Gå til innhold

Kan alle se opplysninger om en rettssak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når saken kommer opp, er det private opplysninger om saken? Alså hvem som er i retten og hvorfor og er dommen åså privat eller offentlig? Nå gjelder det to privat personer. 

Anonymkode: 38705...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er stort sett inndratt offentlighet. Men noen opplysninger jan man jo finne. Kommer nn på saken kanskje? 

Anonymkode: 7dbba...7ad

Skrevet

Sensitiv informasjon kan ikke publiseres for offentligheten.
Vet ikke hva som gjelder av regler for hva som kan publiseres ellers.

Anonymkode: edbd4...915

Skrevet

På lovdata ligger vel referat fra alle rettssaker. Navn på involverte og stedsnavn er selvsagt anonymisert (type A og B istedenfor navn), men ellers ligger alle opplysninger der. Det er vel unntak fra saker med svært sensitiv informasjon, feks de som gjelder rikets sikkerhet, osv. 

Men for å få tilgang til det må man enten være jusstudent eller kjøpe tilgang for ca 12.000 i året. 

Anonymkode: 43c6f...270

• Liker 2
Skrevet

De aller fleste rettssaker er forresten åpne for alle, slik at den som vil kan komme og se på. Der vil navn på involverte oppgis i retten. Dommers navn er tilgjengelig i referat på lovdata. Det gjelder også for advokater og fagfolk som fungerer som vitne. 

• Liker 1
Skrevet

Enhver norsk borger kan følge rettssaker og møte opp. Bare å engasjere seg det! 

Anonymkode: 52f28...9a2

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På lovdata ligger vel referat fra alle rettssaker. Navn på involverte og stedsnavn er selvsagt anonymisert (type A og B istedenfor navn), men ellers ligger alle opplysninger der. Det er vel unntak fra saker med svært sensitiv informasjon, feks de som gjelder rikets sikkerhet, osv. 

Men for å få tilgang til det må man enten være jusstudent eller kjøpe tilgang for ca 12.000 i året. 

Men ser at på ting husets nettside står det hvem som skal opp hvilke dager. Kommer det til å være trine Lise mot moten i sak om bla bla onsdag 4 des til å stå på nettsiden deres åså? Og er mitt navn nok til å få ytterligere informasjon? 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sensitiv informasjon kan ikke publiseres for offentligheten.
Vet ikke hva som gjelder av regler for hva som kan publiseres ellers.

Anonymkode: edbd4...915

Hva er sensitive opplysninger da? Kan jeg be om at det ikke blir åpent? 

Skrevet

Det ligger ute informasjon om hva saken omhandler, hvem som er forsvarere og dato. Ingenting annet

Anonymkode: 65c9a...f0d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ser at på ting husets nettside står det hvem som skal opp hvilke dager. Kommer det til å være trine Lise mot moten i sak om bla bla onsdag 4 des til å stå på nettsiden deres åså? Og er mitt navn nok til å få ytterligere informasjon? 

Hvem som helst kan møte opp for å se på saken og få ytterligere opplysninger. Men det vil ikke stå ditt navn der. Bare hva saken gjelder og ev hvem som er advokater. 

Hva er sensitive opplysninger da? Kan jeg be om at det ikke blir åpent? 

Du kan jo alltid spør, men det skal svært gode grunner til, og de grunnene har nok ikke du. 

Skrevet

Så om jeg anmelder kjæresten min for vold, er det noe hele bygda kan sitte og høre på? Jeg skjønner ikke noe akkurat nå... 

Skrevet

Så om jeg anmelder kjæresten min for vold, er det noe hele bygda kan sitte og høre på? Jeg skjønner ikke noe akkurat nå... 

I utgangspunktet, men man kan be om at den blir holdt for lukkede dører. Anbefaler å rådføre deg med din advokat. 

En slik sak er forresten ikke privat mellom to parter, men en straffesak mellom myndighetene og en person. 

• Liker 3
Skrevet

Alle har mulighet til å møte opp i retten. Naboer,venner,bekjente.

Saken kan leses om på lovdata i ettertid. Saker som omhandler barn er ikke offentliggjort

Årsaken til at jeg ikke anmeldte voldtekt,var at jeg bodde på en liten plass. Og alle har tilgang

Anonymkode: 70b15...9f3

Skrevet

Vent hva? 

Hvis jeg blir tatt for fyllekjøring så kan hvem som helst dukke opp i en eventuel rettssak? Hva med barnefordeling? 

Ante jeg faktisk ikke.

Anonymkode: 932dd...ed2

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har mulighet til å møte opp i retten. Naboer,venner,bekjente.

Saken kan leses om på lovdata i ettertid. Saker som omhandler barn er ikke offentliggjort

Årsaken til at jeg ikke anmeldte voldtekt,var at jeg bodde på en liten plass. Og alle har tilgang

Anonymkode: 70b15...9f3

Saker som omhandler barn blir fortsatt lagt ut på lovdata. Men man må jo ha abonnement på lovdata for å lese dommer. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vent hva? 

Hvis jeg blir tatt for fyllekjøring så kan hvem som helst dukke opp i en eventuel rettssak? Hva med barnefordeling? 

Ante jeg faktisk ikke.

Anonymkode: 932dd...ed2

Fyllekjøring: ja. Barnefordeling: nei. 

Saker som omhandler lov om barn og foreldre blir holdt for lukkede dører. 

Skrevet

Heldigvis står personvernet på dette området sterkere enn for eksempel i Sverige.

Skrevet

Bare bra at folk kan møte opp og se på. Til pass for forbryterne:-)

Anonymkode: 772c5...c07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...