Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke arvesynden. Kan noen foklare meg?

Anonymkode: d101f...6fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske, og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker fordi alle syndet. Det var synd i verden også før loven kom, men synden blir ikke regnet som synd når det ikke finnes noen lov. Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde begått noe lovbrudd slik som Adam. Adam er her et motstykke til ham som skulle komme.»
‭‭Romerne‬ ‭5:12-14‬

Skrevet
3 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

«Synden kom inn i verden på grunn av ett menneske, og med synden kom døden. Og slik rammet døden alle mennesker fordi alle syndet. Det var synd i verden også før loven kom, men synden blir ikke regnet som synd når det ikke finnes noen lov. Likevel hersket døden fra Adam til Moses, også over dem som ikke hadde begått noe lovbrudd slik som Adam. Adam er her et motstykke til ham som skulle komme.»
‭‭Romerne‬ ‭5:12-14‬

Konseptet arvesynd er forkastelig. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Konseptet arvesynd er forkastelig. 

Alle mennesker dør. 

Skrevet
3 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Alle mennesker dør. 

Hva har det med død å gjøre? Det har vel mer med å gjøre at nye generasjoner automatisk får skylda for hva tidligere generasjoner har gjort før dem.

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hva har det med død å gjøre? Det har vel mer med å gjøre at nye generasjoner automatisk får skylda for hva tidligere generasjoner har gjort før dem.

Døden hersker selv uten loven, men bare ved loven blir en tilregnet sin synd (ref. mitt sitat over). Er du en israelitt? Og handler dette utdraget fra de ti bud under om arvesynd?

«Herren sa til Moses: Dette skal du si til israelittene: Dere har selv sett at jeg har talt med dere fra himmelen.»
‭‭2. Mosebok‬ ‭20:22‬

«Du skal ikke tilbe dem og ikke la deg lokke til å dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg,»
‭‭2. Mosebok‬ ‭20:5‬ 

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke arvesynden. Kan noen foklare meg?

Anonymkode: d101f...6fb

Synd har aldri vært arvet, og Gud trenger ikke å ofre noen for at menneske skal tilgis. Arvesynden undergraver Guds guddommelighet og fullkommenhet. 

Endret av omarel
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Døden hersker selv uten loven, men bare ved loven blir en tilregnet sin synd (ref. mitt sitat over). Er du en israelitt? Og handler dette utdraget fra de ti bud under om arvesynd?

«Herren sa til Moses: Dette skal du si til israelittene: Dere har selv sett at jeg har talt med dere fra himmelen.»
‭‭2. Mosebok‬ ‭20:22‬

«Du skal ikke tilbe dem og ikke la deg lokke til å dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg,»
‭‭2. Mosebok‬ ‭20:5‬ 

Gud framstår ikke mye sympatisk

Skrevet

Arvesynd er ifølge kristen tro en synd som faller på alle etterkommere av Adam og Eva etter syndefallet (når Eva spiste det eplet av det forbudte treet). Handler om at mennesket ikke har gudsfrykt.

Arvesynd er man født med, og kan ikke fjernes. Det er den som blant annet er grunnen til at kvinner har en vond fødsel og menn må arbeide. Det er litt forskjellig syn på dette fra luthersk, katolisismen, calvinismen, om hvordan arvesynden er for mennesket. 

Men jeg er ikke helt satt inn i det, husker det egentlig kun fra VGS :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...