Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært ute av jobb noen år på grunn av sykdom, og er nå klar for å jobbe igjen. Har AAP. Problemet er at jeg bor avsides til, og har ingen kontakter her og svært dårlig økonomi. Det er vanskelig å komme seg "innenfor". Jeg har utdanning fra før, men ikke noe som er relevant i forhold til noe jeg kan jobbe med i fremtiden.

NAV sendte meg dette i dag:  https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/avklaring--894

De vil at jeg skal vurdere dette. Hva går avklaring ut på`? Ser det er tidsavgrenset til 4-8 uker.  Er det at man får prøve ut jobb i en bedrift eller lignende?

Er det mulig at NAV kan betale husleie dersom jeg må reise litt vekk for å finne egnet avklaring?

Anonymkode: 676dc...00a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på avklaring der jeg først var gjennom en kartlegging, og deretter var i praksis i en virksomhet som passet overens med mine interesser og evner (som vi avklarte under kartleggingen). Deretter fikk jeg videreført praksisplassen gjennom NAV, slik at jeg nå har ettårskontrakt på samme sted. Dette er ren arbeidstrening og praksis for meg, uten lønn av noe slag. Jeg har også startet med deltidsutdanning innen det faget jeg får yrkespraksis i. 

Alt dette dekkes av NAV. De dekker reise til og fra praksisplassen, og de dekker også de utleggene jeg har i forbindelse med skolegang. Hvordan det er med husleie/hybel vet jeg ikke, for det har ikke jeg hatt behov for, men det kan du jo spørre kontaktpersonen din om. 

Anonymkode: 8bfbb...a60

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ute av jobb noen år på grunn av sykdom, og er nå klar for å jobbe igjen. Har AAP. Problemet er at jeg bor avsides til, og har ingen kontakter her og svært dårlig økonomi. Det er vanskelig å komme seg "innenfor". Jeg har utdanning fra før, men ikke noe som er relevant i forhold til noe jeg kan jobbe med i fremtiden.

NAV sendte meg dette i dag:  https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/avklaring--894

De vil at jeg skal vurdere dette. Hva går avklaring ut på`? Ser det er tidsavgrenset til 4-8 uker.  Er det at man får prøve ut jobb i en bedrift eller lignende?

Er det mulig at NAV kan betale husleie dersom jeg må reise litt vekk for å finne egnet avklaring?

Hei😊 Jeg jobber som veileder i avklaringstiltak. Jeg har inntrykk av at tiltaket løses litt forskjellig på ulike deler av landet, altså hvilket innhold du vil få tilbud om. Ofte er styrking av funksjon riktig fokus, og da tilbys ofte kurs, individuell veiledning og trening for å styrke funksjonen til å imøtekomme de kravene arbeidslivet stiller.  Du vil få dekt reisen til avklaringstiltaket, vil tro selve tiltaket befinner seg ved nærmeste by eller tettsted? Innhold i tiltaket avhenger av hvilken funksjon/utgangspunkt du har og hva som er målet ditt. Ofte blir en praksis satt i gang(hvor du i samråd med veileder finne noe egnet og får støtte og hjelp i denne prosessen), og ofte brukes tiltaket til å styrke funksjon eller å kartlegge over tid. Tiltaksarrangør har ofte mulighet til å følge deg tettere enn det Nav-veileder gjør, og man har på mange måter alt å vinne på å delta på tiltaket for å komme seg videre om man har stått mange år i "systemet". Lykke til😊

Anonymkode: a36d9...611

Skrevet

TS her.

Ok, min veileder har ikke lyktes å finne passende arbeid på mitt tettsted. Derfor lurer jeg på om det kan være rom for å finne noe nærmere en by, men da må jeg altså reise to timer hver vei - og med min helsetilstand blir det umulig med mindre jeg bor i byen  under en evt praksis. Da må jeg ha dekket husvære, siden jeg har en kontrakt på husleie hjemme som jeg ikke kan si opp på kort varsel.

I mitt tilfelle trenger jeg ikke noe særlig tilpassning, jeg vet hvilke typer jobber jeg fysisk og psykisk er i stand til og ikke. Utfordringen er å finne en egnet arbeidsplass som er hensiktsmessig for meg. Noen trenger å trene seg på å stå opp om morran og få erfaring med hva det vil si å jobbe. Jeg har jobbet siden jeg var 15 og har ingen problemer med å følge en rutine selv om jeg nå er arbeidsledig. Det jeg trenger er en arbeidsplass der jeg kan oppleve å bidra med noe samt lære noe. Det verste er å bli satt til en samlebåndsoppgave der jeg blir utnyttet av en arbeidsgiver - det vil ikke være hensiktsmessig for å styrke min evne til å forsørge meg selv på sikt. Jeg må ha en arbeidsplass som jeg kan vise til ved senere jobbsøknad, ikke et tiltak jeg skammer meg over.

Jeg opplever at det er et misforhold mellom arbeidslinja, og etterspørsel etter arbeidskraft. Arbeidsgivere vurderer risiko ved ansettelser, og selv ved praksis så kan de ikke ta inn personer som krever oppfølging uten å yte noe tilbake til bedriften. Mitt inntrykk er at NAV-systemet ikke tar nok høyde for denne problemstillingen, selv om jeg møter mange hyggelige mennesker som jobber der.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Ok, min veileder har ikke lyktes å finne passende arbeid på mitt tettsted. Derfor lurer jeg på om det kan være rom for å finne noe nærmere en by, men da må jeg altså reise to timer hver vei - og med min helsetilstand blir det umulig med mindre jeg bor i byen  under en evt praksis. Da må jeg ha dekket husvære, siden jeg har en kontrakt på husleie hjemme som jeg ikke kan si opp på kort varsel.

I mitt tilfelle trenger jeg ikke noe særlig tilpassning, jeg vet hvilke typer jobber jeg fysisk og psykisk er i stand til og ikke. Utfordringen er å finne en egnet arbeidsplass som er hensiktsmessig for meg. Noen trenger å trene seg på å stå opp om morran og få erfaring med hva det vil si å jobbe. Jeg har jobbet siden jeg var 15 og har ingen problemer med å følge en rutine selv om jeg nå er arbeidsledig. Det jeg trenger er en arbeidsplass der jeg kan oppleve å bidra med noe samt lære noe. Det verste er å bli satt til en samlebåndsoppgave der jeg blir utnyttet av en arbeidsgiver - det vil ikke være hensiktsmessig for å styrke min evne til å forsørge meg selv på sikt. Jeg må ha en arbeidsplass som jeg kan vise til ved senere jobbsøknad, ikke et tiltak jeg skammer meg over.

Jeg opplever at det er et misforhold mellom arbeidslinja, og etterspørsel etter arbeidskraft. Arbeidsgivere vurderer risiko ved ansettelser, og selv ved praksis så kan de ikke ta inn personer som krever oppfølging uten å yte noe tilbake til bedriften. Mitt inntrykk er at NAV-systemet ikke tar nok høyde for denne problemstillingen, selv om jeg møter mange hyggelige mennesker som jobber der.

Okei skjønner. Nav kan være med på å dekke husvære og etablering på nytt bosted. Jeg forstår det som at du må flytte for å finne egnet arbeid. Når det gjelder arbeidspraksis så har du delvis rett, men det finnes gode overgangsordninger fra praksisplass til lønnet arbeid(lønnstilskudd, kronisk sykdomsvedtak, fritak for arbeidsgiverperioden, mentortilskudd, inkluderingstilskudd). Det er ofte vanskelig å få napp og vite hva man kan og ikke når man søker på jobber når man har hull i CV og begrenset med nyere arbeidserfaring. Praksis kan da være en fin inngang til lønnet arbeid. Du blir uansett ikke tvunget til noe, og om du vet hva du kan og ikke så har du jo allerede kommet langt👍🏻

Anonymkode: a36d9...611

Skrevet

Ja, jeg håper også å få til en omskolering. Ser for meg at utdanning kombinert med fersk arbeidserfaring vil være bra. Til å begynne med er det greit med praksisplass, så lenge det har en viss relevans for meg og veien videre. Det er viktig å begynne et sted og vise at man kan jobbe, men samtidig vise at man er i stand til å ta initiativ selv og ikke tar til takke med første og beste alternativ. Dette for å kunne foklare fremtidige arbeidsgivere hvorfor man havnet der og der. Arbeidsgivere er opptatt av at man kan gjøre rede for motivasjon og valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...