Gå til innhold

Ny rullestol, søker tips i søkeprosessen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er i prosessen om å søke om ny aktiv rullestol og lurer på om noen har peiling på hvor mye størrelsen på fremhjulene betyr på en svært lett stol (under 6 kg), samt hva jeg bør se på/etter, be om og gjerne anbefalinger? 

Standarden på hjulene på stolen jeg nå ser på, er 3", noe jeg syns blir svært lite; på min manuelle rullestol med elektrisk tilkobling (e-fix) har jeg 8" med luft i, noe som er helt greit. Og er det mulig med større hjul på de små aktive stolene? Og hva med luft?

-Jeg vet at fysioterapeauten som søker jo skal kunne svare på disse tingene, men har erfart at de kanskje ikke alltid har helt kontroll på mulighetene (hvertfall ikke i min lille kommune), så setter pris på all hjelp og tips jeg kan få! 

Kom gjerne med tips om andre ting jeg bør tenke på også! Og på forhand tusen hjertelig takk for hjelpen, jeg setter veldig pris på det! 

Klem ;*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om time på fylkets Hjelpemiddelsentral til utprøving, så får du prøvd deg frem. Kanskje finner du ut at du trenger flere stoler å bytte mellom. Små hjul på en lett stol vil gjøre den noe mer ustabil, men du må bare prøve deg frem til du finner en stol som passer deg. 

Hva slags terreng skal du bruke stolen i? Kjører du mye på grus eller brostein? Skal den kun brukes inne? Ruller du ned trapper? Hvor mye demping trenger du? Er det viktig at stolen er enkelt sammenleggbar? Hvilken høyde trenger du på stolen? Dette vil de hjelpe deg med på Hjelpemiddelsentralen, de har betydelig bedre peiling enn kommunens fysioterapeuter (som ofte ikke har peiling i det hele tatt). 

Anonymkode: 4d19e...936

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...