AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #1 Skrevet 26. oktober 2017 Hele livet mitt har min morfar sagt et dikt til meg. Han døde for en del år siden og diktet ble dessverre glemt av oss alle. Nå ønsker jeg å få tak i diktet skriftlig. Dikter er på nynorsk og har to vers og av det vi kan huske lyder/starter det slik;Långt inn i den myrkje skogen,(Muligens) Blandt fjell og [...] eller muligens Blandt fjord og fjerne fjell, [...]Muligens fra setersdalen.På forhånd takk! Anonymkode: 7ac5f...45b
mereo Skrevet 26. oktober 2017 #2 Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Prøysen? Huldrevise? Endret 26. oktober 2017 av mereo
Anonym.5 Skrevet 26. oktober 2017 #3 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, mereo skrev: Prøysen? Huldrevise? Nei, dessverre, men det er inne på noe.
Anonym.5 Skrevet 26. oktober 2017 #4 Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Fikk nå tips om at det ikke er et dikt, men et stev! Kanskje: lang inn i den mørke skogen blant himmelhvelving blå Antakelig fra rundt 1940 Endret 26. oktober 2017 av Anonym.5
asterix Skrevet 26. oktober 2017 #5 Skrevet 26. oktober 2017 Du kan prøve å søke her: http://www.folkemusikkarkivet.net/agder/index.php
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #6 Skrevet 26. oktober 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hele livet mitt har min morfar sagt et dikt til meg. Han døde for en del år siden og diktet ble dessverre glemt av oss alle. Nå ønsker jeg å få tak i diktet skriftlig. Dikter er på nynorsk og har to vers og av det vi kan huske lyder/starter det slik;Långt inn i den myrkje skogen,(Muligens) Blandt fjell og [...] eller muligens Blandt fjord og fjerne fjell, [...]Muligens fra setersdalen.På forhånd takk! Anonymkode: 7ac5f...45b Hei Det er ikke "Berget i skogen" ? " Langt uti skogen lå et lite berg, aldri så jeg så deilig et berg, berget ligger langt uti skogen. På det lille berget sto et lite tre, aldri så jeg så deilig et tre, treet på berget, berget ligger langt uti skogen. På det lille treet var en liten gren.... På den lille grenen var en liten kvist... På den lille kvisten var et lite blad..... På det lille bladet var et lite rede... I det lille redet lå et lite egg... Fra det lille egget kom en liten fugl... Fra den lille fuglen kom en liten fjær... Av den lille fjæren ble en liten pute... På den lille puten lå en liten gutt, aldri så jeg så deilig en gutt. Gutten på puten, puten av fjæren, fjæren av fuglen, fuglen av egget, egget i redet, redet på bladet, bladet på kvisten, kvisten på grenen, grenen på treet, treet på berget, berget ligger langt uti skogen. " Anonymkode: e130d...aa5
Anonym.5 Skrevet 26. oktober 2017 #7 Skrevet 26. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Det er ikke "Berget i skogen" ? " Langt uti skogen lå et lite berg, aldri så jeg så deilig et berg, berget ligger langt uti skogen. På det lille berget sto et lite tre, aldri så jeg så deilig et tre, treet på berget, berget ligger langt uti skogen. På det lille treet var en liten gren.... På den lille grenen var en liten kvist... På den lille kvisten var et lite blad..... På det lille bladet var et lite rede... I det lille redet lå et lite egg... Fra det lille egget kom en liten fugl... Fra den lille fuglen kom en liten fjær... Av den lille fjæren ble en liten pute... På den lille puten lå en liten gutt, aldri så jeg så deilig en gutt. Gutten på puten, puten av fjæren, fjæren av fuglen, fuglen av egget, egget i redet, redet på bladet, bladet på kvisten, kvisten på grenen, grenen på treet, treet på berget, berget ligger langt uti skogen. " Nei, dessverre Anonymkode: e130d...aa5
mereo Skrevet 26. oktober 2017 #8 Skrevet 26. oktober 2017 Første jeg tenkte var liti kjersti, når du sa stev - men det stemmer sannsynligvis ikke.
Anonym.5 Skrevet 26. oktober 2017 #9 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, mereo skrev: Første jeg tenkte var liti kjersti, når du sa stev - men det stemmer sannsynligvis ikke. Nei 🙈
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #11 Skrevet 26. oktober 2017 http://www.aasentunet.no/iaa/no/litteratur/forfattarar/ac/blix_elias/Heimhug.b7C_wBzW58.ips ? Anonymkode: e130d...aa5
Anonym.5 Skrevet 26. oktober 2017 #12 Skrevet 26. oktober 2017 3 minutter siden, MaestroR skrev: Berget i skogen Dessverre 🙈
Anonym.5 Skrevet 26. oktober 2017 #13 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: http://www.aasentunet.no/iaa/no/litteratur/forfattarar/ac/blix_elias/Heimhug.b7C_wBzW58.ips ? Anonymkode: e130d...aa5 Nei, ikke dette heller😥
MaestroR Skrevet 26. oktober 2017 #14 Skrevet 26. oktober 2017 Prøv å sjekke her dikt.org/Kategori:Skog
Anonym.5 Skrevet 26. oktober 2017 #15 Skrevet 26. oktober 2017 2 timer siden, MaestroR skrev: Prøv å sjekke her dikt.org/Kategori:Skog Nei, dessverre. Jeg klarer ikke å søke det opp noen plass på Internett
Sort Skrevet 31. oktober 2017 #16 Skrevet 31. oktober 2017 Kan det være Vinjes "Ved Rondane"/"Ved Rundarne"? No ser eg atter slike fjell og dalar som dei eg i min fyrste ungdom såg osv. http://vinjesenteret.no/iaa/no/litteratur/forfattarar/vy/vinje_aasmund_olavsson/dikt/No+ser+eg+atter+slike+fjell+og+dalar.b7C_wJzU52.ips
Anonym.5 Skrevet 9. november 2017 #17 Skrevet 9. november 2017 På 31.10.2017 den 19.01, Sort skrev: Kan det være Vinjes "Ved Rondane"/"Ved Rundarne"? No ser eg atter slike fjell og dalar som dei eg i min fyrste ungdom såg osv. http://vinjesenteret.no/iaa/no/litteratur/forfattarar/vy/vinje_aasmund_olavsson/dikt/No+ser+eg+atter+slike+fjell+og+dalar.b7C_wJzU52.ips Nei, dessverre.
Perelandra Skrevet 9. november 2017 #19 Skrevet 9. november 2017 Kan det være Den bortkomne sauen? Det er ei folketone fra Setesdal. Den begynner slik: Langt inn på ville heii i kulde vær og vind.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå