Gå til innhold

Jogge i regnet - syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart i praksis gjennom skolen, og ønsker ikke å bli syk før dette (siden vi har 100 % oppmøte). 

Liker å jogge utendørs et par ganger i uka. Fremover er det meldt mye regn hele døgnet i flere dager. Derfor må jeg belage meg på å jogge i regnet hvis jeg skal fortsette med turene mine som jeg liker. Da vil jeg nok bli våt omtrent overalt på kroppen (greier ikke å jogge i regnklær, da dropper jeg heller turen...). 

Er det stor fare for å bli syk av dette? Dusjer selvfølgelig når jeg kommer hjem, og tar på tørre klær. Men jeg blir jo værende gjennomvåt en god stund, jogger som regel 40-60 minutter. 

Anonymkode: dbc8a...42d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en myte at man blir syk av å bli våt. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg bor et sted hvor det har regnet nesten hver dag i år, og jeg jogger ute 3 ganger i uken uansett. Og har ikke vært forkjølet i år (enda).

Når det er sagt så finnes det vanntette løpeklær om du ikke ønsker å bli for våt.

Anonymkode: 58f35...ecc

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en myte at man blir syk av å bli våt. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg bor et sted hvor det har regnet nesten hver dag i år, og jeg jogger ute 3 ganger i uken uansett. Og har ikke vært forkjølet i år (enda).

Når det er sagt så finnes det vanntette løpeklær om du ikke ønsker å bli for våt.

Jeg har ikke vanntette løpeklær, ikke råd til det nå heller. Så jeg kan så godt som trygt jogge ute i regnet i 40-60 minutter uten å bli syk? 

Skrevet

Et spørsmål det er komplett umulig å svare på.

Anonymkode: e0d39...98a

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål det er komplett umulig å svare på.

Anonymkode: e0d39...98a

Okei, så det er komplett umulig å svare på om det er stor sannsynlighet for å bli syk av å jogge seg klissvåt i regnværet? 

Skrevet

Tja, jeg fikk UVI etter en løpetur i regnet i sommer, men det var mest sannsynlig for at jeg ble gående en stund med den klissvåte tightsen ei stund etter økta. Har ikke blitt syk andre ganger når jeg løper i regnet, men pleier som regel å vente til det verste høljregnet har gitt seg da.

Anonymkode: 58a19...67a

Skrevet

Har du en ski-jakke, tynn allværsjakke, noe som er vindtett/vannavvisende?

Jeg jogger gjerne i regn, men har på meg en eller annen form for jakke på overkroppen og skibukse om vinteren eller shorts om sommeren (våt løpetights fungerer ikke for meg, blir iskald)

Jeg pleier også å ta på meg tynne ullsokker (som på langrenn) og ullundertøy (som på langrenn) dersom det er kaldt. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke vanntette løpeklær, ikke råd til det nå heller. Så jeg kan så godt som trygt jogge ute i regnet i 40-60 minutter uten å bli syk? 

Som sagt, jeg har ikke blitt syk etter sikkert 100 løpeturer i regnet, selv om jeg noen ganger blir gjennomvåt. Du har vet en vanlig regnjakke du kan bruke som tar litt av støyten?

Skrevet

Du blir ikke syk av vann eller å bli kald, du blir syk av bakterier. Eneste grunnen til at folk setter det i sammenheng er at når en trener/like etter trening vil kroppen være akkurat litt mer motagelig for bakterier enn ellers fordi trening bryter ned kroppen i en begrenset periode. Hvis du klemmer din forkjølete venninne etter trening er det høyere sjanse for å bli syk en ellers.

Løp i ullundertøy f.eks, det holder deg varm selv om du er våt om du er i bevegelse. 

Anonymkode: 2ea51...3e7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har løpt og gått i regn mange ganger og aldri blitt syk av det. Men på denne årstiden ville jeg absolutt hatt ull innerst på overkroppen og en hals, gjerne i tynn ull. Våt ull varmer fortsatt, i motsetning til en del andre tekstiler. Og så skifte med en gang man kommer hjem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har løpt mange turer i pissregn og tights - ikke blitt syk av det enda, men kan selvsagt ikke si noe om du blir syk eller ikke. Og hvis du f.eks blir syk kan det like gjerne hende det ikke hadde noe med løpetur i regnet å gjøre. 

Skrevet

Vi et omgity av virus og bakterier hele tida. Stort sett klarer immunforsvaret vårt å holde fisse på avstand, de fleste av oss er bare syke en håndfull dager i året.

Vi blir lettere syke hvis immunforsvaret blir svekket. Det kan skje hvis vi sover lite flere dager på rad, særlig ved rangling blir søvnkvaliteten dårligere selv om man sover langt utpå dagen. 

En annen ting som kan svekke immunforsvaret er å fryse mye. Om man fryser i noen minutter på vei til skole eller jobb er det ikke så farlig, men hvis man er kald en lang treningstur er det verre. 

Det er stort sett ikke noe problem når man jogger. Man produserer mye varme når man jogger og får ikke så høy fart, så luftavkjølingen blir liten. Så lenge du har klær så du holder varmen selv om du blir våt gjør det ikke noe særlig så lenge du tar av deg de våte klærne npr du kommer hjem og tar en varm dusj.

Det er verre med sykling. Da får man høy fart, mye luftavkjøling og produserer ikke så mye varme. Derfor er det noe skikkelig dritt å sykle konkurranser i regnvær, særlig etapperitt. På den annen side er det mye mer behagelig å sykle en varm sommerdag enn å løpe, nettopp fordi man får høyere fart og mer luftavkjøling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...