Gå til innhold

blir så frustrert over 4-åringen min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er i en vanskelig situasjon med sønnen min på 4 år..

ahn er en flott gutt som er aktiv og pratsom. Han leker fint med andre og er velig flink verbalt. Problemet er at han ikke klarer å høre på beskjed han får. 

Jeg er alene med 2 barn og når det oss tre alene så går det veldig fint. han hører på meg og gjør som han skal.. han er veldig aktiv da og..

men når vi er sammen med andre, får besøk eller er ute hos andre så  blir det verre.. han skal absolutt snakke i munn på meg mens jeg snakker med andre.. han flere ganger sagt at han skal vente på tur og roser han når han gjøre det. Han klarer ikke å stå stille, må alltid hoppe eller fikle med noe. klarer ikke å ta i mot beskjed. blir veldig sliten av å hele tiden gjenta med selv.. han skal alltid ha oppmerksomhenten når andre er tilstede. syns dette blir veldig slitsomt.

Dette går utover hverdagen min med barna.,. jeg merker at jeg blir sint og kjenner at jeg må holde alle følelesene inni meg.. jeg har kjeftet på han når dette har skjedd. jeg blir så utrolig lei meg, vil ikke at jeg skal kjenne disse følelsene ovenfor barnet mitt.

hva gjør jeg galt? hva kan jeg gjøre? dette er ikke en situasjon jeg vil være i.

jeg har tenkt at han kanskje kan ha adhd? men han klarer å sitte lenge ved bord og bygge lego eller holde på med andre ting,.,

jeg er bekymret.

håper dere kan hjelpe meg med noen tips eller råd.

Anonymkode: 4e1e7...dfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir det for mye stimuli/uro for ham i slike situasjoner? Eller er han så vant til å ha deg nesten for deg selv at han bare må ha oppmerksomheten din når du snakker med andre?

Et av mine barn har også slitt med å vente på tur. Han har alltid snakket generelt mye og spesielt fått fullstendig munndiare når han er sliten og trøtt. Vi har snakket om det mange ganger, og i perioder fokusert en del på en avtale om at vi foreldre løfter hånda i hans retning når vi hører at han vil si noe når vi voksne snakker med hverandre. Han vet da at jeg har sett at han vil si noe, og at vi vil høre på ham når vi har fått snakket ferdig setningen eller det vi skulle si. Det hjelper litt. Og det må terpes på. Vet ikke om det er noe som kunne funket?

Og så er det fort å tenke ADHD når barn er urolige og virrete, men det er jo veldig vanlig for alderen, og kan typisk komme i enkelte situasjoner. Så det er ikke det første jeg ville tenkt på, men heller sett hva dere kan gjøre med det. Og det er ikke skadelig for barnet at du har mistet besinnelsen noen ganger, det har jeg selv gjort når barnet mitt har tøyd strikken, men det hjelper jo ikke. Han avbryter fort like mye igjen, og det funker mye bedre å ha en klar strategi og avtale med barnet om at vi skal øve på dette sammen og rose når han klarer å vente.

Skrevet

Han blir vel sjalu og misunnelig når andre har din oppmerksomhet. Barnet mitt hater at jeg og samboer snakker og han ikke er med. han er 5. veldig lik din gutt, bare at min gutt IKKE vil lytte når vi er alene.

Anonymkode: 64f2a...b22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...