Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om et par kollegaer som er skikkelig lei av jobben sin: god utdanning, interessant jobb men ingen avansemuligheter..(liten organisasjon/bedrift). 

Tror de har jobbet der i ca 8 år (!) og nå søker de annet eksternt.

Merker at de ikke orker å jobbe...ofte sykemeldte en uke her og der og gjør minimalt med oppgaver/bidrar lite.

Det er litt slitsomt...hva kan vi andre gjøre fram til de får seg nye jobber?! 

Anonymkode: 22f27...ed0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det så vanlig å slakke  i jobben og ligge lavt i terrenget på jobb når en vil bort og ha annen, ny jobb? 

Skrevet

Det er nok ikke uvanlig, selv om det selvsagt ikke bør være slik. Så lenge de er ansatt, er de ansatt, og hvis innsatsen blir veldig dårlig er det en sak for sjefen å ta opp.

Det eneste dere kolleger kan gjøre, er vel å ikke kompensere for andres manglende innsats. Hold deg til dine oppgaver og gjør dem så godt som mulig, og la andre styre med sitt. Er det slik at andres dårlige bidrag går ut over deg, må du ta det opp med dem, og hjelper ikke det, må du snakke med sjefen din. Noe mer enn det kan dere neppe gjøre.

Har et par kolleger som "venter på pensjonsalder" selv. Holder meg unna så godt det lar seg gjøre og prøver å ikke la det irritere meg.

Anonymkode: 9254a...817

Skrevet

Det er helt normalt. Jeg har det på akkurat samme viset, og hadde det slik før jeg sluttet i gamlejobben min også. Er man demotivert, drittlei, og bare vil vekk, er det klart det går ut over arbeidsinnsatsen. Spesielt om man føler ledelsen ikke verdsetter en og jobben en gjør. Jeg ser det samme hos andre som har sluttet i jobbene sine. 

Det er derfor jeg søker ny jobb; jeg klarer ikke motivere meg til å gjøre den jobben jeg har nå. 

Det er ikke så mye man kan gjøre med det. 

Anonymkode: edf05...153

• Liker 2
Skrevet

Det er nok normalt å ikke lenger gi 120% når man er lei og umotivert ja. Men ta det opp med dem hvis det går utover din jobb (om du er avhengige av dem for å få gjort din jobb). 

Er selv ganske lei av min egen jobb, men passer på å ikke la det gå for langt. Jeg gjør fortsatt jobben min + litt til, fordi det er viktig å ikke dra med seg en dårlig referanse videre. Dessuten oppnår man heller ikke mye ved å slacke helt. Det går utover referanse og gjør dagene dårligere enn de behøver å være. Hold ut mens man søker ny jobb!

Anonymkode: f6be5...93b

Skrevet

Jeg er drittlei min jobb, og har sagt opp, og ja, jeg sliter skikkelig med å få gjort noe. Nå går det ikke utover noen andre enn meg da. For meg hadde det hjulpet om folk var tydelige, sa at de ser at jeg bidrar lite og at de forventer at jeg gjør ditt og datt. Still krav! Eventuelt kom med konkrete oppgaver med korte frister. "Kan du hjelpe meg med dette innen i morgen?" Min jobb er lagt opp slik at dette ikke er mulig, men for meg hadde det hjulpet enormt om jeg fikk litt mer press. Når den indre motivasjonen er død må det litt ytre press til. Det er ikke noe gøy å bare daffe rundt. 

Skrevet

Det kan jo ta år å få seg ny jobb...

Skrevet
På 27.10.2017 den 9.35, Sisti skrev:

Jeg er drittlei min jobb, og har sagt opp, og ja, jeg sliter skikkelig med å få gjort noe. Nå går det ikke utover noen andre enn meg da. For meg hadde det hjulpet om folk var tydelige, sa at de ser at jeg bidrar lite og at de forventer at jeg gjør ditt og datt. Still krav! Eventuelt kom med konkrete oppgaver med korte frister. "Kan du hjelpe meg med dette innen i morgen?" Min jobb er lagt opp slik at dette ikke er mulig, men for meg hadde det hjulpet enormt om jeg fikk litt mer press. Når den indre motivasjonen er død må det litt ytre press til. Det er ikke noe gøy å bare daffe rundt. 

Du har kanskje en spesifikk, faglig stilling eller noe sånt? Husk at dette ikke nødvendigvis blir bedre i en annen bedrift. Om man har en litt spesiell kompetanse og/eller jobber sammen med andre som ikke har den samme kompetansen (inkludert egen leder), så er det ikke gitt at nærmeste leder har forutsetning til å gi deg en klassisk "ordre". Da forventes det ofte at man i større grad ser hva som bør gjøres, og selv tar initiativ til oppgaver. Det kan være alt fra å forbedre prosesser, produkter, kunderportefølje etc. eller til å finne på noe helt nytt, avhengig av hva man jobber med. Så spill inn forslag til leder hva du mener bør gjøres, hva du ser ikke fungerer optimalt etc. i møter, gjerne med hva som blir resultatene av de foreslåtte handlingene i motsetning til ikke å gjøre det. Det settes som regel pris på. 

Skrevet
På 27.10.2017 den 9.09, AnonymBruker skrev:

Det er nok normalt å ikke lenger gi 120% når man er lei og umotivert ja. Men ta det opp med dem hvis det går utover din jobb (om du er avhengige av dem for å få gjort din jobb). 

Er selv ganske lei av min egen jobb, men passer på å ikke la det gå for langt. Jeg gjør fortsatt jobben min + litt til, fordi det er viktig å ikke dra med seg en dårlig referanse videre. Dessuten oppnår man heller ikke mye ved å slacke helt. Det går utover referanse og gjør dagene dårligere enn de behøver å være. Hold ut mens man søker ny jobb!

Det er sant - men ikke så lett 👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...