 Innen IT forventes det at man bruker resten av døgnet uten av jobb til å holde seg oppdatert, hvertfall sånn noenlunde, ja. Anonymkode: cb87b...10f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #8 Skrevet 27. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innen IT forventes det at man bruker resten av døgnet uten av jobb til å holde seg oppdatert, hvertfall sånn noenlunde, ja. Anonymkode: cb87b...10f Ja, og om man har fritidsinteresser utenom it, eller gud forby familie, så er jo ikke akkurat det så lett.. Jeg har mer enn nok med å holde meg oppdatert på de tingene jeg faktisk jobber med (det må gjøres på fritiden det også...), så når jeg leser stillingsannonser nå, er jeg helt ute og kjøre. Alle vil ha masse kunnskap og erfaring med verktøy/ting jeg aldri har hørt om engang. Anonymkode: c53e3...aa1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #9 Skrevet 27. oktober 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og om man har fritidsinteresser utenom it, eller gud forby familie, så er jo ikke akkurat det så lett.. Jeg har mer enn nok med å holde meg oppdatert på de tingene jeg faktisk jobber med (det må gjøres på fritiden det også...), så når jeg leser stillingsannonser nå, er jeg helt ute og kjøre. Alle vil ha masse kunnskap og erfaring med verktøy/ting jeg aldri har hørt om engang. Anonymkode: c53e3...aa1 I denne bransjen er det ikke meningen at man skal ha andre fritidsinteresser eller familie. Det har kanskje bedret seg noe, men det er virkeligheten for veldig mange ennå, og er derfor jeg skal søke meg ut etterhvert Det sagt, har man et godt fundament, så kan man mye enklere lære seg de nye verktøyene med fancy navn, som blårussen, som har fått utdannelse på postordre, nevner i annenhver bisetning. Spørsmålet er bare om man ønsker å jobbe 24/7/365 når man når en viss alder. Anonymkode: cb87b...10f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #10 Skrevet 27. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på utdannelsen din. Jeg er utdannet innen it, og her er man utdatert før man får blunket. Det er et kjempeproblem når man skal skifte jobb. Jeg er jo oppdatert på akkurat den teknologien, de metodene og verktøyene som brukes i jobben jeg har NÅ, men det er tusen andre teknologier, metoder og verktøy jeg da overhodet ikke har fått med meg. Anonymkode: c53e3...aa1 Det er jo sånn innen en del økonomi-yrker også. Det er litt vilkårlig hvilke programmer og teknologier ulike firma foretrekker, og det er umulig å være oppdatert på alt. Men som jobbsøker stiller man svakt i konkuranse med den eller de søkerne som tilfeldigvis behersker akkurat de verktøyene som etterspørres. Firmaer vil gjerne unngå opplæring dersom det er mulig. Ironien er jo at en nyutdannet som sliter med å få jobb pga manglende erfaring, ikke skiller seg vesentlig fra en gammel traver i bransjen som bare har jobbet for ett firma med én type verktøy/system i 15 år. Kanskje den nyutdannede er mer fleksibel. Likevel vil den med "erfaring" lettere få jobb kontra en nyutdannet, men ikke i konkuranse med andre "erfarne" som har akkurat den snevre kompetansen det etterspørres. Anonymkode: 4dbd3...705
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #11 Skrevet 27. oktober 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: I denne bransjen er det ikke meningen at man skal ha andre fritidsinteresser eller familie. Det har kanskje bedret seg noe, men det er virkeligheten for veldig mange ennå, og er derfor jeg skal søke meg ut etterhvert Det sagt, har man et godt fundament, så kan man mye enklere lære seg de nye verktøyene med fancy navn, som blårussen, som har fått utdannelse på postordre, nevner i annenhver bisetning. Spørsmålet er bare om man ønsker å jobbe 24/7/365 når man når en viss alder. Anonymkode: cb87b...10f Ja, problemet er å få de som intervjuer til å ta inn over seg at selv om man ikke har masse erfaring med c#, så har man drevet med java i 15 år, og java og c# er såpass like at det ikke er revolusjonerende vanskelig å gå fra det ene til det andre.... Jeg har vært på intervjuer hvor intervjueren sa at de måtte regne meg som nyutdannet siden jeg ikke kunne c# og ikke hadde jobbet etter kanban-metoden (altså, hvor vanskelig er det å lære seg å klistre opp en postit-lapp?), og at OM jeg skulle være så heldig å få et tilbud om jobben, så måtte jeg være forberedt på at de ikke kom til å lønne meg noe mer enn det de ville gjort om jeg var helt nyutdannet... For da trengte jeg jo Opplæring, og det var forferdelig. Utveien for meg er å gå mer over til produktsjefrollen, hvor jeg kan ha mer avstand til teknologi og verktøy, og konsentrere meg mer om hvordan produktene virker enn nøyaktig hvilke tegn som er brukt i kildekoden for å få det til å kjøre. Anonymkode: c53e3...aa1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #12 Skrevet 27. oktober 2017 Synes det er litt synd at man ikke vektlegger autodidakte. Skjønner at det er negativt ladet, da det kan forbindes med en person som ikke er utdannet i tradisjonell forstand, men hvis man har valget mellom noen som kan noe og noen som ikke kan noe, så velger man vel som regel en som kan noe? Jeg har selv lang utdanning og har "utdannet" meg i tillegg i noen andre ting, fordi jeg fant det interessant. Data er jo gjerne også noe man kan lære selv uten å ta datakortet. Anonymkode: 22974...a36
Ms.Sommerfugl Skrevet 27. oktober 2017 #13 Skrevet 27. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: En som har utdannelse bør vite at det korrekte er: «DA jeg var ferdig utdannet...» (og ikke «når»)! Anonymkode: 10db7...521 Så du mener at alle som er utdanna skriver og snakker grammatisk korrekt norsk? Da har du noe å lære :-)
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #14 Skrevet 27. oktober 2017 TS Her: Er utdannet Ingeniør innen Automasjon. Når oljekrisa startet så forsvant nesten alle disse jobbene fra Finn, da det finnes/fantes mange automatikere i oljeindustrien, og disse da flokket til andre industrijobber i Norge. Nå har det som sagt tatt seg opp. Anonymkode: c47a8...041
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #15 Skrevet 27. oktober 2017 3 timer siden, Ms.Sommerfugl skrev: Så du mener at alle som er utdanna skriver og snakker grammatisk korrekt norsk? Da har du noe å lære :-) Det er vel heller ønsketenkning, ja. Anonymkode: 115b8...1ef
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #16 Skrevet 27. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo sånn innen en del økonomi-yrker også. Det er litt vilkårlig hvilke programmer og teknologier ulike firma foretrekker, og det er umulig å være oppdatert på alt. Men som jobbsøker stiller man svakt i konkuranse med den eller de søkerne som tilfeldigvis behersker akkurat de verktøyene som etterspørres. Firmaer vil gjerne unngå opplæring dersom det er mulig. Ironien er jo at en nyutdannet som sliter med å få jobb pga manglende erfaring, ikke skiller seg vesentlig fra en gammel traver i bransjen som bare har jobbet for ett firma med én type verktøy/system i 15 år. Kanskje den nyutdannede er mer fleksibel. Likevel vil den med "erfaring" lettere få jobb kontra en nyutdannet, men ikke i konkuranse med andre "erfarne" som har akkurat den snevre kompetansen det etterspørres. Anonymkode: 4dbd3...705 No offense (jeg har også jobbet med økonomioppgaver), men det er en del enklere å lære seg å bruke et gitt system innenfor økonomi enn å implementere det. Det er jo forståelig at man velger en som kan et spesifikt økonomiverktøy dersom man søker etter noen som har akkurat den kompetansen, men hvis man ikke får det, så er det ofte relativt enkelt å lære. Anonymkode: cb87b...10f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #17 Skrevet 27. oktober 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS Her: Er utdannet Ingeniør innen Automasjon. Når oljekrisa startet så forsvant nesten alle disse jobbene fra Finn, da det finnes/fantes mange automatikere i oljeindustrien, og disse da flokket til andre industrijobber i Norge. Nå har det som sagt tatt seg opp. Anonymkode: c47a8...041 Jeg jobber faktisk i en bedrift hvor flesteparten er automasjonsingeniører. Her har samtlige som har blitt ansatt de siste to årene fått fyken fra oljebransjen (4 av dem til og med fra samme firma). De kan skrive under på at det har vært knalltøft å få jobb de siste årene, ja... Men jeg har ikke inntrykk av at utdanningen deres er blitt så utdatert. Det er vel mer det at det er mange om beinet som gjør at det er tungt å få jobb, og ikke nødvendigvis det at de er utdatert. Anonymkode: c53e3...aa1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #18 Skrevet 27. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, problemet er å få de som intervjuer til å ta inn over seg at selv om man ikke har masse erfaring med c#, så har man drevet med java i 15 år, og java og c# er såpass like at det ikke er revolusjonerende vanskelig å gå fra det ene til det andre.... Jeg har vært på intervjuer hvor intervjueren sa at de måtte regne meg som nyutdannet siden jeg ikke kunne c# og ikke hadde jobbet etter kanban-metoden (altså, hvor vanskelig er det å lære seg å klistre opp en postit-lapp?), og at OM jeg skulle være så heldig å få et tilbud om jobben, så måtte jeg være forberedt på at de ikke kom til å lønne meg noe mer enn det de ville gjort om jeg var helt nyutdannet... For da trengte jeg jo Opplæring, og det var forferdelig. Utveien for meg er å gå mer over til produktsjefrollen, hvor jeg kan ha mer avstand til teknologi og verktøy, og konsentrere meg mer om hvordan produktene virker enn nøyaktig hvilke tegn som er brukt i kildekoden for å få det til å kjøre. Anonymkode: c53e3...aa1 Ja, ser den. Og da er man tilbake til å f. eks. jobbe med open source prosjekter som benytter de verktøyene og språkene som stillingene man ønsker å søke på. Min mening om IT bransjen er at på et eller annet tidspunkt kommer man nesten ikke bort fra å starte for seg selv. For det første fordi det blir færre jobber også innen IT, og for det andre har man alderen som jobber mot en. Kjenner jo enkelte folk på 30-35 som allerede har fått beskjed om at de er "litt gamle"! Anonymkode: cb87b...10f
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #19 Skrevet 27. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, ser den. Og da er man tilbake til å f. eks. jobbe med open source prosjekter som benytter de verktøyene og språkene som stillingene man ønsker å søke på. Min mening om IT bransjen er at på et eller annet tidspunkt kommer man nesten ikke bort fra å starte for seg selv. For det første fordi det blir færre jobber også innen IT, og for det andre har man alderen som jobber mot en. Kjenner jo enkelte folk på 30-35 som allerede har fått beskjed om at de er "litt gamle"! Anonymkode: cb87b...10f Alternativet er å bli i samme jobben til man går av med pensjon. Der jeg jobbet før var det en som prøvde å slutte før han ble for gammel til å få jobb et annet sted, men han ga opp, og fant ut at han bare måtte bli i den jobben han hadde til han avgikk med døden. Jeg har søkt på en stilling nå, og fikk beskjed om at firmaets mest erfarne utvikler skulle være tilstede i tillegg til personalsjefen. Denne "mest erfarne" viste seg å være fem år ynge enn meg, ha jobbet der i 10 år (hele sin karriere), og var til alt overmål en jeg underviste da jeg var postdoc... Så da regner jeg med at jeg kommer til å være eldre enn samtlige andre utviklere der... yey.. Anonymkode: c53e3...aa1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #20 Skrevet 27. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alternativet er å bli i samme jobben til man går av med pensjon. Der jeg jobbet før var det en som prøvde å slutte før han ble for gammel til å få jobb et annet sted, men han ga opp, og fant ut at han bare måtte bli i den jobben han hadde til han avgikk med døden. Jeg har søkt på en stilling nå, og fikk beskjed om at firmaets mest erfarne utvikler skulle være tilstede i tillegg til personalsjefen. Denne "mest erfarne" viste seg å være fem år ynge enn meg, ha jobbet der i 10 år (hele sin karriere), og var til alt overmål en jeg underviste da jeg var postdoc... Så da regner jeg med at jeg kommer til å være eldre enn samtlige andre utviklere der... yey.. Anonymkode: c53e3...aa1 Det første kan kanskje virke fristende ja, men vil ikke være noen god strategi på lang sikt. For det første fordi man etterhvert blir lei. Og sannsynligvis vil bli spurt om å gå på et eller annet tidspunkt uansett, evt. få sparken. Eller så får man uansett sparken på grunn av omorgansering/nedskjæringer/outsourcing o.l. - eller rett og slett fordi stadig flere får løst sine oppgaver i "skyen". Og jo eldre man blir, jo mer utsatt er man for det. Da er det mer matnyttig å få et nettverk og begynne for seg selv. Hehe ja, men din fordel er jo i det minste at h*n kanskje kjenner deg igjen. Alder spiller jo ikke så stor rolle dersom man faktisk har erfaringen (Innen IT er det jo snarere eldre arbeidstakere som ikke er foretrukket), og han som skal intervjue deg er jo i det minste ikke en eller annen HR-ansatt uten snev av forståelse for hva personen som ansettes faktisk skal gjøre, det er jo en begynnelse... Anonymkode: cb87b...10f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå