Gå til innhold

Øyeoperasjon (LASIK, Laser, ICL)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på om noen her inne har tatt noe form for synskorrigering? Jeg vurderer selv å ta dette, men ser at mine eneste alternativer (hvis jeg er en kandidat) Vil være enten ICL-linseoperasjon eller LASIK.

Jeg har derfor et par spørsmål. Er det noen her som har hatt synsoperasjon? I såfall, hvor gjorde du det? Hvordan operasjon hadde du? Og hvilken styrke hadde du i utgangspunktet? Var du fornøyd med behandlingen og ble du fornøyd i ettertid?

Anonymkode: 01472...280

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok LASIK i Larvik for mange år siden. Min styrke var på 2,75 og 1,75 i tillegg til at jeg hadde skjeve hornhinner, men jeg vet ikke hvor skjeve. Jeg var fornøyd med behandlingen :) Men er blitt mer eller mindre konstant avhengig av solbriller ute når det er blå himmel. Er det skylag ute klarer jeg meg uten ;) Tørre øyne er også noe jeg slet med en tid etter operasjonen, men det er veldig individuelt fra person til person hvor lenge det varer. Det er uansett anbefalt å bruke kunstig tårevæske nedtrappende fra fire ganger daglig i minst tre måneder, og solbrillene på i minst seks måneder. 

Jeg var veldig fornøyd, men brukte kunstig tårevæske i over ett år før jeg klarte å slutte med den. Hvis du går på faste medisiner bør du vurdere å ikke ta operasjon fordi langvarig medisinbruk ofte påvirker synet

Skrevet

Jeg tok LASIK for noen år siden, på Memira. Var sterkt nærsynt, mellom 8 og 9 i styrke. Har ikke hatt behov for briller eller linser siden, det har vært fantastisk å slippe! Dog er jeg litt tørr i øynene til tider, og littegrann dårlig mørkesyn, men dette var jeg forespeilet ville skje. Angrer ikke. 

Anonymkode: 4ff41...820

Skrevet

Lasik på Memira i 2015, noe av det beste jeg har gjort for meg selv :)

Hadde forskjellige styrker på øynene, -4.25 var det høyeste, samt skjeve hornhinner. Slitt litt med tørre øyne, men ellers har det ikke vært noe problemer etterpå. Gjør det glatt igjen, for å si det sånn :)

Skrevet

Gjorde det i Bergen. Hadde -6 og -7. Ja, er veldig fornøyd. Litt tørr i øynene en stund etter, ellers ikke noe problem

Anonymkode: c844a...67a

Skrevet

Lasik for mange år siden. Hadde +4.5 og 5.0. Fantastisk.  Brukte ikke briller etterpå. Av og til jeg brukte 0.5 til lesing. Nå har årene gått. Aldersynet kommer. Nå har jeg 2.5. Vurderer ny oprasjon

Anonymkode: 6b98b...bfe

Skrevet
5 timer siden, Millimani skrev:

Tok LASIK i Larvik for mange år siden. Min styrke var på 2,75 og 1,75 i tillegg til at jeg hadde skjeve hornhinner, men jeg vet ikke hvor skjeve. Jeg var fornøyd med behandlingen :) Men er blitt mer eller mindre konstant avhengig av solbriller ute når det er blå himmel. Er det skylag ute klarer jeg meg uten ;) Tørre øyne er også noe jeg slet med en tid etter operasjonen, men det er veldig individuelt fra person til person hvor lenge det varer. Det er uansett anbefalt å bruke kunstig tårevæske nedtrappende fra fire ganger daglig i minst tre måneder, og solbrillene på i minst seks måneder. 

Jeg var veldig fornøyd, men brukte kunstig tårevæske i over ett år før jeg klarte å slutte med den. Hvis du går på faste medisiner bør du vurdere å ikke ta operasjon fordi langvarig medisinbruk ofte påvirker synet

Har du fortsatt perfekt syn (nærsyn)? Hørtes ikke noe bra ut å bli nesten avhengig av solbriller når man går ut.. vet du om dette kun gjaldt lasik eller gjaldt det lasek også? Og har du fått problemer med mørkesynet?

Anonymkode: 4eade...f74

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Har du fortsatt perfekt syn (nærsyn)? Hørtes ikke noe bra ut å bli nesten avhengig av solbriller når man går ut.. vet du om dette kun gjaldt lasik eller gjaldt det lasek også? Og har du fått problemer med mørkesynet?

Pga langvarig medisinbruk som startet en tid etter operasjonen har jeg blitt noe nærsynt igjen. I tillegg har jeg begynt å få tegn på alders-langsynthet, men det vil jo så godt som alle få før eller siden, operasjon eller ikke. 

Hadde jeg ikke måttet begynne med de faste medisinene så hadde jeg kanskje fortsatt klart meg uten nærsynt-briller. Før operasjonen brukte jeg briller hele tiden. Så gikk det flere år etter operasjonen til jeg ble nærsynt igjen. Men bruker nå brillene stort sett bare når jeg leser eller ser på tv.

Solbrillene har blitt en vane så det plager meg ikke. Alle som tar operasjon skal bruke solbriller ute hele tiden i minst seks måneder til synet får vent seg til uv-strålene og ikke er så ømfintlige...eller hvordan jeg nå skal forklare...husker faktisk ikke årsaken, men dog. Det er noe som det. Og det gjelder uansett hvilken type operasjon enten det er Lasik, Lasek, Zyoptics, eller noe annet... Mørkesynet er normalt slik jeg opplever det

Skrevet
18 timer siden, Millimani skrev:

Pga langvarig medisinbruk som startet en tid etter operasjonen har jeg blitt noe nærsynt igjen. I tillegg har jeg begynt å få tegn på alders-langsynthet, men det vil jo så godt som alle få før eller siden, operasjon eller ikke. 

Hadde jeg ikke måttet begynne med de faste medisinene så hadde jeg kanskje fortsatt klart meg uten nærsynt-briller. Før operasjonen brukte jeg briller hele tiden. Så gikk det flere år etter operasjonen til jeg ble nærsynt igjen. Men bruker nå brillene stort sett bare når jeg leser eller ser på tv.

Solbrillene har blitt en vane så det plager meg ikke. Alle som tar operasjon skal bruke solbriller ute hele tiden i minst seks måneder til synet får vent seg til uv-strålene og ikke er så ømfintlige...eller hvordan jeg nå skal forklare...husker faktisk ikke årsaken, men dog. Det er noe som det. Og det gjelder uansett hvilken type operasjon enten det er Lasik, Lasek, Zyoptics, eller noe annet... Mørkesynet er normalt slik jeg opplever det

Ok takk for svar, men nå ble jeg nysgjerrig hva slags medisiner er det du bruker som forverrer synet? Visste ikke at det fantes medisiner som forverra synet🤔

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ok takk for svar, men nå ble jeg nysgjerrig hva slags medisiner er det du bruker som forverrer synet? Visste ikke at det fantes medisiner som forverra synet🤔

Det er typisk at langvarig medisinbruk kan påvirke det, etter hva jeg vet... Bruker mot epilepsi 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...