Gå til innhold

Hvordan er fremtiden som bonde/småbruks-eier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent skal selge småbruket/gården sin. Det er ikke odel og jeg og samboer har vært inne på tanken å kjøpe. Småbruket ligger landlig til uten at det er alt for langt å dra inn til byen. Vi kan derfor beholde jobbene våre, men vi vet jo at vi kanskje må jobbe litt mindre dersom småbruket krever mer av oss. 

I dag er det en del som drives på småbruket/gården. Blant annet åker (to ulike grønnsaker), beitemark, det er sauer, en liten gårdsbutikk (vet ikke hvor bra denne gård, men de selger litt forskjellig fra gården, blant annet egg fra hønsene). De leier også ut to mindre bygg som brukes av en tømrer og en som har lager der. Vi vet ikke eksakt hva han tjener på driften av gården, samt utleie. 

Vil det lønne seg å overta? Og er det bedre å satse på 1-2 ting eller flere mindre ting? Tenker på om det er best å f.eks kun satse på dyrking eller om det kan være lurt å satse på utleie, flere dyr (ulike arter), flere ulike sorter av f.eks grønnsaker osv. 

Anonymkode: c38cb...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye styr for lite penger.

Ser svigerfar jobber seg ihjel. Går trått. De har dyr og jorder. 

Anonymkode: cc676...db9

Gjest Walkingdead
Skrevet

Det lønner seg ikke, økonomisk sett, som oftest. Men for vår del her hjemme er det glede i den type styr. Jeg hadde satset på grønnsaker fremfor dyr, for å minske styret. Evnt. dyr seinere. Og forsøkt å reklamere litt for småbruket. Mange mennesker setter utrolig pris på å kjøpe grønnsaker (kjøtt også forsåvidt) fra mindre bruk.

Skrevet
16 minutter siden, Walkingdead skrev:

Det lønner seg ikke, økonomisk sett, som oftest. Men for vår del her hjemme er det glede i den type styr. Jeg hadde satset på grønnsaker fremfor dyr, for å minske styret. Evnt. dyr seinere. Og forsøkt å reklamere litt for småbruket. Mange mennesker setter utrolig pris på å kjøpe grønnsaker (kjøtt også forsåvidt) fra mindre bruk.

Har dere jobber utenom? 

Gjest Walkingdead
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har dere jobber utenom? 

Absolutt. Men vi har mindre mark enn den du beskriver, og vi har ikke tenkt det som inntekt heller.

Skrevet

Dette er ikke noe jeg ville satset på. Å drive et småbruk betyr stort sett å jobbe seg halvt i hel samtidig som du vil tjene mindre på det enn ved å ta deg en ekstrajobb i kassa på Rimi (og på Rimi vil du også kunne bruke egenmelding/sykmelding dersom du er syk, det er ikke halve årsinntekten som forsvinner fordi du ikke kunne høste inn til rett tid) Du kan selvsagt leie hjelp, men da går du i alle fall i minus. 

Anonymkode: 32a5b...46e

Skrevet

Søsteren min driver småbruk, og det går solid i minus. De har begge fulltidsjobber ved siden av, da, så de driver det mest fordi de liker det. De har sauer, og leier ut litt jord. 

Du må nok drive ganske stort for at du skal gå i pluss. For ikke å snakke om hvis du skal kunne leve av det. Om noen kan leve av et småbruk i dag vet jeg jaggu ikke. Ikke om det er eneste inntekten i familien. 

Anonymkode: 5b408...cef

• Liker 2
Skrevet

Dersom man virkelig ønsker å drive med dette, så burde vel første punkt våre å finne ut hvor mye man faktisk kan tjene på å drive med dette? 

Anonymkode: 46a19...831

Skrevet

Markedsføring er alt. Vi kjøper f.eks. sau av en bonde 3 mil unna for 70kr/kg. Naboen, 100m unna, er en skrytepave av dimensjoner, daglige Facebookoppdateringer osv. Han selger det samme kjøttet for 125kg/kr. Slik er det med alt - du aner ikke hva folk er villig til å betale for fancy grønnsaker. Det er uansett et biblisk arbeidsvolum: Opp tidlig, til sengs sent, permanente bekymringer for vær, sykdom, uføre.

Anonymkode: 2433a...f72

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...