Gå til innhold

God venn med eksen - krise for ny kjæreste - sjalusi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 barn med min eksmann og vi er kanskje bedre venner nå enn når vi var et par. For meg betyr eksen mye - ser på han som en god venn, men har absolutt ingen kjærestefølelser igjen for han, noe jeg gir utrykkelig beskjed om til min kjæreste.... Min eks og jeg har feiret jul og nyttår sammen, vi har hjulpet hverandre ut - når det har vært behov og det har faktisk vært slik at jeg har kjørt innom han for en kaffeprat, uten å ha et ærend. Min eksmann fikk seg dame først og det er flere ganger jeg har vært på skravlebesøk når hun har vært der...og vi har hatt det koselig alle sammen. Barna syntes jo også det er veldig hyggelig og ser at vi alle kan være venner og ha det fint, selv om vi ikke er kjærester. 

....men...så fikk jeg meg kjæreste og han er ikke like tolerant...Jeg skjønner at jeg må imøtekomme han sine følelser og har kuttet mye av kontakten til min eksmann. Men selv om jeg treffer min eks mye mindre og behandler han mer som en bekjent - er ikke min nye kjæreste fornøyd! I går kom min eks for å levere noe til barna. Jeg møtte han i gangen og sto å pratet i 5 minutter med han - i en hyggelig tone. Etterpå fikk jeg kjeft - fordi jeg sto og lo sammen med min eks og lot han sitte aleine i sofaen...Nå skal det sies at min eks er et ordetlig surrehue og kommer ofte innom for å hente eller levere ting til barna...Men nå syntes jeg dette begynner å bli skikkelig slitsomt! 

Er det noen som har noen synspunkter her og kanskje noen ideer på hva jeg bør gjøre?

Anonymkode: e5b2c...74e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det som deg og jeg skjønner ikke at en ny partner skal føle seg truet eller behøve taes ekstra hensyn til i så måte. Slik er det, barna har det best slik - deal with it tenker jeg.. Min nåværende mann har heldigvis et godt forhold til min eks og hans partner og de tar gjerne en kaffi uten meg også - og jeg syns det er helt supert for ungene å se at alle foreldrene og besteforeldrene osv går overens som voksne mennesker.

• Liker 25
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 2 barn med min eksmann og vi er kanskje bedre venner nå enn når vi var et par. For meg betyr eksen mye - ser på han som en god venn, men har absolutt ingen kjærestefølelser igjen for han, noe jeg gir utrykkelig beskjed om til min kjæreste.... Min eks og jeg har feiret jul og nyttår sammen, vi har hjulpet hverandre ut - når det har vært behov og det har faktisk vært slik at jeg har kjørt innom han for en kaffeprat, uten å ha et ærend. Min eksmann fikk seg dame først og det er flere ganger jeg har vært på skravlebesøk når hun har vært der...og vi har hatt det koselig alle sammen. Barna syntes jo også det er veldig hyggelig og ser at vi alle kan være venner og ha det fint, selv om vi ikke er kjærester. 

....men...så fikk jeg meg kjæreste og han er ikke like tolerant...Jeg skjønner at jeg må imøtekomme han sine følelser og har kuttet mye av kontakten til min eksmann. Men selv om jeg treffer min eks mye mindre og behandler han mer som en bekjent - er ikke min nye kjæreste fornøyd! I går kom min eks for å levere noe til barna. Jeg møtte han i gangen og sto å pratet i 5 minutter med han - i en hyggelig tone. Etterpå fikk jeg kjeft - fordi jeg sto og lo sammen med min eks og lot han sitte aleine i sofaen...Nå skal det sies at min eks er et ordetlig surrehue og kommer ofte innom for å hente eller levere ting til barna...Men nå syntes jeg dette begynner å bli skikkelig slitsomt! 

Er det noen som har noen synspunkter her og kanskje noen ideer på hva jeg bør gjøre?

Kanskje du blåser opp dette veldig siden han ikke liker å høre dere le sammen? Tipper det var mer en kommentar på at dere lo sammen enn direkte kjeft. Det er vel sårt å høre dere le sammen og derav en kommentar som du tar som kjeft. Neste gang bare forteller du hva som var morsomt. Og be han holde kommentarene /"kjeften"  for seg selv siden det er unødvendig i seg selv, og lager bare mer dårlig stemning. Og si at du forstår at det kan være sårt å høre dere le sammen. Han vet jo nå at dere har mindre kontakt og at han kan holde dette inni seg og la det gå over istedenfor. Hva med at han blir med i gangen og hilser på han og kan bli kjent? Det kan hjelpe. Eller være opptatt med noe så han slipper å høre dere. 

Anonymkode: 81237...781

• Liker 4
Skrevet

Barna er jo det viktigste her. At du har en god relasjon til eksen er jo veldig positivt for dem, og gjør det lettere for dem å leve med at foreldrene ikke er sammen. En betraktelig dårligere relasjon mellom deg og eksen, hvor dere knapt kan samtale, vil jo nødvendigvis gå utover dem. 

Er dette noe han kanskje kan ta tida til hjelp med å innse? Hvor lenge har dere vært sammen?

• Liker 21
Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Kanskje du blåser opp dette veldig siden han ikke liker å høre dere le sammen? Tipper det var mer en kommentar på at dere lo sammen enn direkte kjeft. Det er vel sårt å høre dere le sammen og derav en kommentar som du tar som kjeft. Neste gang bare forteller du hva som var morsomt. Og be han holde kommentarene /"kjeften"  for seg selv siden det er unødvendig i seg selv, og lager bare mer dårlig stemning. Og si at du forstår at det kan være sårt å høre dere le sammen. Han vet jo nå at dere har mindre kontakt og at han kan holde dette inni seg og la det gå over istedenfor. Hva med at han blir med i gangen og hilser på han og kan bli kjent? Det kan hjelpe. Eller være opptatt med noe så han slipper å høre dere. 

...Blåser dessverre ikke noe opp - snarere tvert i mot. Ble jo en diskusjon på en time etterpå - over hvor håpløs han syntes min eks er og min relasjon til han.

Ja, det var sikkert sårt og høre meg le med eksen - men det er da måte på. Jeg er jo ikke sjalu selv og min eksmann var heller aldri sjalu. Dette er nytt for meg og vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Jeg er jo ikke redd for å si i fra tilbake heller, men det hjelper jo ikke.

• Liker 6
Skrevet

typen din viser deg nå hvem han er. Sånn er han. han er sjalu. undersøk det litt nærmere og vurder om dette er bra for deg. husk, du kan ikke forandre han. Det er han selv om velger hvordan han vil være.

Du og eksen har et flott forhold. så bra. slik vil jeg også ha det om jeg går vekk fra min mann. Jeg er ikke sjalu av meg heller og er god kompis med eksen og hans kjæreste faktisk. de har vært her på besøk og vi og samboer satt sammen og pratet i lag :)

Husk at dere har barn. det er sunt og viktig at man kommer godt overrens. det burde typen din aksptere. han eier ikke deg og skal ikke styre hvordan du og din mann oppfører dere i lag.

Anonymkode: cdac6...791

• Liker 29
Skrevet

Jeg er vanligvis litt skeptisk i tråder om «vennskap med eksen», fordi disse vennskapene som beskrives så ofte innebærer ting som veldig få hadde likt at kjæresten gjorde, typisk kino med eksen og FB-chatting i tide og utide. Jeg tenker at når man faktisk har valgt å gå fra eksen, og finne seg en ny kjæreste, så må man være klar på hvor den grensa går og ikke la nykjæresten føle seg som en b-kjæreste eller måtte finne seg i en drøss med nedverdigende ting.

Når det er sagt så synes jeg det er annerledes i situasjonen du beskriver, og basert på den så høres kjæresten din både oversjalu og kontrollerende ut. Du og eksen har faktisk en forpliktelse overfor barna om å komme godt overens og behandle hverandre med respekt, og latter/humor er jo helt ufarlig og supert for barna. Jeg ville vært meget tydelig overfor nykjæresten på at hyggelig prat ved overlevering ikke er noe du tenker å slutte med, og at så lenge han har valgt ei dame med barn fra før, så er en viss relasjon med eksen noe som kommer med "på kjøpet" og som han må tåle uten å lage dårlig stemning. Og så ville jeg ikke ha rikket meg.

Det går jo an å analysere litt dypere her også, da - naturligvis. Kan det være at det egentlig ikke handlet om denne konkrete situasjonen, men at det var den berømte dråpen som rant over for kjæresten din? At han i lengre tid har følt seg usikker på relasjonen du har med eksen, at du tilbringer for mye tid med eksen (feirer jul sammen, kjører innom på "skravlebesøk", eksen kommer på døra for ting han har glemt hele tiden)? At han sliter med å finne sin plass som din kjæreste? Noen ganger er det veldig enkelt å tenke at den andre ikke burde føle seg truet eller sjalu, fordi selv vet man jo at man ikke har følelser for eksen. Men den andre kan jo ikke føle seg like sikker på det, han har jo ikke innsikt i ditt hjerte eller innerste følelser. Så der er det den berømte grensa som kommer inn da, om man faktisk viser tydelig hvor prioriteringen ligger, eller om den andre går rundt og er usikker hele tiden og så til slutt sprekker på grunn av en bagatell.

Jeg tenker at du godt kan droppe å kjøre innom eksen for kaffeprat stadig vekk og at kontakten dere imellom først og fremst bør dreie seg nettopp om barn og samarbeid, men at det å prate hyggelig sammen når dere må treffes er helt naturlig - og bra. Det er nesten du som må vurdere om kjærestens sjalusi bare var en helt menneskelig kulminasjon av en større (og forståelig) frustrasjon, eller om det faktisk er kontrollerende og negative personlighetstrekk. I sistnevnte tilfelle så ville jeg revurdert forholdet.

Anonymkode: ff55f...a98

• Liker 21
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? Har han vært skeptisk til eksen din hele tiden? Har han barn selv?

Anonymkode: 66435...9c5

Skrevet

Jeg ville sagt klart fra til typen din. Sjalusi i den sammenhengen du beskriver det er et dårlig karaktertrekk.

• Liker 8
Skrevet

Dropp kjæresten. Det er mye viktigere at du beholder et godt forhold til far til dine barn, enn å beholde en kjæreste som er sjalu uten grunn.

• Liker 14
Skrevet

Hvis forholdet er nytt, og dette er noe han har begynt med uten å vite sikkert hvordan forholdet til deg og eksen er, hadde jeg kuttet ham ut! Barna er viktigst, og det er gull verdt å ha et så godt forhold til eksen. Tenk så godt det gjør for barnas psyke :) . Du har alt igjen for å prioritere dette, fremfor en (ny) kjæreste. Du sier du er flink å si ifra. Da håper jeg du også er flink til å ta en evt. avgjørelse hvis kjæresten din ikke godtar dette.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vanligvis litt skeptisk i tråder om «vennskap med eksen», fordi disse vennskapene som beskrives så ofte innebærer ting som veldig få hadde likt at kjæresten gjorde, typisk kino med eksen og FB-chatting i tide og utide. Jeg tenker at når man faktisk har valgt å gå fra eksen, og finne seg en ny kjæreste, så må man være klar på hvor den grensa går og ikke la nykjæresten føle seg som en b-kjæreste eller måtte finne seg i en drøss med nedverdigende ting.

Når det er sagt så synes jeg det er annerledes i situasjonen du beskriver, og basert på den så høres kjæresten din både oversjalu og kontrollerende ut. Du og eksen har faktisk en forpliktelse overfor barna om å komme godt overens og behandle hverandre med respekt, og latter/humor er jo helt ufarlig og supert for barna. Jeg ville vært meget tydelig overfor nykjæresten på at hyggelig prat ved overlevering ikke er noe du tenker å slutte med, og at så lenge han har valgt ei dame med barn fra før, så er en viss relasjon med eksen noe som kommer med "på kjøpet" og som han må tåle uten å lage dårlig stemning. Og så ville jeg ikke ha rikket meg.

Det går jo an å analysere litt dypere her også, da - naturligvis. Kan det være at det egentlig ikke handlet om denne konkrete situasjonen, men at det var den berømte dråpen som rant over for kjæresten din? At han i lengre tid har følt seg usikker på relasjonen du har med eksen, at du tilbringer for mye tid med eksen (feirer jul sammen, kjører innom på "skravlebesøk", eksen kommer på døra for ting han har glemt hele tiden)? At han sliter med å finne sin plass som din kjæreste? Noen ganger er det veldig enkelt å tenke at den andre ikke burde føle seg truet eller sjalu, fordi selv vet man jo at man ikke har følelser for eksen. Men den andre kan jo ikke føle seg like sikker på det, han har jo ikke innsikt i ditt hjerte eller innerste følelser. Så der er det den berømte grensa som kommer inn da, om man faktisk viser tydelig hvor prioriteringen ligger, eller om den andre går rundt og er usikker hele tiden og så til slutt sprekker på grunn av en bagatell.

Jeg tenker at du godt kan droppe å kjøre innom eksen for kaffeprat stadig vekk og at kontakten dere imellom først og fremst bør dreie seg nettopp om barn og samarbeid, men at det å prate hyggelig sammen når dere må treffes er helt naturlig - og bra. Det er nesten du som må vurdere om kjærestens sjalusi bare var en helt menneskelig kulminasjon av en større (og forståelig) frustrasjon, eller om det faktisk er kontrollerende og negative personlighetstrekk. I sistnevnte tilfelle så ville jeg revurdert forholdet.

Anonymkode: ff55f...a98

Dette 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

...Blåser dessverre ikke noe opp - snarere tvert i mot. Ble jo en diskusjon på en time etterpå - over hvor håpløs han syntes min eks er og min relasjon til han.

Ja, det var sikkert sårt og høre meg le med eksen - men det er da måte på. Jeg er jo ikke sjalu selv og min eksmann var heller aldri sjalu. Dette er nytt for meg og vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Jeg er jo ikke redd for å si i fra tilbake heller, men det hjelper jo ikke.

Ikke diskutere det tilbake, ikke kverulere tilbake. Kvel det ved rota og finn på noe annet. Så får han ordne seg selv. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at den mannen ville jeg dumpet. Når ungene deres er så utrolig heldige at mor, far og nye dama til far har noe så sjeldent som ett så godt forhold så er det viktigere enn usikkerheten til en ny mann. Ungene først. Klarte han å finne seg en så tolerant dame så klarer du å finne deg en tolerant mann. 

Ungene deres er veldig heldige. Ikke la en mann som prøver å skape splid i familien din klare det.

Anonymkode: a5f29...c29

• Liker 19
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var min eks også. 

Men jeg holdt på mitt: det jeg mener er viktigst for barna er at jeg har god tone med deres far. Det hadde vi hatt i mange år før jeg ble sammen med eksen. 

Han klagde, kjefta, var nedlatende og sa hvor unormalt denne kontakten er. Uansett så var det feil. Barnefar hadde ny kone og det var ikke noe mellom oss. 

Jeg forlot forholdet. Jeg vil ikke ha noen inn som ødlegger mitt gode forholde til barnas far- og gjør deres hverdag vanskeligere. Tenker at har du balle nok så takler du det. 

Anonymkode: 9d0a8...0d8

• Liker 16
Skrevet

Min samboer liker heller ikke særlig at jeg har et godt forhold til barnefar. Ikke hans samboer heller. Jeg gir faen, sånn har det vært i 5 år og sånn skal det fortsette. Barna er viktigst:)

Anonymkode: 2dad6...819

• Liker 7
Skrevet

Ville stilt ultimatum til kjæresten.Godta eller forsvinn. Dere har et splittet familieliv som faktisk fungerer for barn og voksne. Det er verdifullt. 

Anonymkode: b89d6...a1f

• Liker 8
Skrevet

Tror dette er noe alle nye kjærester ville følt usikkerhet og misnøye over, men det kommer seg når dere har vært sammen lenger og han virkelig forstår at det er han du elsker og ikke er interessert i eksen din på den måten selvom dere ler sammen . 

Anonymkode: c3c90...218

• Liker 4
Skrevet

En ting er forholdet dere må ha gjennom barna, det er viktig at dette er god, men profesjonelt, men at du vil han han som en nær og god venn har jeg ikke noe problemer med å skjønne at mange nye kjærester vil reagere på. Og dersom faren er et surrehue uten sosiale antenner som kommer inn 2 ganger om dagen for å levere ting og at dette alltid ender med en lystig samtale skjønner jeg ærlig talt hans side gveldig godt. Gitt at den nye kjæresten er verdt å holde på ville jeg bedt om et litt mer profrsjonelt forhold mellom med og eksen og at han ikke kunne komme uanmeldt innom fordi han er surrete.

Anonymkode: 844a6...02c

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...